Probleem met Enphase Envoy apparaat koppelling uit de App zonnepanelen

Hmm, bij mij zit die niet op https maar op HTTP en daarom dus ook geen error op een certificaat.
Geen idee waar dat in te stellen is.

Bedankt Jo_San, Ik kom er helaas verder niet uit. Hoop dat iemand een app ontwikkelt voor Homey voor de v4 API. Anders ben ik toch genoodzaakt om iets van Home Assistant te moeten gaan draaien…

Waarom gebruik je de lokale koppeling niet? Dan is de API niet nodig en ook geen data buiten de deur?

Hoi Steven, met de lokale koppeling krijg ik deze foutmelding.

Probleem heb ik ook lang geleden is gehad, alleen wat de oplossing ook al weer was :man_shrugging:t3:
Staat de Envoy op een vast IP adres in de router?

Heeft iemand al een oplossing gevonden? Ik krijg dezelfde foutmeldingen als hiervoor genoemd (self signed certificate en bij gebruik Api over een objectcode)

Nee,ik krijg het ook niet aan de praat.
Mijn melding:


image

Bij mij geeft hij wel aan de Envoy te vinden maar vervolgens werkt het niet. Volgens mij komt dit door dat hij een verkeerd ip nummer heeft. Helaas is dit niet aan te passen (zover ik weet).


Wat een vreemd IP adres, Oscar.
Hij is nog niet met je wifi verbonden lijkt het.

Ik heb hem aan een kabel aangesloten maar ik kan hem zelf gewoon benaderen en hij doet het ook. Dat vindt ik zo vreemd.

nu via wifi en dan werkt het wel maar krijg ik net als anderen:

Error retrieving data (FetchError: request to https://192.168.10.25/production.json?details=1 failed, reason: self signed certificate)

Kun je op 1 of andere manier de https in http veranderen? Misschien ergens bij de settings van de Enphase software zelf?

Sinds gisteren heb ik ook mooie Enphase panelen. Helaas lukt het niet ze te koppelen met Homey en de Solar Panels app. Via de optie Envoy is er bovengenoemde HTTPS foutmelding wat door het certificaat op de Enphase niet aangepast kan worden. Via de Enlighten optie, moet er op de Enphase developer v4 api site een API code en User ID aangemaakt worden. Dit heb ik gedaan, helaas accepteert de App deze niet.

Heeft iemand dit met de Enphase v4 API al werkend gekregen? Graag koppel ik de panelen aan Homey.

Ben er al maanden mee bezig, lukt niet, heb het maar opgegeven.

Bij mij werkte de integratie als een zonnetje, tot mijn gateway stuk ging (gelukkig in garantie, nieuwe gekregen) maar nu krijg ik hem niet meer aan de praat.

Voor lokale API (Envoy):

Voor cloud API (enlighten)

  • migratie bezig naar API v4. Hierdoor kan je geen account meer aanmaken op de oude.
  • Heb de tip van Peter_K gevolgd, maar bij mij geeft hij een fout dat er geen systeem gevonden is
  • Ook hiervoor zal de homey app denk ik bijgewerkt moeten worden naar nieuwe API
1 Like

Ik heb ‘m (heel oneerlijk) via beiden werkend, maar dat zal dan inderdaad komen omdat 1) de firmware van mijn Envoy niet is bijgewerkt en dus geen authenticatie op de lokale API gebruikt en 2) ik voor de cloud API een versie 3 account heb.

Is het inmiddels iemand gelukt alles werkend te krijgen?

Ik heb ook Enphase panelen en begrijp dat het nu via API v4 moet lopen. Na heel veel proberen en het ontvangen van tokens etc etc heb ik ook de Object Object foutmelding via Enphase Enlighten. Via Enphase Envoy herkent hij mijn panelen (via wifi verbonden op een lokaal 10.x.x.x adres) maar geef hierop een self signed certificate foutmelding.

Net als IDGAF_NL hierboven, is het inmiddels iemand gelukt alles werkend te krijgen?

Hier tot nu toe ook nog geen werkende koppeling. Heb allerlei API codes, user logins, etc geprobeerd, maar krijg het niet voor elkaar.
Wel erg jammer eigenlijk…

Ik heb het ooit wel werkend gehad via de Enlighten API, maar daar zijn (stevige!) kosten aan verbonden voor een beetje zinvolle (= realtime) rapportage. De gratis optie geeft 10 hit / minute met een max van 1000 hit / month. Voor een 50 hit / minute - 50000 hit / month plan betaal je $249/maand, dat is me veel te gek. Het is ook niet zo dat het stopt als je aan die 1000 keer gratis zit, ze tellen gewoon door voor de rest van de maand en sturen een factuur.

De Envoy (lokaal dus) kan ik wel toevoegen, maar een rapportage is me daarmee nog nooit gelukt - foutmeldingen over self signed certificates en unknown errors, zoals hierboven ook al gemeld. Er zijn ook geen mogelijkheden om met instellingen te rommelen verder. Wifi of kabel maakt niet uit, een fixed IP helpt ook niet.

Voor nu heb ik een Smile P1 meter, dus indirecte rapportage, en eigenlijk gaat dat heel prima. Een negatief getal is daarmee dus positief want meer productie dan verbruik, en realtime.