Slimme radiatorknoppen zonder thermostaat?

Mede Homey fanatiekelingen!

Ik zit met een aantal vragen waar jullie hopelijk het antwoord op weten.

Ik heb stadsverwarming (appartement) en in de kamers verschillende radiatoren hangen met daarop draaiknoppen. Als ik een kamer wil opwarmen dan draai ik een knop voor die ruimte open. Ik heb geen thermostaat of iets dergelijks. Alleen knoppen aan de radiatoren.

Nu zou ik hier graag slimme radiatorknoppen op willen plaatsen en zo kwam ik op Tado uit.

Nu mijn vragen:
Tado heeft een pakket inclusief een internet Bridge en het is mogelijk om losse radiatorknoppen als addons te kopen.

  • Werkt dit voorr mijn situatie met stadsverwarming en alleen radiatoren (zonder thermostaat en CV)?
  • Heb ik een internet Bridge nodig? Wat zou eventueel de meerwaarde hiervan zijn?
  • Of kan ik gebruik maken van alleen de losse knoppen en deze dan met Homey verbinden?

Thanks!!

Hoi z3r0,

Altijd met 1 tado bridge, maar kan zonder thermostaat, dus enkel slimme thermostaat knoppen.

Tado en de Homey Tado app werken via de cloud, niet lokaal rechtreeks met Homey.
En dat werkt prima overigens!

Maarrrrr, Tado gaat wel uit van een bepaald type ventiel. Niet elke knop is geschikt. Even kort door de bocht: als je stadsverwarming knoppen heeft met in de zijkant een dikke schroef waarmee je de knop eraf kunt halen dan kan Tado hoogstwaarschijnlijk niet op de verwarming zonder het ventiel te vervangen. Het ventiel zonder knop moet eruit zien als een dun pinnetje, dan kan het waarschijnlijk wel zonder monteur.

1 Like

@Peter_Kawa dat is dan duidelijk. Een bridge is dus nodig. Bedankt.

@Edwin_D ik heb de hoop dat jij kan zien of de knoppen zouden passen of niet :sweat_smile:. Daarom heb ik een paar foto’s gemaakt. Hopelijk kan je daarop zien of onze radiatoren compatible zijn?


Die Comap werken met een ‘dun pennetje’ dus dat moet werken. Ze zijn er eenvoudig af te draaien en dan zie je het pennetje zitten. Wees gerust; er loopt geen water uit!

Een alternatief is Plugwise. De thermostaat kranen werken zonder ook prima zonder thermostaat in de betreffende kamer (zo werkt het in mijn badkamer). Voordeel is dat ze via USB gevoed kunnen worden en dat je - voor het gemak van de gebruiker - toch een LISA thermostaat in de betreffende ruimte plaatsen. Ze blijven werken als internet down is…

Nadeel is dat je ook hier een Plugwise ADAM gateway moet aanschaffen.

Zonder gateway zou ook moeten kunnen. Denk dan aan de Eurotronic Spirit thermostaat kranen (z-wave). Die meten de lokale temperatuur en kun je aan Homey koppelen. Ik heb er mindere ervaring mee; ze beleven soms offline…

Succes!

Graag gedaan.
Je hebt al thermostaatkranen, dat scheelt. Hier kun je compatibele ventielen vinden

Ik denk dat ik het dan met Tado ga proberen.

Bedankt beiden!, ik heb er nu wel vertrouwen in dat het dan goed gaat komen :slightly_smiling_face:

1 Like

Ik hoef al niet meer te antwoorden zie ik, de juiste antwoorden zijn al gegeven :+1:

Hoi allen. Ik kaap even dit topic om een extra vraag te stellen:

  • Momenteel heb ik een tado systeem in mijn huis, maar binnenkort komt hier een hybride warmtepomp. De installateur meent dat Tado niet goed de Daikin hybride cv/warmtepomp kan aansturen.

Om toch per kamer te kunnen sturen, zou ik de tado’s willen laten zitten aan de radiatoren en dan de thermostaat vervangen door de aanbevolen Daikin.

Heeft iemand ervaring met een seperate thermostaat? Eventueel via een flow aan te sturen dat wanneer er warmtevraag in een van de kamers is, dat de Daikin dan aangaat? Of de thermostaat leidend laten zijn en dat de knoppen gewoon dicht staan in niet te verwarmen ruimtes?

dank!

Is de man ervaringsdeskundige of Daikin verkoper? :grimacing:
Dit is wat mogelijk is met tado:
https://support.tado.com/nl/?q=warmtepomp
Maar 'n hybride warmtepomp is mss toch een geval apart.

Voor huis-tuin-en-keuken-aansturing zal elke thermostaat wel werken, want ik ga ervan uit dat die Daikin (net als zo ongeveer alle CV-ketels in NL, behalve Nefit…) OpenTherm spreekt. Alleen als je specifieke instellingen wilt kunnen aanpassen kán het nodig zijn om een specifieke thermostaat te gebruiken.

Ik heb zelf een (oud model) Elga warmtepomp. Daar zat een thermostaat bij van Honeywell met aparte firmware die het mogelijk maakte om via de thermostaat een aantal instellingen aan te passen. Inmiddels heb ik een Plugwise Anna die dat ook kan (ook weer met speciale firmware), maar in principe praat de Elga gewoon OpenTherm en zou ik ook een niet-specifieke thermostaat kunnen gebruiken. Alleen als ik die instellingen weer wil aanpassen moet ik even de thermostaten omwisselen.

Dank voor de antwoorden.

En ja, het is een OpenTherm sturing als het goed is. Dus die Tado zou het moeten doen. Enige wat de Daikin thermostaat inderdaad kan is extra instellingen naar de ketel en de warmtepomp sturen. Bijvoorbeeld de prijzen van elektra en gas, om zo de meest kosten-optimale instelling warmtepomp vs cv ketel in te stellen.
Ik vraag nog even na of deze sturing gedaan wordt vanuit de thermostaat, of dat alleen de instelling via the thermostaat naar de ketel wordt gestuurd en dat daar de daadwerkelijke sturing plaatsvindt. Oftewel, kan de thermostaat de instellingen naar de ketel sturen en dan voor een tado worden omgewisseld, of moet de thermostaat blijven hangen om te sturen.
Wordt vervolgd!