Vallen jouw zonnepanelen ook uit bij een zonnige dag? ☀️

Dag mede Homey gebruikers!

Door de energietransitie van de afgelopen jaren wordt ons elektriciteitsnet steeds voller. Dit neemt gevolgen met zich mee zoals het uitvallen van zonnepanelen door netcongestie. Één van de oplossingen is je energie beter verdelen door middel van smart home.

Namens het Innovatielab van de Rabobank onderzoeken wij netcongestie en zouden wij graag consumenten willen spreken die dit (hebben) ervaren. Voor dit onderzoek willen wij graag korte interviews van ongeveer 20-30 minuten afleggen. De resultaten zullen worden gedeeld op het forum zodat er ruimte komt voor een discussie.

Mocht je hier aan mee willen doen of ken je iemand die dat zou willen (je familie of buren)? Dan kom ik graag met je in contact. Je kan dit doen door een bericht te sturen of een reactie onder deze post te plaatsen.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Kars

Moderatie
Enkele community leden hebben dit aangemerkt als spam en/of offtopic. Dank voor het melden, blijf dat vooral doen!
in dit geval laat ik het topic even bestaan, daarom even een toelichting:

Kars was al bekend op het forum, en kwam niet van de traditionele SPAM zones (India, Pakistan, etc)
Ik heb in PM op forum en in email contact gehad met Kars, hij mailde ook vanaf zijn zakelijke adres (daarmee geverifieerd) en hoewel de onderzoeksvraag slechts een dun lijntje met home automation en Homey heeft, zijn op dit forum verschillende leden bezig met dynamische energietarieven, automation koppelingen en zelfs thuis accu’s. m.i. is dat voldoende relatie van dat onderwerp met Homey.
Kars gaf aan dat de technische kennis en mindset van een deel van de community leden juist de personen zijn die ze voor het onderzoek willen bereiken. (namens wie zich aangesproken voelt: Dank voor dat compliment!)

Ik neem aan dat Kars in eerste instantie vanuit persoonlijke titel contact zoekt (Account e.d. is niet zijn werkgever) en er zijn geen ander links voor reclame naar zijn werkgever.

Dit maakt wat we (ik) nu deze onderzoeksvraag laat staan, dit is echter geen vrijbrief voor reclame en andere onderzoeken en ik stel voor dat we dergelijke Topics per keer bekijken. Discussie omtrent wel of niet toestaan van deze of vergelijkbare vragen kunnen we indien gewenst in een separaat topic met de community voeren. (Gestart dor Marcel: Commerciële partijen en onderzoeksvragen)

Tip: Als je dit een niet interessant topic vindt, klik hieronder op op Mute en reageer niet. voorkomt dat dit topic telkens omhoog komt voor anderen. Ook handig voor andere minder interesante topics!

Verzoek: Als je interesse hebt in bovenstaande onderzoek van @Kars contact hem in PM door op zijn KS voor zijn naam te klikken en dan op [Message]. image Berichten hieronder met alleen die vraag/melding worden verwijdert!

Graag alleen als je inhoudelijke bijdragen hebt m.b.t het onderwerp om op slimme manieren (bij voorkeur met Homey :wink: ) het geschetste probleem van afschakelen van PV installaties door overspanning die hieronder delen.

Naast voorgestelde Topic ter discussie over wat wel/niet op het forum toestaan, mogen jullie mij/ons ook in PM benaderen over deze Niet- Moderatie beslissing!

3 Likes

Ik ben denk ik redelijk goed op de hoogte van de energietransitie en problemen rond netcongestie.

Ik heb zonnepanelen en tot op heden nog geen last gehad van uitval. Schijnbaar heb ik hier in de wijk/dorp het geluk dat de spanning niet zo hoog oploopt.

Ik heb er al wel eens over nagedacht wat, als…
maar echte oplossingen zie ik nog niet voor de consument die dit treft.

Zelf heb ik op zonnige dagen al wel gekeken naar de spanning die mijn P1 meter rapporteerd, helaas hebben de Homey Apps geen insights voor die spanning per fase dus nu zie ik alleen als ik rechtstreeks in de Web interface van beide kijk.

En stel dan dat de zonnepanelen afschakelen, wat kan ik dan doen?
Ja ik ben al de mindset aan het wijzigen hier dat we de wassen niet s’ nachts starten maar overdag. We stellen echter dat niet uit tot het zonnig wordt.

Ik heb ook geen electrische auto en nog geen thuisaccu.
Ja ik orienteer daarop maar de huidige salderingsregeling maakt de thuis-accu NU nog niet rendabel als investering.
Bovendien ben ik bang dat zelfs als mijn (toekomstige) accu of EV bijna leeg zijn voor het piek moment deze niet genoeg afnemen om afschakelen van de PV installatie te voorkomen.

Ik ben dus van mening dat ik er voor mezelf nagenoeg geen invloed op heb maar alleen door een verandering van gedrag van vele elekriciteitsverbruikers en producenten we die problemen uiteindelijk kunnen oplossen.

Een slime meter, PV installatie met thuisaccu en een controller die stuurt op maximaal eigen verbruik kan daar bij helpen echter de Homey met zoveel verschillende DSMR meters en PV installaties maakt dat die mijns inziens voor meer dan 95% van de gebruikers geen werkbare (begrijpbare) oplossing op gaat leveren.

Ik ben benieuwd welke oplossingen anderen bedacht hebben en als realistisch zien.

2 Likes

Bedankt Geert voor de introductie en om de discussie op gang te brengen!

Het is inderdaad een lastige kwestie dat steeds meer een probleem in de toekomst wordt. Zelf ben ik ook benieuwd of het probleem deze zomer al een stuk groter is dan vorige zomer door alle nieuwe zonnepanelen die zijn geplaatst.

Zo zijn er natuurlijk ook al verschillende partijen bezig met mogelijke oplossingen.

Een van de oplossingen is ook smarthome, waardoor je de energie beter kan verdelen wanneer er een piek is. Homey zou hier een mooie centrale rol in kunnen spelen.

Jawel hoor. Mijn Youless P1 en Plugwise P1 apps hebben dat wel.

1 Like