Zat al een tijd met dezelfde vragen. Ik kan iig iets roepen over mijn situatie. Ik ben uitgekomen op een plugwise zone systeem en ben er ook blij mee.
Situatie: groot huis met 3 verdiepingen
- BG: kapsalon en kantoor (beiden wil ik apart kunnen regelen), daarnaast een halletje
- 1e verdieping: woonkamer/keuken/toilet
- 2e verdieping: slaapkamers en badkamer
In de kapsalon en op de 2e verdieping hangen ook aircos met inverter. Ik gebruik de aircos niet als verwarming. Zou wel kunnen maar dan extra flows nodig en wellicht VThermo app. Deze gebruik ik nu niet en ik regel de aircos met de hand.
In het plugwise systeem heb ik 3 zones: Kapsalon, Kantoor en nr. 3 is de 1e verdieping.
De ketel is een Nefit met Opentherm ondersteuning. Ik heb een opentherm adapter gekocht om de Adam HA (centrale regelaar Plugwise) te kunnen koppelen.
Verder gebruik ik in de woonkamer een nette Anna slimme thermostaat (dom gemaakt want Adam HA neemt de slimmigheid van je over), verder twee Lisa thermostaten in de kapsalon en kantoor.
In de kapsalon, het kantoor en op alle radiatoren 1e verdieping (in de drie zones dus) heb ik op iedere radiator een Tom slimme radiatorkraan gemonteerd.
Iedere thermostaat en betreffende radiatoren in een zone horen bij elkaar, dus de thermostaat in de kapsalon en de radiator zijn aan dezelfde zone toegekend etc.
Iedere thermostaat zal een evt. warmtevraag doorgeven aan de Adam HA. Als een or meer van de thermostaten een warmtevraag hebben dan zal Adam HA deze doorgeven naar de ketel. De Lisa/Anna en Adam HA maken samen een modulerende controller voor de ketel. Is er beperkte vraag voor warmte, dan zal de ketel klein gemoduleerd worden, dus minder warm water leveren; bij grote warmtevraag wordt het water warmer.
Tegelijk met het sturen van de ketel, stuurt Adam ook de Tom radiatorkranen aan in de betreffende zone(s). Dat levert een systeem op waarbij de kranen in de zones waar warmte gevraagd wordt vanuit de thermostaat, opengezet worden en zo die ruimtes verwarmen. Tegelijkertijd worden de radiatorkranen van de zones waar geen warmtevraag is dichtgezet. Zo wordt het warm water alleen daarheen gestuurd waar het ook nodig is.
Tot slot is het belangrijk om te weten dat verwarmingsketels stuk kunnen gaan wanneer het water in de verwarming niet kan circuleren. Verwarmingen worden parallel geschakeld voor de watertoe- en afvoer, dus voor de veiligheid heb ik 1 radiatorkraan altijd open. In mijn geval is dat de badkamer. Als er dus ergens warmtevraag is, dan wordt ook de badkamer warm.
Terugkomend op de vraag of de warmtevraag afhankelijk is van waar de thermostaat hangt: in zekere zin ja: de thermostaat geeft aan of er warmtevraag is, alleen dit is alleen zinvol wanneer de bijbehorende slimmer radiatorkranen in dezelfde ruimte hangen en wanneer deze samen met de thermostaat aan dezelfde zone zijn toegekend (bv. kantoor).
Terugkomend op de opmerking over goedkoop verwarmen met airco via energie opgewekt met zonnepanelen: ik heb een 5.7kW piek zonnepanelen systeem maar kom in de winter meestal niet in de buurt van de 0.5kW vermogen. De aircos gebruikan al gauw meer. Valt dus wel mee met die besparing.
Eventuele mogelijke uitbreidingen:
Ik heb overwogen of ik ook de aircos zou betrekken in de automatisering met Homey. Want de Plugwise kan mijn airco niet bedienen. Ik heb het niet getest maar ik zou een volgende setje flows kunnen bedenken:
- als er gekoeld moet worden (thermostaat temp - actuele temp < drempelwaarde) dan airco aanzetten op bepaalde temp via IR die door Homey aangestuurd kan worden - bv. Broadlink RM3 mini
- als er beperkt verwarmd moet worden in slechts 1 zone waarook airco hangt, dan met airco verwarmen
- als er stevig verwarmd moet worden in 1 zone of als er verwarmd moet worden in meer dan 1 zone dan aircos uit en via CV verwarmen.
E.e.a. hangt af van hoe sterk er verwarmd dient te worden, en van je verwachte verbruik van airco’s versus CV.
De reden waarom ik dit niet ingericht heb is
- ik heb naar mijn mening voldoende bespaard met de zoneregeling. Vroeger verwarmde ik de woonkamer als alleen warmte in de kapsalon nodig was, door in de woonkamer de thermostaat hoger te zetten. Idem voor kantoor. Dit spaart VEUL energie.
- automatisch koelen blijkt voor mijn gezin niet te werken. Ligt aan de gebruikers. Als de verwarming uit moet dan wordt de thermostaat op 10 gezet. Dan zou de airco automatisch gaan koelen en dat is niet wenselijk.