Enphase zonnepanelen vs HomeWizard P1 meter verschil

Hoi,

Van de week zijn er zonnepanelen bij mij op het huis geïnstalleerd en het koppelen met Homey is dan natuurlijk de volgende taak. Ik heb daarvoor de zonnepanelen app gebruikt en deze lijkt de Enphase micro omvormer(s) prima te vinden. Via apparaat toevoegen / zonnepanelen / Enphase IQ Gateway heb ik ze eenvoudig gevonden en na het ingeven van de user gegevens lijken ze gekoppeld.

Maar als ik dan naar de data kijk dan wordt het een heel ander verhaal.

Eigenlijk zegt deze screenshot het allemaal. De Solar panels zitten op 0.78 watt terwijl de slimme meter 3000 watt teruglevering ziet. Deze screenshot is later op de dag genomen en ik heb de Solar panels nog nooit boven de 1 gezien. Ook de daily Energy Field staat consequent op 0.

Ben ik nu iets anders aan het uitlezen of heb ik 'm verkeerd gekoppeld? Heeft iemand suggesties?

Ik zou de Enphase Enlighten integratie proberen, i.p.v. gateway.
Hou er ook rekening dat de homeward nagenoeg realtime rapporteert en de Enphase integratie 1x per 15 minuten. Er zal dus altijd een verschil zijn, maar in jouw geval lijkt hij niets te rapporteren.

Laat even weten of dit helpt.

@Ri_Bu Ik heb mijn Enphase systeem ook aan Homey gekoppeld en maak gebruik van de ct spoelen. Het Enphase systeem word ook ca elke 5 seconden ververst, dus net niet realtime.
Voordat ik de spoelen had gemonteerd werd er ook elke 5 seconden ververst.

De originele Enphase app, dus niet voor Homey, word wel elke 15 minuten geüpdatet.

He Mike,
Mag ik vragen hoe (en met welke App) je het Enphase systeem met gebruik van de CT-spoelen heb ingesteld in Homey? (Ik heb zelf een drie fasen metered Envoy met CT-spoelen)

@Ger_van_Lierop Ik gebruik de Zonnepanelen app van Diederik Bakker.
Zonder de ct spoelen zie ik alleen de huidige opwek en de totale opwek van de dag.
Met de ct spoelen zie ik ook het huidige verbruik en het totale verbruik van de dag.
Die -2,32 varieert een beetje maar dat is als er geen opwek meer is. Verwaarloosbaar dus laat ik dag zo.

En voordat ik de spoelen had gemonteerd.

1 Like

Ik heb geprobeerd deze toe te voegen, maar helaas zonder resultaat. Een duidelijke instructie over wat je moet doen is ook niet zo direct te vinden.

Na wat lezen op het forum ben ik erachter dat ik een API developer account moest maken (gedaan), daarna een key moest genereren (gedaan) en deze moest activeren via een link (gedaan). Daarna de user en api key in homey ingegeven, maar helaas incorrect. Dus nog maar doorgelezen en gekeken of ik het aan de praat kreeg met andere combinaties, maar helaas.

Het blijkt de de IQ gateway inderdaad de lokale verbinding is en dat je installateur dan met spoelen gewerkt moet hebben. Anders kun je de envoy gebruiken via de API die in de cloud zijn gegevens heeft. Ik moet dus naar de cloud.

Nu ben ik niet iemand die zo maar opgeeft, maar voor het doel waar ik die data voor wil hebben is homewizard ook geschikt. Dus dan maar geen feedback van de Enphase omvormers zelf. Hoewel ik het natuurlijk wel leuk had gevonden als het ‘out of the box’ had gewerkt. Eén van de charmes van Homey vind ik toch wel dat je niet eindeloos hoeft te klooien met instellingen of fora moet afzoeken om tot een oplossing te komen. Dat laat ik graag over aan de gebruikers van HA :wink:

Dank voor de hulp, maar ik denk dat het mij op korte termijn niet gaat lukken.

Hallo, ik vraag me af of ik ook zo’n beperking heb. Ik heb zonnepanelen van Dakprofijt en via hen een user-ID toegewezen gekregen via de Enlighten app.

Op de Enlighten Developer site heb ik een account aangemaakt, een plan geselecteerd waarbij een API key, een Client ID en een client Secret vermeld staan.

Als ik via de Zonnepanelen app vervolgens een apparaat wil toevoegen kies ik voor Enphase Enlighten en wordt er gevraagd om een ‘Enphase User ID’ en een ‘Enphase API key’.

Ik gebruik de API van de developer site maar met zowel Dakprofijt User-ID als de Enphase User ID van de developer site komt steeds een foutmelding op varierend van ‘couldn’t pair that session’ of ‘combination user id and api is wrong’

Weet iemand of ik überhaupt iets kan uitlezen?

Ah, dankjewel.
Die gebruik ik ook maar ik werd vooral getriggerd door die 5 seconden. Dat is bij mij zeker niet het geval. Gebruik je ook de iQ gateway of heb je wellicht eregns een andere instellingen dat je die info zo vaak ververst ziet?

@Ger_van_Lierop Ik het een Q relays en de Envoy metered.
Ik heb er verder niets voor ingesteld.
Heb wel een account aangemaakt, ik geloof een DHZ account, maar dat moet denk ik niets uitmaken.

En het regent nu.
Screen_Recording_20230812_101308_Homey

@Mike1233

Ok thx. Even voor de zekerheid: jij ziet dan iedere 5 seconden de verversing?
Ik zie bv dan 45 seconden staan zodra ik de muiswijzer boven het icoon hou)

@Ger_van_Lierop Mijn plaatje is een gif bestand en je ziet dat hij vlot ververst.

Als ik op een waarde klik staat er dit.
SmartSelect_20230812_111020_Homey

Maar om een apparaat toe te voegen kan je kiezen voor de Enphase Envoy en de Enphase Envoy.
Ik weet dus niet meer welke ik heb gebruikt.
Heb je ze beiden geprobeerd?

Ok, en als je de muisaanwijzer dan boven het icoontje stilhoudt, zie je dan ook een teller die oploopt (bij jou dan tot maximaal 5 seconden)?
Bij mij loopt deze door tot 59 seconden en begint dan weer opnieuw en laat dan de nieuwe waarde zien. Dus helaas geen 5 seconden :frowning:

edit: ik zag net pas dat je een animated gifje had die inderdaad erg snel ververst. Helaas duurt dat bij mij 1 minuut. Zou dat misschien kunnen komen omdat ik een 3-fasen Envoy heb?

Ik zal het dan eens proberen via de API koppeling die bij het enlighten-apparaat staat. Daar kan ik een code en een ID invullen. Op welke site heb jij dat DHZ account gemaakt?
Ik probeer dat op https://developer.enphase.com/signup maar helaas kan dat daar niet (meer?).

Hoi Mike,

Ik ben intussen verder gekomen via de site : https://developer-v4.enphase.com/
Inmiddels API aangemaakt maar als ik dat invul krijg ik een fout melding van Homey. Welke gegevens heb jij bij User-ID ingevoerd en war kan ik die vinden?

@Ger_van_Lierop De ID heb ik gebruikt die in de Enphase app staat onderaan de pagina.
En de API staat hier beschreven als ik hetgoed heb.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075922/

Mocht iemand ooit een werkende oplossing hebben gevonden dan hou ik mezelf aanbevolen. Ik kijk regelmatig naar wat anderen hebben gedaan, maar ik krijg het totaal niet aan de praat.

Mijn gateway metered komt flink ver van de groepenkast. Je mag de speldraden flink verlengen. Maar voordat ik deze helemaal 12 meter ga doortrekken de vraag: kan je die 2 andere waarden niet ook gewoon uit een p1 meter aan je slimme meter halen?

Stroomverbruik kan je zien in de P1 meter en afhankelijk van het type meter zie je het per seconde of per 5 seconden.
Het stroomverbruik per dag kan je met een P1 meter ook zien maar dan moet je de beginstand van je eindstand van de dag van elkaar aftrekken in een flow.