Zonnepanelen integreren in homey

Hey daar👋,

Binnenkort worden mijn zonnepanelen geïnstalleerd en ik wil het zoveel mogelijk gaan integreren in homey, maar ik kom er toch niet helemaal uit…

Wat is het slimste om te doen? De zonnepanelen die ik neem zijn van zonneplan, alleen lees ik als ik de app gebruik die er meteen mee praat, dat er een vertraging in zit van 5 min.

Dus mijn vraag, Moet ik:

  1. De p1 meter van zonneplan gebruiken en de 5 minuten voor lief nemen?
  2. Een andere P1 meter installeren? (en welke zou dit dan moeten zijn?)
  3. Of is er een andere betere manier die jullie weten?

Zouden jullie mij kunnen helpen?

Rik

Dag Rik,
Zelf heb ik de app van zonnepanelen toegevoegd om de SolarEdge omvormer toe te kunnen voegen. Daarnaast separaat de Omnik app voor een andere omvormer die we hebben. Ligt er dus een beetje aan welke omvormer gebruikt wordt.
Gr. Roy

De P1 meter meet ook niet hoeveel de zonnepanelen hebben opgewekt.
De P1 meter geeft alleen de standen weer van de slimme meter en daar kan hij misschien iets mee berekenen als bv het verbruik van de hele dag.
Maar hij ziet niet wat de zonnepanelen hebben opgewekt. Als je stroom opwekt gaat het via de meterkast en daar zitten verbruikers in die die stroom meteen kunnen gebruiken, die stroom haalt de P1 meter niet en word dus niet geregistreerd.

Een Homewizard P1 meter geeft bij mij iedere seconde het huidige verbruik. Dat is een berekening van opgewekt minus verbruikt. Daar kun je m.i. al heel wat mee aansturen, want meestal wil je teveel opwek ergens anders voor gebruiken.

Vlgs mij hangt het wel vh type slimme meter af of het verbruik per seconde geüpdatet wordt. Info zal bij Liander wel te vinden zijn.
Er zijn bv ook meters die dat per minuut, of per 5 minuten doen.

Heb je geen omvormer waar een Homey app voor is, of krijg je updates met te grote intervals:
Wil je ‘live’ data, dan kun je voor stroomklemmen kiezen.
Deze klem je om de fase(n) die vanaf je zonnepanelen komt, en die meet “live” de stroom (en vermogen) die door de draad loopt.
Bijv. Shelly https://www.dustinhome.nl/product/5011261909/em-single-phase-no-clamp

1 Like