Commerciële partijen en onderzoeksvragen

Rabo Innovatielab

In het bovenstaande topic wil Rabobank Innovatielab onderzoek doen middels interviews binnen deze community.

Ik open dit topic met name om te toetsen hoe de community hier in staat.

Mijn mening is heel duidelijk. Commerciële partijen dienen geen toegang tot de community te krijgen. Commerciële partijen hebben hun eigen agenda, waarbij ten alle tijden onduidelijk is in welke vorm of met welk doel zij hun inzichten gaan gebruiken.

Aangezien de community non-profit is, gaat dit niet samen met een profit organisatie.

Het zal met alle goede bedoelingen zijn, echter is dat geen garantie. In dit specifieke geval betreft het een bankinstelling, waarbij mij niet duidelijk is wat hun redenen zijn voor het onderzoek en waar het onderzoek naar toe leidt. Is dit bedrijfsmatig ingestoken om de risico’s van een branche in kaart te brengen, is dit om …. Vul maar in.

Om dit voor te zijn ben ik er tegen om profit organisaties toe te laten in een non-profit community.

Hi Marcel,
Dank voor je mening,
Ik wil deze post wel reserveren om een Pol op te zetten (kan alleen een Moderator)

Ik wacht even wat reacties af,
maar stel voor in een Pol de volgende vraag te stellen:

Commerciële partijen en onderzoeksvragen toestaan in de Community:

  • Onderzoeksvragen niet toestaan op het forum
  • Commerciële partijen niet toestaan op het forum
  • Beide niet toestaan op het forum
  • Geen probleem met beide

# De laatste wil niet zeggen wat je er mee doet, je kunt het ook negeren en niet erg vinden.

ad 1) voorbeeld misschien Rabo Innovatielab maar ook Sessy thuisbatterij
ad 2) voorbeeld Tibber DE maar wellicht ook anderen (?)

Vul gerust aan (ook met voorbeelden hier op het forum) en laat even weten of bovenstaande vraag met opties volledig is dan creëer ik hier een Pol. Schroom niet je mening te geven, dan kunnen we over enige tijd als Community en Moderators kijken hoe we daar tegenover staan.

Ik heb het bericht ook gelezen en vond het in eerste instantie ook merkwaardig. Wat moet een bank met onze opbrengst/uitval van zonnepanelen. Om nu gelijk te zeggen dat commerciële partijen geen toegang dienen te hebben vind ik ook niet helemaal de goede keus, zoals @Dijker al zegt gebeurd dat in mijn ogen voor Sessy ook al. Echterrrr, Sessy benaderd de gebruikers om een ervaring/app met hun producten op te bouwen. uiteraard zit hier een stukje marketing achter ( ook ik heb uiteraard de hele site al doorgespit na het bericht in de community).

Dit zelfde gevoel heb ik niet bij de Rabobank, ik heb niet het gevoel dat zij iets bij kunnen dragen aan het “zonnepanelen uitval probleem” in Nederland.

Mocht deze zelfde vraag nou gesteld worden door een grote energie netbeheerder bv Enexis, Liander of Tennet. Dan zou ik het alweer een stuk beter snappen.

Vandaar dat ik zou zeggen Sessy: Ja Rabobank: nee

Indien een commerciële partij hier een kijkje komt nemen om te polsen of er misschien iemand is die voor hun iets kan betekenen zoals bv een app maken of vragen hebben of er iets aan hun produkt verbetert kan worden heb ik geen probleem mee.
Bv in een eigen “Commercieel” topic.
Maar zodra ze beginnen met reclame maken of een andere vorm van aanbieden van hun waar, dan mogen ze wat mij betreft wel weer wegblijven.

Heb ook contact gehad met een bedrijf en info gegeven over dit forum en ze zijn hier ook terecht gekomen. Is iemand bezig om een app te maken. Maar na mijn reaktie nooit meer een mail ontvangen dat ze tevreden waren met mijn tip.
Dat is blijkbaar commercie.

Beide zijn Forum gebruikers, (Kars bijna 4 jaar en niet actief, ok) die melden voor wie ze iets onderzoeken.
Bij Kars is dat zijn werkgever (en gekozen voor een verzoek tot kort Interview ), en ook hij geeft aan resultaten terug te geven hier op het forum. Iets wat in het Sessie topic direct door het Topic opzet gebeurt.

De scheidslijn is dun, ik weet nog dat er geklaagd werd dat er censuur was op het forum omdat Posts verdwenen en er slotjes geplaatst werden… (Er is vast wel eens iets verdwenen maar m.i. geen sprake van censuur en dat is een anders Topic!)

Ik heb (op mijn verzoek) twee Links gezien van de “PR” site van zijn afdeling en naar de Jobs site. Die heeft hij bewuste oe onbewust niet gepost. Dat zou m.i. al snel triggeren dat het spam is en ook die intentie wellicht overbrengen.

Ik heb alleen onderzocht of hij onder een vorm van “Phising” of spoofing valt (anders voordoen dan wie hij/ cq het bedrijf werkelijk is of proberen informatie los te vissen) en daardoor ongewenst en dat was niet het geval.

BTW, laat me duidelijk zijn, het Topic van Gruijter met een inventarisatie voor de App voor de Sessy is voor mij helemaal geen discussie dat die hier op het forum thuis hoort!

Commerciële partijen hebben wat mij betreft niets te zoeken op een community als deze. Ik ben er dan ook faliekant op tegen; ook als het om een “verwant” bedrijf gaat. Waar trek je de scheidslijn?

Ook op het forum zijn er voor- en tegenstanders van een bepaalde technologie of bepaalde producenten. Wat als Apple (Google, Samsung of whoever) morgen hier een “onderzoek” start om in werkelijkheid hun producten aan te prijzen aan Homey fanaten? Dat is per definitie gekleurd en kan een stempel drukken op een platform dat nou juist merkonafhankelijk is. Gewoon niet toestaan, klaar - we missen er niks aan als community.

1 Like

ik denk niet dat we elkaar goed begrijpen, maar dat krijg je al gauw via een tekstuele comminucatie. ik heb helemaal niks tegen Kars of wel persoon dan ook.

Ik ben alleen van mening dat een Rabobank niks kan toevoegen aan Homey en dat Sessy dit wel kan met een goede app bijvoorbeeld, waar toevallig die Thread ook (deels) over ging van Sessy.

Dit ben ik eens met Joost, echter vind ik wel dat een ontwikkelaar moet kunnen vragen naar voorkeuren van mensen voor het ontwikkelen van een app voor een specifiek device, bijvoorbeeld een Sessy thuis batterij of het smart SMPL display. Hier wordt de app vaak veel beter van, aangezien er met de wensen van de gebruikers rekening wordt gehouden.

Tja, hoe je het ook went of keert, achter 80-90% van de apps die via deze community worden ondersteund, zit een commerciële party met een belang (met uitzondering van de utilities app’s). Uiteindelijk willen velen van hen goede ondersteuning voor hun producten op de homey, zodat ze meer kunnen verkopen. En wij als gebruikers willen graag goede app’s om die producten optimaal te kunnen gebruiken.

Daarom is de vraag niet zozeer of we commerciële partijen willen toelaten, maar of er een gezonde balans is tussen de belangen van de 3 betrokken partijen:

  • De commerciële partij (meer producten verkopen door goede ondersteuning van hun producten op de homey, of informatie vergaren voor hun productontwikkeling)
  • De app-ontwikkelaars (eer en voldoening, als het meezit wat financiële vergoeding en donaties en/of gratis producten te beschikking krijgen en/of ondersteuning bij de werking van de producten)
  • De homey community (de beschikking krijgen over goede app’s voor hun favoriete producten om hun homey optimaal te kunnen gebruiken)

Zolang er een gezonde balans is tussen deze partijen, dan is er wat mij betreft niets mis met commerciële partijen die meer of minder actief zijn op het forum (maar vaak zal dit toch via de app-ontwikkelaar lopen, Sessy is hier een goed voorbeeld van. Wat mij betreft meer dan prima dat een actieve ontwikkelaar zich opwerpt om een app te ontwikkelen en daarvoor zelf een product te beschikking krijgt.)

Als die balans er niet is, of in eerste instantie niet duidelijk is, dan is het wat mij betreft prima dat een moderator zo’n thread op slot zet totdat duidelijk is, wat het belang van alle 3 de partijen is (voorbeeld, die Rabobank enquete, er is een belang voor een commerciële partij, is er geen belang voor een actieve app ontwikkelaar en het belang voor de community is ook niet duidelijk). En als dat uit navraag ok lijkt, dan kan het slot eraf, en is het verder aan het gezonde verstand van de community of ze wel/niet ingaan op verzoeken van de commerciële partij.

1 Like

Ik sluit mij hier volledig bij aan en onderken dat non- profit en profit organisatie wel een samenwerking kunnen aangaan als aan de genoemde drie voorwaarden wordt voldaan.

Ik beschreef mijn oorspronkelijke verhaal met Rabo inovatielab in gedachten. Sessy is ook voor mij een Go. Rabobank een No Go tenzij aan de genoemde drie voorwaarden is voldaan.

Wat vinden we van de “aanbieding” van HDashboards?
Scoort alleen op punt 1 van mijn bericht hierboven. De commerciële partij heeft voordeel (verkoop). Er is geen Homey app-ontwikkelaar betrokken en het voordeel voor de community is nihil (meedoen aan alpha test tegen betaling van €25).

Er zijn genoeg mensen geweest die Athom ruim €400 hebben gegeven om mee te doen aan een alpha test, dus daar zie ik het probleem niet van in. En net als in dat geval is het community voordeel dat die early adopters meehelpen de app te finetunen en bugs op te sporen voordat de app voor het grote publiek beschikbaar wordt.

Heel veel gebruikers roepen al jaren om een dashboard. Nu is er iets dat er in ieder geval op eerste gezicht een beetje fatsoenlijk uit ziet, en klagen mensen dat de ontwikkelaar geld durft te vragen. Als je het teveel geld vindt moet je deze app gewoon niet kopen, klaar. Er zullen andere gebruikers zijn die het er heel graag voor over hebben.

Daarnaast snap ik niet waarom het beter zou zijn geweest als hier een Homey app-ontwikkelaar bij betrokken zou zijn geweest.

1 Like

Zo bedoel ik het ook niet. Er is in dit geval geen voor of nadeel voor een homey app ontwikkelaar, dus dat aspect kunnen we in dit geval negeren. (Toch zijn er wel kansen op dit vlak door een bijbehorende app aan homey kant te ontwikkelen voor opslag van dashboard informatie zodat deze app helemaal lokaal kan draaien).

Ik heb ook helemaal geen problemen met het feit dat ontwikkelaars geld vragen voor software, en op basis van hoogte van het gevraagde bedrag kan iedereen inderdaad zelf besluiten om wel/niet tot gebruik over te gaan. En misschien is het voordeel voor de community inderdaad wel dat we worden uitgenodigd om vroegtijdig mee te denken. Dus helemaal met je eens.

Maar wat we hier bediscussiëren is of dit Homey community forum de plek is voor commerciële derde partijen om hun producten te promoten……

Elke hardwareproducent die een eigen app maakt doet dat toch in feite ook? Daarnaast, gaat het hier echt om een commerciële partij, of gewoon een particuliere ontwikkelaar die graag de mogelijkheid wil hebben om z’n app te kunnen blijven onderhouden in de toekomst?

1 Like