Welke thermostaatkranen

Het is de kunst om van alle groepen de retour temperaturen gelijk te krijgen. Zo heb ik mijn hele installatie van de beneden verdieping (6 groepen) ook ingeregeld. Kost wel heel veel tijd en moeite maar uiteindelijk wil het wel. De thermostaat zo hoog mogelijk zetten zodat de kachel lang genoeg blijft drooien. En dan voetventiel voor voetventiel gaan knijpen totdat alle retour temperaturen ongeveer gelijk zijn. Maar aangezien het systeem erg traag is kost het veel tijd en moet je het stapje voor stapje doen. Ben zelf denk ik wel een complete winter bezig geweest met bijregelen en afstellen

Flow meters er tussen en het duurt 10 minuten.
Maar andere “kranen” er op zetten om koude zones te verhelpen gaat niks worden natuurlijk.

Dat begrijp ik, dat is absoluut de makkelijkste en snelste manier. Maar als je alleen voetventielen en een infrarood thermometer hebt… En dan is het (voor mij) de kick om het alsnog goed te krijgen, en dat is gelukt :innocent:

Met kranen is idd geen optie, daar regel je het systeem niet mee in, het is juist de kunst het systeem waterzijdig goed in te regelen.

2 Likes

Precies dat!

Eerst het één, dan het ander… :wink:

Ik lees mee. Ben ook bezig elke zone (kamer) een eigen thermostaat(knop) te geven. Paar uitdagingen bij mij: Heb nu twee thermostaten, één in woonkamer, één in kantoor. Er zit een tweewegklep bij de CV en heb ook nog vloerverwarming. Dus nu heb ik drie groepen… kantoor, vloer, resthuis.

Situatie waar ik heen wil:
Elke ruimte een digitale kraan

  • Zolder
  • Master slaapkamer
  • Logeerkamer
  • Sportkamer
  • Welness ruimte
  • Woonkamer/keuken (hebben wij twee extra radiatoren)
  • Kantoor
  • Garage
  • Bijkeuken
  • Kelder

Uitdaging: Vloerverwarming van de woonkamer/keuken/gang

Zoals al eerder door iemand aangegeven werkt Tado perfect i.c.m. Homey.
Ik maak er zal ook gebruik van, en vandaag komt er weer een uitbreiding met kranen binnen.

In Homey kun je zowel de temperatuur per ruimte inregelen via flows, maar ook eventueel de slimme schema’s die je in de Tado app hebt ingesteld activeren.
Al met al een goede integratie van Tado en het product werkt gewoon goed.

Ow ja…
Een abonnement is niet perse nodig. Ik draai zonder en mis niets van die functionaliteiten.

1 Like

Ik Heb honeywell Evohome ,werkt perfect, is echter niet goedkoop.

1 Like

Vorig jaar heb ik een Honeywell Evohome systeem geïnstalleerd voor onze vloerverwarming beneden en de kamers boven. Werkt gewoon perfect en de temperatuur kan per ruimte geregeld worden. Elke zone/kamer kan de ketel aansturen zodat het warme water rechtstreeks naar de betreffende ruimte wordt gestuurd. Draait zelfstandig maar is ook goed te integreren met Homey door de app van Ralf van Dooren.

Uiteraard kun je zelf ook zoiets maken met een mix van componenten maar of het dan zo goed werkt als de Honeywell Evohome vraag ik mij af. Een warm huis vind ik een basisbehoefte en een zinvolle investering waard.

2 Likes

Netatmo, heb er nu 5 van en voldoet goed. Wie weet ooit nog de Thermostaat van hen.

Ik heb al een tijdje kranen van smartwares in combinatie met temperatuur sensoren in de ruimtes waar deze kranen zitten. Een flow die de kraan aanstuurt is dan snel gemaakt.
Ik ben echter de Smartwares kranen aan het vervangen; ze maken een hoop kabaal en ze zijn 1-richtings verkeer (KaKu). (Geen Zwave , Zigbee of iets vergelijkbaars). Daarnaast doet de Smartwares soms een soort reset waardoor deze helemaal open en weer helemaal dicht draait. Met het genoemde kabaal geen optie voor de slaapkamers want dit blijkt regelmatig ook 's nachts te gebeuren.

Ik heb nu voor 34 euro een Eurotronic Spirit besteld om uit te proberen. Ik lees daar goede recensies over.
Deze schijnt een stuk stiller te zijn en een maatje eleganter. Bovendien gebruiken deze het Zwave protocol, dus diverse informatie komt ook terug.
Ik stuur de kranen aan via flows in Homey icm met Aqara temperatuursensoren. De radiatorkranen hebben zelf ook natuurlijk een thermometer maar mijn ervaring is dat deze niet altijd goed meten omdat de temperatuur te dicht bij de radiator wordt gemeten.

Tenslotte heb ik de slaapkamer ramen voorzien van deur/raam sensoren zodat ik in een flow kan meenemen dat als het raam openstaat/gaat de radiatorkraan dicht blijft.
We ‘stoken immers niet voor de mussen’.

Peter

Zoals @Rocodamelshekima zegt “Meten = Weten”.


(er zijn nog veel meer temperatuur sensors, maar even voor het idee)

Door omstandigheden (veelvuldig verbouwen en sanitair water behoefte op verschillende plekken) heb ik twee CV installaties en twee vloerverwarming pompen en nog een aantal radiatoren. Het geheel wordt nu geregeld door Homey.

Afhankelijk van de warmtevraag gaat de juiste ketel aan (relais Aan/Uit) en eventueel een vloerverwarming pomp. De kranen (ik gebruik Eurotronic Spirit zigbee kranen) worden zo ook geregeld.

Das precies wat ik ook in gedachte had…goed te horen dat dit werk

Ik zie de temperatuurweergave in de knop. Ik krijg dit niet voor elkaar, ook geprobeerd met een virtuele thermostaat. Is hier over informatie beschikbaar of kun je mij op weg helpen?

Ik heb al mijn radiatoren voorzien van Honeywell HR90 termostaat koppen. Deze toegevoegd aan Homey en diverse ruimten worden nu automatisch aangestuurd door een Flow. Werkt helemaal top. Vooral een flow…Wanneer huis leeg is dan verwarming naar 10 graden werkt geweldig.

Ze zijn ondertussen verkocht!!

Mocht er iemand interesse hebben, ik heb 5 Eurotronic Spirit Z-Wave kranen al paar maanden op mijn bureau liggen. Had ze in onze vorige woning (verhuisd in juli) op de radiatoren gemonteerd en gekoppeld aan een Vera Secure (die er nu naast ligt … ) die ik door een Homey Pro vervangen heb. Aangezien we nu elektrisch verwarmen heb ik geen toepassing meer voor de kranen en mogen ze weg. Heb ze een 8-tal maanden gebruikt en altijd heel tevreden van geweest, maken weinig lawaai en oa ook open raam functie. Ik weet dat het hier geen shop is dus stuur effe pm … voor 125€ mogen ze alle 5 weg.

Dat gebeurt in Homeydash automatisch. De waarde komt van de in die zone aanwezige temperatuur sensors. In de Homey App zie ik niet overal de waarde.


Hier is bijvoorbeeld te zien dat de thermostaten wel de waarde weergeven, maar de Aeotec multisensor niet.

Volgens mij is dat de ingestelde waarde van de thermostaatknop. En niet de actuele temperatuur dat de thermostaatknop meet.

Ik zie bijvoorbeeld dit:

Lijkt mij ook wel handig om de gemeten temperatuur per radiator knop te weten ipv wat ingesteld staat. Zou eigenlijk een optie in homey moeten zijn.

Adhv de kleurtjes weet ik wel of een zone aan het verwarmen is (oranje), op temperatuur is (zwart) of uit staat (blauw)

Ik lees her en der dat het wel belangrijk is dat er altijd een knop open staan omdat de CV anders niet rond kan pompen. Hebben jullie dit ook allemaal zo geregeld of op een andere manier ondervangen?