Mijn huis volledig slim maken

Hey hey,

Ik heb een huis gekocht en wil deze volledig slim en met me stem willen besturen. Ik heb me al aardig erin verdiept alleen twijfel enorm over sommige dingen. Dus hier wat vragen die ik niet ergens anders makkelijk vindt. Ik zal graag vooral mijn lichten, maar ook zoals apparaten wasmachines op de stroom van de zonnepanelen laten draaien wanneer er genoeg stroom opgebracht wordt, zal ook de gordijnen automatisch willen laten dicht gaan willen, en de zonneschermen.

Ik ben altijd van zulke snufjes geweest en hou me graag bezig met zulke dingen. Wil ook bijvoorbeeld trap tredens verlichting die aangaat als je van bed afkomt.

1 Heb ik aparte apparaten nodig om bepaalde smart apparaten te kunnen koppelen? Zo ja welke

2 Als ik spotjes zou willen koppelen? Hoe zou ik dat voor me moeten zien?

3 Zijn er dingen die je niet smart zou laten maken?

4 Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden als ik bijvoorbeeld stroom ga leggen?

Dit zijn vooral topics waar ik wat op vast loop. Ik hoop dat iemand mij hierbij kan ondersteunen

Misschien kan iemand mij ook vertellen wat voor stappen ik me op zou moeten focussen(wat prioriteit heeft) zodat ik niet achter de feiten aan hoef te lopen.

Alvast bedankt

Wellicht kun je je vraag specifieker maken. Wat wil je bijvoorbeeld verslimmen in je huis? Welke apparaten overweeg je? En wat betekent ‘slim’ in dat geval? En over wat voor een zaken twijfel je specifiek?

Aangezien je op dit forum post, neem ik aan dat het de bedoeling is dat Homey het basisplatform moet worden voor je slimme huis?

1 Like

Als je meerder spots (of lampen) gelijktijdig wilt schakelen heb je verschillende keuzes

• allemaal smart spots kopen en die koppelen

Als je veel spots hebt kan dit duur uitpakken

• 1 smart dimmer in de schakel doos zetten en daarmee meerdere spots schakelen

Dit kan een stuk goedkoper uitpakken. 6 normale spots en een slimme inbouw dimmer zijn een stuk goedkoper dan 6 slimme spots en een slimme schakelaar

Dit werkt prima als je aan/uit en dimmen wilt. Wil je kleuren dan gaat het op deze manier niet lukken.

Groot voordeelvi dat ik dat je keuze hebt uit alle non-smart lampen en je dus niet beperkt bent tot smart lampen (waarvan er maar weinig echt mooi zijn)

Als je nieuwe elektra gaat aanleggen:

• zorg dan dat je wat diepere wand dozen plaatst. Dan passen modules er makkelijker in
  • Zorg dat je naar alle dozen ook een (blauwe) nul draad legt. Die ligt er normaal niet. Dat maakt de keuze in modules groter en modules met een nul draad zijn vaak stbieler

Heb hem wat geüpdatet misschien wat duidelijker nu.

Mag ik vragen hoe ik die modules en zo voor me moet zien? Zijn er bijvoorbeeld specifieke dingen die zulke modules vragen? En de blauwe draad bedoel je dan 4 draden in totaal (Groengeel/bruin en 2x blauw?)

Ik hou zelf de regel aan: essentiële dingen (verwarming, licht) moeten ook te bedienen zijn als wifi of homeyhet niet doen.

Ook daarom heb ik veel slimme inbouw schakelaars en niet overal slimme lampem

3 Likes

Bijvoorbeeld Deze

https://www.robbshop.nl/#twn|?tn_q=smart%20dimmer

mbt draden:

Een slimme schakelaar moet continue stroom hebben (bruin)

En met een nul (blauw) werken ze beter

En dan een zwarte (geschakeld) naar de lamp (waar ook weer de blauwe Zit

En dan nog 2 draden die je aan de (domme) schakel knop verbind. Op die manier kan je de smart switch ook handmatig bedienen

De groengele aarde heeft de schakelaar niet nodig

1. Als je devices zoekt die al door Homey ondersteund worden niet. Anders heel soms wel. Zoek in de store naar het merk van het device of er ook een app voor is. Daarnaast zijn sommige apparaten “standaard” zigbee, matter of Z-Wave - dan heb je daarvoor ook geen andere apparaten nodig.

2. Ik heb 5 IKEA spotjes in de keuken. Die zitten ook allemaal nog eens achter een schakelaar zodat ze ook te bedienen zijn als homey het een keer niet doet of door de kattenoppas zonder homey bediening.
    Ik heb ze alle 5 in 1 groep staan, die kan je dan sturen (aan/uit, dimmen, kleur / temperatuur) alsof het 1 lamp is.

3. Ik zou iig alles wat met veiligheid te maken heeft niet op homey zetten. Dus smart locks, alarmsystemen, brandalarmen, verwarming, open haard. Verder houd ik totaal niet van apparaten die via wifi werken, vooral apparaten die “de cloud” nodig hebben om te werken (tuya bijvoorbeeld).

4. Zet al die slimme lampen ook achter gewone aan/uit schakelaars zodat ze ook te bedienen zijn als homey niet beschikbaar is (of door de schoonmaakster, de buuv die op het huis past als je op vakantie bent etc).
    Breng ook een nuldraad (blauw) naar schakelaars. Als je dan een schakelaar op afstand wil kunnen schakelen heb je die vaak nodig.

In het algemeen:

• Een huis is pas “slim” als je niets bijzonder hoeft te doen: als je niet je stem hoeft te gebruiken om de lampen aan te doen of je telefoon uit je zak moet trekken om iets aan te schakelen. In plaats daarvan wil je dat de lampen aan gaan als je een kamer in loopt, dat de fan van de badkamer vanzelf aan gaat als je gaat douchen, dat soort dingen. Zorg dus niet alleen voor actuatoren, maar ook voor de juiste sensoren.
  • Persoonlijk heb ik een hekel aan batterijen vervangen, het mooiste is als die dingen dus op 230V zitten.
  • Zigbee is goedkoop, maar zit in de 2.4 GHz band die ook voor wifi gebruikt wordt. Matter ook. Ondanks dat het een andere techniek is, zitten die elkaar nog wel eens in de weg. Z-Wave heeft dat probleem niet (zit op 868 MHz) maar is wel een tikje duurder.
  • Matter en zigbee samen op 1 homey is vragen om moeilijkheden
  • Zigbee is een mesh netwerk dat gebruik maakt van routering via netgevoede nodes. Een zigbee lamp die op 230V werkt is dus ook een router, maar een zigbee sensor op batterij is dat niet.
  • Ik heb hier en daar schakelaars liggen / hangen (IKEA) waarmee ik in 1 keer alles uit kan zetten. Als ik dus ‘s avonds naar bed ga kan ik vanuit de hal alle apparaten op de begane grond in 1 keer uitzetten; niet alleen de lampen maar ook bijv. de geluidsinstallatie, de TV en de plafondventilator in de studeerkamer. Ook gaan dan de gordijnen dicht. Dat is toch wel verrekte handig (ondanks dat alles ook vanzelf uit zou moeten gaan bij gebrek aan persoonsdetectie).

Ga er van uit dat homey ook wel eens niet werkt. Belangrijk voor de WAF dat alles dan alsnog te regelen valt via schakelaars.

Sta ook stil bij de communicatietechniek die de slimme apparaten gebruiken. Wil je bijvoorbeeld apparaten die werken via WiFi of Zigbee of Z-Wave?

Die laatste twee zijn energiezuiniger, hebben echter een kleiner bereik en werken mede daarom o.b.v. een ‘mesh’ of web van apparaten. Hoe meer je er hebt en hoe kleiner je de afstand kunt maken tussen de verschillende Zigbee/Z-Wave apparaten hoe stabieler het communicatienetwerk.

Vanwege die mesh-opzet is het handig om voor ofwel Zigbee of Z-Wave te kiezen om zo een stabiel netwerk te creëren. Zigbee-apparaten zijn over het algemeen goedkoper en is er meer keuze.

Kortom, verdiep je in de verschillende opties. Zie ook de wiki-artikelen van Homey op hun home page, o.a. over Zigbee en Z-Wave.

Kijk eens op de algemene Homey site: Smart Home Best Buy Guides | Homey

Voordat je slimme apparaten aanschaft is het handig om te kijken of Homey ze ondersteunt. In de meeste gevallen heb je een specifieke app nodig voor het merk en/of model. Je vindt beschikbare apps in de Homey App Store.

Matter-apparaten hebben in principe geen app nodig, echter niet alle matter-apparaten werken goed samen met Homey of Homey ondersteund alleen basisfuncties.

Check ook de App-topics op dit forum voor ervaringen van anderen met specifieke apparaten/modellen.

Lees je dus in, om onaangename verrassingen zoveel mogelijk te voorkomen.

Dus als ik goed begrijp is het toch wel handig om schakelaars in je woning te houden? Maar heb je dan niet het probleem als je de lampen aan zet met de schakelaar, je ze ook uitzetten moet met de schakelaar? Je kan ze dan niet met de stem gebruiken want dan blokkeer je de stroom route weer.

De schakelaars (de “mechanische” switch) zet je op de ingang van de smart switch..

De schakelaar onderbreekt dus niet langer de stroom (zoals conventioneel) maar dient als “signaal” voor de smart switch.

Op die manier kan je hem met de hand of smart bedienen.

Linksboven op het plaatje zie je hoe je de conventionele schakelaar nu aan de smart switch verbind.

In dit geval een pulsdrukker, er zijn ook smart switches die met een gewone open/dicht schakelaar kunnen werken (maar dat werkt met dimmen niet fijn)

Als je een dimmer gebruikt kan je dus lijkt me wel zo’n Hoftronic Zigbee Led Dimmer pakken voor de badkamer? Zodat je hem met de app kan bedienen maar ook met een knop

Ja precies.

(Als de kids te lang douchen > licht uit :rofl:

Hahaha, het enigste dat je dan niet de lichten kleur aapassen dan zeker?

Prices, je gebruikt normale dimbare ledlampen achter deze dimmer.

(Die wel een flink stuk goedkoper zijn)

Dus als ik kleuren wil gebruiken is het smart spots met smart dimmer? En zonder kleuren is geen smart spots maar wel smart dimmer.

Nope, smart spots met deze smart dimmer gaat niet werken. (Dan heb je 2 controllers)

Voor kleur moet je smart spots hebben en dan een remote.

Voordeel van de remotes is dat ze meestal batterij gevoed zijn en je ze dus overal neer kan zetten.

Remotes die op je huidige doos in de muur geplaatst kunnen worden zijn er veel minder. En ze zullen zeker niet passen bij stijl schakelaars en contactdozen die je al in je huis hebt.