Enphase enlighten zonnepanelen koppelen aan homey

Heeft er iemand ervaring met het koppelen van de zonnepanelen aan homey? Ik heb Enphase Enlighten.
Ik kom er niet uit met de APIv4, ook niet met de handleiding van Enphase.

Wellicht hebben jullie een simpeler beschrijving.

Zo nee, is er een omweg om ze toch te koppelen?

alvast dank!

Hoi @Kees_Hendriksen, deze app al gevonden? Die ondersteund ze zo te zien. Vast via cloud koppeling.

Hoi dank.
Die heb ik gebruikt bij de vorige woning.
En nu weer alleen ik kom niet door de api en user is heen.

Ok, dan heb je misschien meer kans in de ondersteuning thread van de app zelf:

opgelost
ik heb het via envoy gedaan, al vaker geprobeerd echter nu bedacht om hem aan wifi te koppelen.

kijken of morgen overdag de gegevens binnenkomen.

En suc6 Kees?
Ik loop ook al een tijdje te vogelen om het werkend te krijgen…

Bedankt alvast voor je reactie.
André

Ja. Succes!
Heel eenvoudig

Hoi Kees,

Hoe heb je de Envoy gekoppeld?
Ik kan de envoy vinden als ik zoek via de zonnepanelen app in Homey. Als ik hem daarna wil uitlezen krijg ik bijgevoegde fout melding.

Via de APIv4 lukt het mij ook niet.

Fijn dat je ook deelt op welke manier het eenvoudig was :rofl:

Ik lees op internet dat je een API key (dus niet de API gebruikers ID!) moet aanvragen op de developers website van Enphase. Helaas is registratie niet (meer?) mogelijk.

Vanwege het werk wat ik doe kan ik nog geen tandenpoetsen zonder ISO gedocumenteerde instructies op papier ( :stuck_out_tongue_winking_eye:), dus ik baal altijd als er geen duidelijke instructie aanwezig is om iets op te tuigen/ te configureren. :smiling_face_with_tear:

(of ik zoek weer eens met mijn neus)

Hoi.
Je moet de envoy pakken.
Als hij hem niet vind dan zorgen dat de envoy niet alleen bedraad maar ook op de WiFi zit.
Hoe je dit doet staat in de beschrijving van envoy. (Ik weet niet meer precies hoe dat ging, dacht een knopje langs indrukken)
Wanneer jij op de WiFi zit dan kom ik apparaat envoy toevoegen.

Je hebt geen API nodig.

1 Like

Hier helaas ook nog geen succes met de Envoy, zelfde als hierboven: wel toe te voegen, maar niet uit te lezen. Zelfde foutmelding (alleen ander IP) Wifi, bedraad, vast IP - helaas nog geen succes. Huidige app versie en test versie, beide geprobeerd.

Ik heb de Envoy gepakt. Kan wel toevoegen, maar geeft een error melding.
Het is me wel gelukt om een Developer account aan te maken en een API te verkrijgen, maar deze API key invoeren tezamen met mijn gebruikers ID geeft een ‘could not find that PairSession’

Er is ondertussen een overstap gemaakt naar V4 bij Enlighten dus ik denk dat de developers nog wel even bezig zijn om hier een oplossing voor te vinden

Het is me eerder wel gelukt om de Enlighten aan de praat te krijgen met een v4 API, maar er is een maximum aan het aantal calls - om het een beetje real-time te laten werken zijn stevige kosten aan verbonden en zo belangrijk vond ik het nou ook weer niet.
Zou leuk zijn als de Envoy kan gaan werken met Homey - voor nu doet een P1 meter (ik heb een smile) het ook best heel aardig.

Ik heb een lokale api kunnen maken met: https://enphase.com/download/accessing-iq-gateway-local-apis-or-local-ui-token-based-authentication

Maar daarna dezelfde fout melding dat er geen pair session gemaakt kan worden. Na een paar keer proberen kreeg ik de fout melding object, object.
Ik hoop dat de ontwikkelaars meer geluk hebben.

1 Like

Ik heb het probleem gevonden in de source code van de Homey Solar Panels-app. Ze maken nog steeds verbinding met V2 in plaats van V4 van de API. Dit betekent dat voor alle nieuwe gebruikers (na januari dit jaar) je alleen een nieuw account kunt krijgen voor V4 - dat nog niet wordt ondersteund. Het team moet eerst de API’s bijwerken naar V4 voordat onze integratie zal werken.

2 Likes

Sinds enkele dagen probeer ik Homey en liep direct tegen de Enlighten API V4 issue aan. Ik weet niet of het een incidenteel probleem betreft, of zijn er meer Homey apps die niet meer werken en een oplossing lang op zich laat wachten cq uitblijft?

Je moet toch ook in geavanceerde instellingen in de app ook de gegevens van je Enphase account invullen. Ik heb dit iig wel moeten doen om de gegevens van de zonnepanelen te kunnen ontvangen.