Welke thermostaatkranen

Een paar… :rofl:

In mijn geval staan altijd twee radiatoren volledig open. Er is dus mogelijkheid om ‘rond te pompen’.

Regel is dat de ruimte waar de kamerthermostaat hangt niet mag voorzien zijn van automatische kranen (= domotica en/of thermostatische kranen), de kamerthermostaat stuurt de ketel en daarmee ook de pomp. Wanneer je dan gaat knijpen wordt de ruimtetemperatuur lager en gaat de ketel harder verwarmen (als je een modulerend systeem hebt toch) terwijl de radiatoren minder warmte kunnen afgeven, dan begrijp je wel dat dit geen gezonde situatie is. Je kan de ketel ook instellen dat ie het watercircuit op een bepaalde temperatuur houdt maar dan kan de hele boel gaan pingelen (heel snel aan- en uit schakelen) als je maar een kleine energieafname hebt in je systeem. Beste is dat je een deel van de installatie zo instelt dat er steeds water door gepompt wordt, bv woonkamer + keuken of zo waar dan ook meestal de kamerthermostaat hangt.

Maar op het moment dat de thermostaat in jouw voorbeeld in de woonkamer geen warmte vraagt, zal een andere ruimte ook niet verwarmt worden toch? Is daar een workaround voor?

Nee, klopt daar is niet direct een oplossing voor. In principe moet de installatie zo gebalanceerd zijn dat de andere ruimtes iets meer geinstalleerd vermogen hebben zodat je daar altijd kan knijpen tov de ruimte met thermostaat. Wanneer dit niet het geval is dan is er ook niet direct een oplossing. Tenzij je de ketel gaat instellen op watertemperatuur op peil houden en ervoor zorgt dat er altijd voldoende water kan circuleren, dan kan het wel.

Daar is zeker wel een oplossing voor. Een bypass met een AVDO er tussen

1 Like

Zodra alle radiatoren voorzien zijn van slimme knoppen is een ruimtethermostaat niet meer nodig. Een bypass (of een radiator die altijd open staat) is dan wel nodig natuurlijk.

1 Like

Als je via een bypass de ketel gaat kortsluiten in het CV circuit ben ik er zeker van dat verschillende ketels (afhakelijk van de toegepaste regeling in de ketel en de ouderdom) continu gaan op en af springen. Heb het zelf van dichtbij meegemaakt met een Saunier - Duval (Bulex) ketel.

Het hele idee van bijvoorbeeld Honeywell Evohome is dat je juist kamers apart verwarmd. Dus ook de woonkamer met thermostaatknoppen/kranen. Zo verwarm ik op dit moment de woonkamer en 1 kamer op zolder waar ik thuiswerk.

Als de woonkamer warm genoeg is gaan daar automatisch de kraantjes uit en verwarmd er nog maar één kamer op zolder. Zodra die warm genoeg is gaat daar het kraantje automatisch uit en stopt de vraag naar de ketel. De thermostaatkranen praten allemaal met de thermostaat in de woonkamer (evohome touch)

De bypass/avdo (6 meter bij de ketel vandaan) zorgt er dan wel voor dat de ketel kan nadraaien zodra deze laatste kraan uit gaat.

3 Likes

Tis allemaal niet zo moeilijk! :+1:

Thuis heb ik de Plugwise serie aangeschaft voordat we zijn gaan verbouwen. en deze set langzamerhand uitgebreid. ben er echt blij mee. zo schakel ik de vloerverwarming, badkamer radiator en andere radiatoren allemaal apart en de homey kan hier nog mee overweg ook.

wel heb ik de nefit ketel moeten uitbreiden met NEF_EMS-OT_OpenTherm_converter_7746901847 zodat ANNA/ADAM er mee overweg kan.

't is allemaal niet goedkoop, maar 't werkt perfect.

Dat zou je op het eerste zicht wel denken :wink: alleen naast een maximaal vermogen heeft een cv ketel ook een minimum vermogen (modulatiebereik) en als je verbruik lager ligt dan het minimum begint de ketel te pingelen … lees hier maar is. Omdat alle installaties anders zijn hebben we hier allemaal wel ergens gelijk, zo lang we alle spelregels maar goed in acht nemen. :+1:

1 Like

Ik heb net even gekeken maar kan geen thermostaatkranen vinden in de de Tuya apps, zowel de zigbee als de wifi app

I did this analysis 1 year ago.
It needed to be without extra monthly costs for basic operating.
Cv on/off and modulating cv needed to be supported.
Multiroom support.

I ended up with tado and Honeywell. Each has pro and cons. Choose tado in the end and works perfect.
Bypass solved by leaving the smallest radiator a bit open in the toilet :wink:

Dat dacht ik eerst ook met een design radiator in de badkamer, maar bleek niet voldoende. Kon ik weer al het water uit het cv systeem halen voor alsnog een bypass. Mijn advies is doe het gelijk goed, kan geen kwaad. Bypass blijft dicht als het niet nodig is.

Mijn oplossing: Plugwise. Werkt echt super. Ik heb beneden twee zones vloerverwarming, keuken en woonkamer, en op de verdiepingen in totaal vijf kamers met radiatoren waarop slimme thermostaatkranen zitten. Mijn werkkamer kan ik nu met mijn iPhone simpel even wat warmer zetten, ook als de woonkamer op temperatuur is. De modulerende ketel (Remeha) slaat gewoon even aan en de werkkamer warmt op, de woonkamer niet. De Remeha thermostaat werkt nu als een van de temperatuurvoelers in het systeem.
Je kunt dit alles bedienen met Homey, de Plugwise schema’s vind ik minder handig. Dus ik heb de Plugwise schema’s op 15-16 graden gezet, elke nacht om 00:30 weer naar deze stand. De rest wordt geregeld met flows in Homey. Ook bijvoorbeeld dat onze slaapkamer even extra opwarmt als we naar bed gaan. En dat de kamers van onze (volwassen) kinderen alleen opwarmen als ze thuis zijn. Met de Homey app kun je het systeem altijd tijdelijk overrulen.
De temperatuur in de woonkamer en keuken is redelijk constant en wordt vooral beïnvloed door de zoninstraling:

Ik ben er heel blij mee, werkt perfect! En vergeleken met Evohome echt een stuk goedkoper.

1 Like

Ik ben zelf heel tevreden over Plugwise (Tom en Adam). Deze combinatie stelt mij in staat iedere ruimte apart te verwarmen. Ook de zones zijn apart zichtbaar in Homey, en pompschakelaars en vloerverwarming zones zijn goed te sturen.

Heb een combinatie van een Warmtepomp (Mitsubishi Ecodan) en vloerverwarming, radiatoren en convectoren. De convectoren kan ik schakelen door de spanning op de ventilator (kickspace) te schakelen. Dit systeem is heel flexibel (en zeker goed in combinatie met Homey)

Hi Menno, heb je geen Lisa’s en/of Anna? Voor de temp meting en instelling?

Ik gebruik Eurotronic Spirit thermostaten (ZWave Plus) en die werken prima.
Bij Hornbach kan je ze goedkoop halen voor 39 euro dacht ik.
Enige nadeel is slechte bereikbaarheid van de support.

Hi @Frank_van_de_Schuur,

Ik gebruik Toon als “kamerthermostaat”, en denk er nog over om op een aantal kamers Lisa’s te gebruiken, maar om eerlijk te zijn gebruik ik voornamelijk de app van Plugwise (en in mindere mate de Homey app).
De Thermostaatkranen zijn namelijk perfect in staat de temperatuur in de ruimte te meten, daar heb ik er 4 van…