Goedemorgen,
Wij hebben een nieuw huis gekocht welke we volledig gaan verbouwen en ik wil de gehele woning van onder andere slimme verlichting gaan voorzien. Ik ben hier helemaal nieuw in, en heb de afgelopen dagen al veel gelezen op internet maar het is me toch nog niet helemaal duidelijk hoe ik dit het beste aan kan pakken. Hopelijk kan iemand me verder helpen :)!
Philips Hue & Ikea Tradfri
We gaan uiteraard de Homey aanschaffen, dit zal de Homey Pro worden om het dan ook maar meteen goed te doen. De verlichting beneden zal voornamelijk van Philips Hue worden en boven zit ik te denken aan de slimme verlichting van Ikea gezien dit een stuk goedkoper is en dat lijkt me prima voor de 1e verdieping en zolder. Wat zijn jullie ervaringen met de Ikea variant?
Wandschakelaars
Het ding waar ik een beetje tegen aanloop met de slimme verlichting is dat ik toch altijd wel een wandschakelaar beschikbaar wil hebben in een ruimte. Ik vind dit er allereerst netter uit zien als bijvoorbeeld de afstandsbedieningen van Hue. Daarnaast wil ik de wandschakelaars wel plaatsen om het huis aantrekkelijk te houden als we dit ooit gaan verkopen, en het is gewoon handig om je verlichting ook ter plekke met een knop te kunnen bedienen. Mijn idee voor nu is om in iedere grote ruimte, denk aan dit geval aan de woonkamer, keuken, slaapkamer en badkamer en zolder een wandschakelaar te laten maken. Ik wil hier ook een aansluiting laten maken, al is dit voor de slimme wandschakelaars niet nodig maar dit is meer voor de toekomst ;).
HeatIT-Z push
Ik heb gelezen dat de HeatIT-Z push handige wandschakelaars zijn die ook goed werken met Philips Hue + Homey. Daarnaast zijn het ook nog eens mooie schakelaars in meerdere kleuren verkrijgbaar wat ik ook weel een belangrijk punt vind. Wat ik wil kunnen doen met de wandschakelaar is heel simpel gezegd, meerdere lampen aan en uit kunnen zetten en dimmen. Het dimmen is geen must, maar zou handig zijn als dit zowel via je telefoon als via de schakelaar zou kunnen.
Echter, hoeveel verschillende lampen kan ik hier nu precies op aansluiten? En klopt het dat ik dan alsnog de Hue Bridge hier tussen moet zetten? Geen probleem om deze aan te schaffen als dat het handiger maakt. Alleen lees ik er zo veel verschillende verhalen over dat het me niet helemaal duidelijk is wat nu het beste is om te doen.
Ook vraag ik me af of je de wandschakelaars ten alle tijden kan bedienen? Stel je voor er is een probleem met je WIFI of Homey, kan ik de lampen hier dan wel nog gewoon mee aan en uit zetten? Of zit ik volledig in het donker als ik een WIFI storing heb?
Ik ben benieuwd wat jullie ervaring is met deze schakelaars en of dit een goede optie is.
Sensorverlichting
Daarnaast wil meerdere ruimtes voorzien van sensorverlichting, denk hierbij aan de wc, bijkeuken, gang + overloop. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb gezien dat dit ook met Philips Hue kan maar dat je dan nog best een flinke bewegingssensor op moet hangen in de ruimte. Zijn hier eventueel andere handige oplossingen voor? En als je in 1 ruimte meerdere verlichting hebt hangen, bijvoorbeeld in de wc komen er 2 hanglampen langs de wastafel en ledverlichting in een nis. Kan je dit allemaal tegelijk aan laten springen als iemand de wc in loopt? En dien je hiervoor dan 3 van die sensors op te hangen?
Nou het is een heel verhaal geworden maar hopelijk kan iemand me hier wat meer antwoorden geven op onze situatie. Het liefste wil ik dus verlichting via de wandschakelaars kunnen aan en uit zetten (optie is dimmen) en Homey gebruiken om flows in te stellen voor automatisering of scenes aan te maken waarmee ik alles in een keer uit kan zetten of dimmen of wat dan ook.
Alvast bedankt voor de genomen moeite en een fijne zondag :).
Groet,
Melissa