Directe Integratie Enphase Envoy

Terwijl ik in afwachting ben van mijn homey pro 2023 ben ik druk op zoek naar de beste manier om een Enphase Envoy te integreren in homey pro 2023.

Ik begrijp dat de zonnepanelen app niet meer werkt voor Homey pro 2023, is er nog een andere directe integratie beschikbaar of kan dit alleen maar indirect via een p1 meter?

Groet,

Richard

Dat begrijp je verkeerd, maar je moet wel de test versie installeren: Zonnepanelen App voor Homey | Homey

image

2 Likes

Hoi Robert,

Bedankt voor je reactie en excuses, ik raakte in de war van onderstaande melding bij de app, de laatste update was van 12 december 2022, dat is al 5 maanden geleden en toen was er volgens mij nog geen pro 2023 beschikbaar voor developers.


Let op! Deze app werkt mogelijk niet.

Deze app versie wordt op dit moment getest, en is nog niet goedgekeurd.
Let extra goed op bij het gebruiken van deze app.

Fijn om te weten dat de testversie van de app nu wel goed werkt met Enphase in combinatie met de Homey pro 2023.

Met /test achter de url van de app kom je bij de test versie uit. Deze versie werkt hier helaas ook (nog) niet voor Enphase Envoy. Ik kan 'm wel vinden en toevoegen, maar daarna is het een “An unknown error occurred while fetching inverter data” dus dat helpt niet erg.

Ok, dat is wel vreemd, dat het enphase-systeem bij Robert blijkbaar wel werkt en bij jou niet.
Robert, weet jij hoe je om de “An unknown error occurred while fetching inverter data” heen komt?

Dat heb ik niet gezegd, ik heb alleen gezegd dat de Zonnepanelen app ook werkt op HP2023.

Waarschijnlijk is mijn oorspronkelijke vraag ook niet helemaal duidelijk. Ik zal mijn aanname en vraagstelling bijstellen:

Ik begrijp dat de testversie van de zonnepanelen app op de Homey Pro 2023 gelukkig al werkt, maar er lijken nog wat twijfels te zijn over de integratie van Enphase.

Is er iemand met een Enphase systeem waar de directe integratie in de zonnepanelen app werkt of staan de Enphase Enlighten (Cloud) en Enphase Envoy (LAN) momenteel nog ten onrechte in de lijst van ondersteunde apparaten?

2 Likes

Ik loop ook nog steeds tegen hetzelfde aan. De nieuwere enphase systemen lijken niet te werken via de zonnepanelen app van diederik bakker

Heb je het bij nieuwe systemen over de systemen met IQ8 of ook de systemen met IQ7 serie micro omvormers?

Ik heb zelf IQ8M

Omgeving IQ8PLUS-72-M en Envoy-S-Metred App, verbonden aan Enphase cloud.
Homey Zonnepanelen versie v5.1.2 (Experimental) kan geïnstalleerd worden.

Keuze Enphase Enlighten. De koppeling met de API komt niet tot stand. User ID en API zijn wel goed ingegeven. Iemand anders daar ook problemen mee?

Ja, wij allemaal

ik heb sinds vorige week ook de Homey 2023, en ben nu 1 voor 1 al mijn functies aan het overzetten van de Homey 2019 maar deze zal dan nog heel even moeten wachten…

Zijn er al mensen die het ondertussen met de HP2023 werkend hebben gekregen?

Ja werkt hier, New device->Solar Panels->Enphase IQ Gateway->username en password van je enlighten account.

Echter ik heb toch gekozen voor een Youless LS120 voor live monitoring van opbrengst in plaats van om het kwartier rapportage.

1 Like

Vreemd genoeg werkt het bij mij op de HP2023 nu met de “Enphase Enlighten” van de Zonnepanelen app met de credentials van de v2 API. Eerder lukte me dat niet (maar dat kon ook aan mijzelf liggen).

De user-id is de API user ID vanuit de enlighten omgeving, dus inloggen op de Enlighten omgeving (waar je je verbruik kunt zien), dan naar account gaan en helemaal onderaan de pagina staat onder “API” de user ID.
De API key moet je hebben aangemaakt onder developer.enphase.com.

Werkt het nog steeds voor jou?

Ik probeer net als nieuwe Enphase klant een developer account aan te maken maar krijg de melding “Signup Disabled”.

Er staat ook dat de v2 API vanaf 31-12-2023 uitgeschakeld wordt dus dat beloofd niet veel goed.

Announcement: The end of life for Enphase API v2 has been extended from August 15, 2022 to December 31, 2023
The new version of API (v4) is available at: developer-v4.enphase.com. For more details, visit About API v4

Voor mij werkt het inderdaad nog steeds. Die API wordt nu al 3 jaar lang iedere maand opgeschoven, dus dat neem ik met een korreltje zout.

Bedankt. Ik heb de koppeling met Homey zojuist werkend gekregen via de Zonnepanelen app v5.3.0. Ik heb een Envoy S Metered (tegenwoordig schijnbaar IQ Gateway genoemd), en door IQ Gateway te kiezen bij het toevoegen van een apparaat met de Zonnepanelen app mocht ik mijn Enphase username en password invullen waarna de Gateway toegevoegd wordt.

Ik zie ook al wat data, maar het is nacht. Morgen overdag even kijken wat ik in Homey kan zien.

Ik heb trouwens ook de local API werkend gekregen via de instructies voor firmware v7 op [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica - Duurzame energie en installaties - GoT. Leuk om die data rechtstreeks uit te kunnen lezen, ook al is die token die je moet opgeven niet ideaal. Iemand enig idee of je die local API kunt uitlezen vanuit Homey? Dan ben je niet afhankelijk van een cloud en kun je gok ik ook sneller en vaker data krijgen.

Grappig, dat werkt dan bij mij weer niet, ik krijg een connection refused, waarschijnlijk omdat nu SSL poort 443 verwacht wordt.