Mijn huis volledig slim maken

Smart remote die je als eerste benoemd zijn de kleinere afstand bedieningen zeker? Zoals de Styrbar? En zou ik zo’n voor op de muur wel nemen, moet je dan ook weer naar het merk kijken voor het samenwerken van elkaar?

Je moet vooral opletten of homey de remote ondersteund.

Als homey hem ondersteund kan je er alles wat aan homey hangt mee aansturen.

(Nadeel is wel dat als homey of je zigbee netwerrk uitvalt je de lampen niet aan krijgt.

omdat de smart dimmer direct aan de schakelaar hangt kan je deze ook zonder enige automatisering nog steeds bedienen.

voor de “kritische” verlichting is dat voor mij een vereiste.

(Dus basisverlichting huiskamer, keuken badkamer, slaapkamer)

Dus fysieke schakelaars is wel wat een must, dat is duidelijk. Ik hoor mensen praten over zigbee en Homey 2 verschillende dingen zijn. Maar dat is toch niet zo? Zigbee zit in de Homey Pro in verwerkt.

En als de wifi het niet doet, kan je Homey Pro nog steeds bedienen toch? Tenminste als ik begreep las ik dat het in een Cloud zit dus is altijd bedienbaar. Behalve als Homey indd stuk gaat of niet meer werkt

1 Like

Zigbee is een type netwerk, dat homey ook ondersteund.

Met homey kan je zigbee op 2 manieren gebruiken:

• Homey als hub/bridge, apparaten worden dan connected via een zigbee netwerk dat door homey is opgezet
  • Homey verbonden met een externe hub/bridge, alle apparaten zijn dan verbonden met een netwerk dat door een externe hub/bridge is opgezet. Ook Homey is daarmee verbonden en stuurt zo alles aan

Je kan dit zelfs combineren! Zodat je 2 aparte zigbee netwerken in huis hebt. Die je beide kan aansturen.

Als de wifi het niet doet werkt homey nog steeds. En alles wat niet gerelateerd is aan WiFi zal ook gewoon doordraaien.

OJe kan dus bv nog steeds met een zigbee remote een z-wave apparaat aansturen.

Maaaar de homey app zelf is vis wifi connected met homey, dus die zal niet werken

Nee, op homey draait het meeste juist lokaal. En daarom kan het doordraaien.

Een cloud is internet based, dus cloud zal juist niet meer werken als je WiFi faalt.

Het lokale zigbee netwerk zal dus gewoon draaien en bedienbaar blijven zonder WiFi.

Maar een zigbee netwerk via een hue bridge zal niet meer meer via homey werken, omdat homey de cloud connectie met Hue Kwijt is zonder wifi

Let op, voor de verwarring toe slaat; Homey is de cloud oplossing (met abonnementsvorm) waarbij je een Homey Bridge nodig hebt om (o.a.) z-wave en zigbee te kunnen gebruiken. Homey Pro is de fysieke versie waar al die technologieën in zit (en zonder abonnement). (Zoals ik het lees heeft @FKey het eigenlijk over Homey Pro)

Ik was ook van plan om de Homey Pro aanteschaven zodat ik het wat overzichtelijk voor mezelf hou

1 Like

Oooh, inderdaad niet aan gedacht: Homey pro inderdaad

Ik vind het wel het handigste om de schakelaars te laten zitten zodat je de lampen ook zonder homey kan bedienen. Daar zijn twee redenen voor: ten eerste is homey ook maar een apparaat. Soms werkt’ie niet, om wat voor reden dan ook. Als je wifi het even niet doet bijvoorbeeld. Ten tweede: je hoeft niks uit te leggen aan de werkster of aan de buuv die op je huis past als je op vakantie bent. Die zetten een lamp aan en uit met de schakelaar zoals ze dat gewend zijn.

In de dagelijkse praktijk zet je de schakelaar op “aan” en laat ‘m daar op staan. Je kan je verlichting dan regelen via homey (telefoon, tablet, bewegingssensor, …). Zet je hem uit via homey, dan kan je die ook weer aanzetten via homey.

Ik heb mijn huis allang slim gemaakt.

De belangrijkste lampen gaan inderdaad aan met gewone schakelaar op muur en kunnen ook smart.

Sowieso sensor die lumen meet om alles automatisch aan te doen. Net als gordijnen dicht/open.

Bij oppas, er is een afstandsbediening met 1 knop voor alle lichten aan en uit. Ook gordijnen open en dicht.

Bij geen internet kunnen de lampen met knop op muur aan en gordijnen met hand dicht/open.

Daarnaast zijn de belangrijkste lampen in woonkamer Kaku, zodat die ook met frequentie het altijd doen.

Alleen bij geen internet ook geen streaming of TV kanalen. Immers Chromecast kan ook niet van telefoon. Dus dan nog oude blue ray spelers en oude toppers uit de kast :wink:

Welke voice assistant wil je daarvoor gaan gebruiken?

Ga je in elke kamer een Amazon Alexa bolletje neerzetten, of een apparaat van Google? Of neem je overal je smartphone mee naartoe om daartegen te praten?

Ikzelf heb al jaren de Amazon Echo (Dot) bolletjes in vrijwel elke kamer staan. De hardware is uitstekend: mijn stem wordt vrijwel altijd goed verstaan (ik praat Engels tegen ze) door de microfoons, en als Spotify speakers klinken ze ook prima (de kleine Dots wat minder).

Maar… de Alexa software is verschrikkelijk slecht. Geen web-interface maar alles via de smartphone-app. Traag, onlogisch, vol recommendation-meuk. Onvindbare skills (de Philips Hue-skill was bijvoorbeeld ineens verdwenen in de Alexa app-store). En de laatste tijd (grote ergernis :tired_face:) worden voice-commando’s om de Hue-lampen te bedienen maar halfslachtig uitgevoerd, waarbij veel lampen worden ‘vergeten’ en ik precies hetzelfde commando nóg een keer (of twee) moet uitspreken om echt al de lampen door Alexa bediend te krijgen.

Wat tips mbt Alexa & Homey: houd Alexa zo dom als mogelijk is, vergeet alle brakke Alexa ‘routines’ en bouw alles in Homey flows. Die Homey-flows (als favoriet gemarkeerd) start je vervolgens door een voorgeprogrammeerd voice-commando in de Alexa-app de ‘scene’ te laten starten. Veel devices komen dubbel in je Alexa-app terecht. Eerst de ‘echte’ devices (bijvoorbeeld Hue-lampen) en daarna ook nog eens dezelfde devices geïmporteerd vanuit Homey. Dat wordt heel verwarrend, zeker als ook nog de ‘zones’ vanuit Homey worden geïmporteerd, terwijl je in Alexa al groepen/kamers hebt aangemaakt. Meestal disable ik de gevonden devices meteen in de Alexa app.

Het enige dat Alexa bij mij rechtstreeks mag bedienen zijn de Hue-lampen (de device-versies van Signify BV) en wat thermometers om me de temperatuur van een kamer te kunnen vertellen. De gevreesde Alexa-melding “There are several devices with the name XXX, which one did you want?” kun je vaak voorkomen door heel zorgvuldig de namen te kiezen/veranderen. Als ik bijvoorbeeld én een groep/kamer heb die “Living room” heet, én ik heb een Hue lamp die “Living room” heet, dan gaat het gegarandeerd fout. Bij hernoemen van die laatste tot “Huiskamer” gaat het wel goed.

Ik wacht met smart op een goed werkende voice assistant (incl hardware), geschikt voor de niet-nerd (sorry Home Assistant), die niét is gemaakt door Amazon en Google :confused: . Of op een manier om de prima hardware Alexa bolletjes te hacken en rechtstreeks op Homey oid aan te sluiten.

-edit- Om dubbele devices in Alexa te vookomen, kun je ze uitsluiten: https://support.homey.app/hc/en-us/articles/19134024536604-Excluding-devices-from-Amazon-Alexa