Probleem met Enphase Envoy apparaat koppelling uit de App zonnepanelen

Gebruik enige tijd de App zonnepanelen welke ik geinstalleerd heb op mijn Homey Pro, ik gebruik daarvan de Enphase Envoy connectie. Ging altijd goed tot een update van de Enphase Envoy connectie.
Kan nu geen waardes meer lezen,
Fout melding
Error retrieving data (FetchError:request to http://192…168.1.168/production.json?details=1 failed, reason: self signed certificate.
Weet niet wat te doen.
Peter Koopmans

1 Like

Ik had hetzelfde. Heb ipv de Envoy app nu de Enlighten app in de Zonnepanelen app geinstalleerd. Werkt fijn.
Edit: kan het niet goed zien. Ik had 2 apparaten geinstalleerd, een er van deed het vanaf afgelopen weekend niet meer, die heb ik weggegooid en alleen de andere gebruik ik nu. Weet alleen niet of dit een Enphase Enlighten of een Enphase Envoy koppeling is.

Hi Jo San, daar dacht ik ook aan, toen ik dat wilde installeren vroeg de App om een API nr en ID nr. Ben hier nog niet uit.

Ja ik weet nog wel dat die api best een gedoe was. Staat hier wel ergens in een topic beschreven. Ik geloof dat je je als ontwikkelaar aan moest melden bij Enphase.

Maar misschien beter nieuws: als ik de Enphase envoy opnieuw toevoeg als apparaat dan doet ie het gewoon

Ik ga wel wat dingen proberen en uitvogelen, hopelijk lukt het, in ieder geval bedankt voor het mee denken.

Zit ook met hetzelfde probleem. @PtrKoopmans heb je hier inmiddels een oplossing voor gevonden?

Daarbij ook meteen een GitHub issue aangemaakt, maar heb hier nog geen reactie op gehad.

Hi Andy, nog geen oplossing voor gevonden , heb nog geprobeerd via de andere envoy app maar kon de API-key niet gekoppeld krijgen.Heb op het moment ook weinig tijd om me er verder in te verdiepen. De response van de app bouwer is inderdaad ook niets, jammer.

Jammer inderdaad, zelf niet de kennis om hier in te duiken. Hopelijk dat de dev hier nog iets mee kan, afwachten dus.

Hi, het is idd lastig, maar ik heb niet opgegeven en ben er uit. Het is eigenijk vrij simpel. Je gaat naar die developer site en creëert een log in. dan maak je een fictieve app aan en dan krijg je de API.
So for so good. Als je onder die API kijkt zie je een link om de API te activeren, als je die in je browser zet en daar op inlogt krijg je een melding dat hij is toegevoegd.
Dit kan je dan terug zien in je Enlighten app onder Account - Mijn Toegangscontrole.
Onderaan klik je op " Toepassing weergeven die over API … " dan komt jouw fictieve app daar bij te staan. (je ID staat daarboven dik gedrukt)
Daarna heb ik met de ID en de API gewoon via mijn browser de Enlighten toegevoegd en HET WERKT eindelijk.
Maar ik moet zeggen dat als je werkelijk wil weten hoeveel je per direct opwekt kan je beter een Enphase Envoy S Metered – Stroomspoel gebruiken.

Hi, bedankt voor je bericht, ga het proberen, met developer site bedoel je de site van Enlighten of de site van de App.ontwikkelaar Zonnepanelen in Homey?

https://developer.enphase.com is wat ik bedoel, hier maak je een account aan.
Kijk ook eens hier voor het verhaal wat ik schreef. The Enlighten Systems API
Ben benieuwd of het lukt :slight_smile:

Maar, developer.enphase.com is volgens mij gesloten voor nieuwe aanmeldingen, toch? Ik krijg direct een (overigens erg lelijke) melding: signup disabled. Ze lijken alles te gooien op v4 van de api (developer-v4.enphase.com)…?

Dat is vreemd, zou nog moeten werken tot zeker de 31e deze maand. Maar anders een inschrijving voor de v4 ?

Done :slight_smile: Maar als ik de URL open die onder de API staat, krijg ik:

OAuth Error

error=“invalid_request”, error_description=“A redirect_uri must be supplied.”

Ja vreemd
idd. ik zie ook dat ze aangeven geen API uit te geven bij het Watt Plan, maar ook niet bij Kilo en Mega watt. Misschien een mailtje er aan wagen naar hen ?
Als je op het kopje PLAN klikt zie ik nu ook pas dat het bij een partner overeenkomst wel is.

Hee Mike, ik ben er achter waar het fout gaat, kijk in deze uitleg.

Je moet achter die URL die je zien als je een v4 API hebt aangemaakt de volgende regel plakken zoals in het voorbeeld staat.

Dan kom je in een inlog en met jou inloggegevens zie je dan allow acces, en dan kan je verder. Ik heb het net gedaan en het werkt. (heb het gewoon homey app acces genoemd)

Hoi Peter_K,

Vandaag mijn paneeltjes en Envoy geïnstalleerd gekregen.
Het lukt mij helaas nog niet om de Enlighten app in Homey werkend te krijgen.
Ik blijf maar terugkeren bij deze melding: Error: [object Object]

Heb je wellicht een idee wat ik verkeerd doe.
Ik heb denk ik de juiste UserID (vanuit de enlighten accounts pagina de dikgedrukte onderaan de pagina).

Alvast reuze bedankt voor het meedenken.
André

En als je vanuit de Zonnepanelen app niet voor Enphase Enlighten kiest, maar voor Enphase Envoy (er van uitgaande dat je een Envoy Metered in je meterkast hebt)? Dat werkte bij mij meteen, zonder ook maar een API op te hoeven geven.

Edit: ik denk namelijk dat de Envoy Enlighten koppeling alleen nog met de oude API communiceert, niet met v4. Bij mij werkt dat namelijk alleen met de gegevens van de V2 API, niet met die van de v4 API. Dan krijg ik ook de object object melding.

Helaas met de Enphase Envoy krijg ik deze foutmelding: Error retrieving data (FetchError: request to https://192.168.1.81/production.json?details=1 failed, reason: self signed certificate)

Ik vermoed inderdaad ook dat de v4 API nog niet ondersteund wordt. Hopelijk wordt deze nog eens toegevoegd door de ontwikkelaar…

Bedankt voor je reactie,
André