Totalen opgewekte stroom Homey

Ik zal graag mijn totaal opgewekte stroom inzichtelijk willen hebben per dag.

Ik heb momenteel 2 omvormers voor mijn zonnepanelen.
1 solar edge. En 1 omnik , de omnik is helaas niet niet online uit te lezen. De solaredge daarintegen wel.
In mijn meterlast heb ik een p1 meter (home wizzard) met abbo. Deze is gekoppeld aan de Homey.

Zoals gevraagd zal ik de totale dag opbrengst inzichtelijk willen hebben. Omdat ik de omnik niet meer kan uitlezen .
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan doen? In homey en dan de p1 zie ik helaas alleen de algehele totalen.

Alvast bedankt

Maar hoe je de omnik nog separaat kunt uitlezen weet ik helaas niet…

1 Like

Dat ziet er interessant uit.
Het lijkt wel heel erg op mijn p1 meter overzicht vanuit de HOMEY.
Vanavond eens even goed doorlezen wat hier de meerwaarde van is.
Bedankt !

1 Like

Je kan tussen je omnik een kWh meter plaatsen. Deze kan je ook uitlezen met Homey

Hij is er ook in 3 fase

1 Like

Die heb ik ook zien staan. Maar zag de meerwaarde er niet van in ten opzichte van de p1 meter. Ook hier maar eens in verdiepen.ik heb namelijk wel 3 fase m.k.

Het gaat erom of je omvormer 1 of 3 fase is.

Omvormers zijn beide 1 fase.
En zitten ook op dezelfde fase in de m.k.

Ik ga er even vanuit dat beide omvormers achter een eigen groep zitten,
Als je niet weet hoeveel je verbruikt vanuit de omvormer kun je niet weten wat er totaal opgewekt wordt. Alleen vat vanuit het Elektriciteitsnet naar binnen of naar buiten gaat.

laat de Omnik door een installatie bedrijf achter een eigen meter plaatsen.
bijvoorbeeld een https://www.robbshop.nl/shelly-pro-1pm-wifi-schakelaar-met-stroommeting
(Die lijkt met geschikt om zowel afname als teruglevering te meten, controleer dat!)

Zover ik zie is deze ondersteund.
Voeg beide samen met een Virtual Device < Groep > = TypeSensor
Totaliseer daar de metingen van de beide HomeyDevices
De SolarEdge omvormer en de Meter voor je Omnik

  • Energie (Total Value),
  • Energiemeter (Total Value)

Controleer dat van beide omvormers de beide waardes Positief (of beide Negatief) zijn.
Zo heb je afzonderlijk en gezamenlijk opgewekt en via P1 je afname en teruglevering van/aan het elektriciteitsnet.

1 Like

Dat is precies wat ik al zei :wink:

Maar ik zou voor de meter gaan van Homewizard hoor. Dan heb je alle gegevens in 1 app en een stuk goedkoper dan de shelly

Maar wat is dan het verschil tussen deze en de p1 meter ? Dat ik ik puur de teruglevering kan zien van mijn oude panelen ?

Nee. De terug levering zie je via de p1 meter.
Met een kWh meter aan je omvormer zie je daadwerkelijk wat je panelen hebben opgewekt.
Niet alles wat je opwekt lever je terug.

Als die tegen elkaar wegstreept in combinatie met het gebruik vanuit het net, weet je het werkelijke verbruik

1 Like