Welke thermostaatkranen

Duidelijk, dank

Hoi, ik lees in veel reviews dat deze kranen nogal wat batterijen verbruiken. Hoe is jouw ervaring daarin. Ik gebruik op dit moment al een aantal jaar het Eq3max systeem op zich goed maar werkt niet met Homey. Ik ben dus op zoek naar wat anders.

Dat klopt wel, en ben momenteel overgestapt van Alkaline naar Lithium Ion (Energizer L91), wat een stuk beter gaat. Ik kon daar helaas niets over vinden in de handleiding, dus heb t zelf moeten ondervinden.

Uiteindelijk gekozen voor Eurotronic Spirit thermostaten
Ze zitten op mijn radiatoren boven en mijn beneden verdieping is nog zoals het was.
Nadeel is dan dat ik geen warmte krijg als er beneden geen warmte vraag is.
Maar ik hoef nu in ieder geval niet meer te controleren of de kinderen alles open hebben gelaten.
Gewoon elke avond met een flow de kranen sluiten is voldoende.

Hi Bob, mijn ervaring met Plugwise is dat de batterijen een jaar meegaan. Dit is voor mij acceptabel. Een voorwaarde is dat deze als end device in Zigbee worden geconfigureerd. Niet als router. Gevolg is dat de instellingen pas 10 minuten later worden verwerkt (device slaapt rest van de tijd).

Hoi, ik heb 2 spirit kranen. 1 is zwave en doet het prima. 1 is zwave plus maar krijg ik niet gekoppeld. Weet je zeker dat het zwave plus is wat jij hebt. Anders is die van mij stuk namelijk

Heel zeker :slight_smile:

Ben benieuwt hoe je dat hebt gedaan, Eurotronic heeft alleen maar z-wave plus versies van de spirit. :thinking:

Als je de draadjes een beetje netjes kan wegwerken en een stopcontact in de buurt hebt zijn die
batterij vervangers misschien ook een prima optie. Laatst een gekocht bij de Intratuin (was bedoeld voor van die kerstdorpjes). Mijn thermostaatkraan met 2 AA batterijen wordt nu dus gevoed door een 220v adapter.
image

Peter

1 Like

Hoi Peter,
Bedankt voor je tip, maar denk dat die bedoelt is voor iemand anders. Ik gebruik al jaren het eQ3max systeem werkt goed en zuinig met batterijen (ongeveer 2 jaar met 2 AA batterijen voor een thermokraan)
Er is alleen geen mogelijkheid dit te sturen met Homey, er is in ieder geval geen app voor. Zal ook wel niet meer gebeuren. Het nu allemaal Tado en Honeywell

Ik ben helemaal klaar met Honeywell EvoHome.
Het systeem leid een eigen leven. Batterijen zijn in sommige kranen binnen 3 weken leeg.
In mijn hal gaat hij automatisch open terwijl hij staat ingesteld op 15 graden. In de Hal is het dan 26 graden. Bijna 1000 euro aan uitgegeven en geen seconde plezier van gehad…

Ik heb Honywell EvoHome, werkt voor geen meter… wat een klote systeem.

Ik zou dat een keertje goed in laten stellen door iemand die er verstand van heeft. Het is een geweldig systeem (mits goed ingesteld) en de klachten die jij zegt te hebben heb ik nog niet gehoord van alle klanten waar wij dit systeem hebben aangebracht.

Ik kan mij ook totaal niet vinden in de reactie van @Houbie. Geen idee wat voor batterijen je gebruikt, ik weet ook niet hoe de kraan reageert als de batterij leeg is, mogelijk gaat de kraan dan volledig open inderdaad. De batterijen die ik gebruik gaan 2 stookseizoenen mee. Heb er totaal geen omkijken naar, veel beter comfort en al vele 100-en euro’s bespaard door per zone te verwarmen en de ‘open raam’ functie te gebruiken.

Ik gebruik overigens wel Honeywell thermostaatkranen i.c.m. de Honeywell hr92 draaiknoppen. Tegelijk vervangen zeg maar.

Edit: kan het zijn dat je kachel in de hal tegen een enkele muur (geen spouw) staat? Dat de thermostaatkraan gewoon snel ‘denkt’ dat het kouder dan 15 graden is, omdat de muur veel kou afgeeft. Ik heb in een paar ruimtes waar de gordijnen over de radiator knop komen een losse draadloze Honeywell thermostaat hangen dat de thermostaat van de radiator knop overruled. Als ik dit niet doe, dan denkt de knop dat het al snel 20 graden is. Wellicht het omgekeerde effect dan wat jij hebt.

Al jaren zeer tevreden gebruiker van het EvoHome systeem.

Wat belangrijk is dat je een zone op de juiste manier aanmaakt. Eerst voelers en daarna de kleppen.
Al mijn ruimtes hebben een Round Wireless voor meting en individuele instelling van de ruimte.
Als je een apparaat wilt toevoegen aan een ruimte is mijn advies altijd, en die van Honeywel, verwijder de Zone en begin opnieuw.

Er is ook een setting om de learning mode (of zoiets, ik zie niet achter mn evohome) om die uit te zetten. Om 08:30 aan is dan ook echt aan en niet 08:30 op x temp.
Die setting veroorzaakte in mn vorige en huidige setup vreemd gedrag dat de verwarming 's nachts ook wel eens aan ging.

Overigens is de support van Honeywell meer dan uitstekend.
Eens 2 uur aan de telefoon gehangen met een koppelissue met 1 van mijn HR92’s.

Doe een factoryreset en begin opnieuw.

Ik heb Evohome van Honeywell en 9 separate zones, die al in het huis aanwezig waren toen ik het kocht. Mijn Evohome was te oud en kletste nog niet met internet, dus heb ik een Honeywell hub ertussen gezet. Zoals je beschrijft: de Evohome hub kletst met elke kamer (temperatuurvoelers op afstand van de radiatorkranen), en stuurt de kranen aan. vaak meerdere radiatoren per kamer, kletst allemaal met de Evohub. Die hub kun je aan internet/app hangen met een Honeywell hub, die ik met ethernet aan een van mijn wifi satellieten heb hangen. Daarmee kun je via de app alles aansturen. Werkt an sich al perfect.

De honeywell Evohome Homey plugin app van Ralf van Dooren werkt perfect via die hub (of nieuwere ecohome met internet / wifi module) en stuurt alles aan via Homey. Zo stuur ik elke nacht om 1 uur een reset van alle kamers op het “standaard” programma, waardoor handmatig ingestelde radiatoren (“permanent op 20 graden”) weer confirm het plan werken.

Via homekit integratie kan zowel Google nest als Siri gebruikt worden om te vragen hoe warm het is in de badkamer, of om de verwarming aan/uit te zetten.

Werkt als een trein.

Nadeel: kost een heleboel aan aanschaf. En… een keer per jaar batterijen vervangen per schakelaar.

PM me als je meer informatie wil.

Hier ook zeer tevreden met Evohome
En in combinatie met homey kan je zelfs je electrische kachel aansturen via de evohome interface

Batterijverbruik ca 1x in de 2 Jaar

Jammer dat homey geen onderscheidt kan maken tussen een handmatige verstelling op de knop en een geprogrammeerde verstelling.
(Als de kinderen zelf de verwarming omhoog zetten (is dat prima) maar meestal vergeten ze hem weer uit te zetten)

Misschoen op bepaalde momenten van de dag de temperatuur resetten naar de standaard?
Dan maakt het niet uit dat de kinderen de temp verzetten en vergeten.

die reset werkt inderdaad goed met evohome - ik stuur ‘s nachts om een uur een “Cancel adjustments in all zones” naar de evohome app, en daarmee gaan alle handmatige acties teniet en volgen de zones weer fijn de dagcyclua van Evohome.

1 Like

Bij Tado kan je dit wel instellen. Als aan de knop gedraaid word dan gaat hij hier bijvoorbeeld na 2 uur weer uit.
Ook kan je eventueel de bediening op de knoppen helemaal blokkeren.

Overigens zeer tevreden met Tado icm Homey