Thermostaat advies?

Yep! Dus thermostaat staat laten we zeggen constant op 20 en dan heb ik flows ingesteld dat de knoppen overdag vanaf 07:00 op 19 graden gaan en na twaalf uur op 17. Verder nog een kleine handdoekenwarmer die handmatig op stand 1 staat en een radiator in de hal ook. Dus het niet zo dat alle knoppen dicht staan.

Dan ga ik er even van uit dat de handdoekradiator in een andere ruimte hangt en de radiator in de hal ook. Dan gaat het niet lekker werken. Als je Nefit thermostaat warmte vraagt en je slimme knoppen niet dan zal je cv door blijven branden voor niks. Een zeer tegenstrijdige setup dus.
Beter zorgen voor een setup die de ketel ook aan stuurt.

Dank voor de opheldering en het meedenken! Dus toch bijv. een slimme thermostaat aanschaffen die communiceert met de slimme knoppen?

Ik heb een open keuken dus handdoekenwarmer zit wel in aangrenzende ruimte van de woonkamer. Radiator hal zit wel in een andere ruimte, afgesloten met een tussendeur naar de woonkamer. Die heb ik beiden bewust niet helemaal dicht gedraaid om te voorkomen dat m’n thermostaat warmte vraagt maar er vervolgens geen circulatie is.
Dus je zegt in feite dat dit dan niet bepaald energie efficiënt is? Kan het nog schade toebrengen aan de ketel(pomp)? Aangezien er nog wel een vorm van circulatie is in principe.

Circulatie is geen probleem als er tenminste 1 radiator open staat. Let wel op dat een thermostaat knop ingesteld op stand 1 vanzelf dicht loopt wanneer de temperatuur die bij stand 1 hoort bereikt is. 1 radiator open betekend eigenlijk 1 radiator met een “gewone” knop er op (lees: geen thermostaatknop) open of een bypass geinstalleerd. Er zal, zolang er circulatie is, geen schade aan de pomp of ketel toegebracht worden buiten de vele onnodige branduren natuurlijk wat weer extra onderhoud vraagt van de ketel.
Zorg er voor dat de ketel gestuurd wordt aan de hand van de benodigde warmte. En een huis optimaal verwarmen is geen makkie!