Probleem met Enphase Envoy apparaat koppelling uit de App zonnepanelen

Ben nog steeds blij dat het bij mij lokaal gewoon werkt. Durf de Envoy ook niet de updaten omdat ik vrees dat het dan niet meer werkt :see_no_evil:

1 Like

Bofkont! Haha dat snap ik, die kans is best groot!
Welke versie is jouw Envoy (hier D7.0.88) en hoe heb je 'm aangesloten op je netwerk (Ethernet hier)?

Is dit wel een realtime rapportage? In de app van Enphase zelf staat er namelijk bij dat er elk kwartier gerapporteerd wordt, maar misschien is dat alleen naar de Enphase cloud. Via de P1 kan ik het wel zien als er een wolk voor de zon schuift.

Mijn Envoy draaid op R5.0.55 en is aangesloten via de WiFi. Gegevens worden elke 3 tot 5 seconden ververst :upside_down_face:

1 Like

Nice, het kan dus wel… Ik zou er maar mooi vanaf blijven voorlopig haha

1 Like

Ik had tot gisteren een zeer goed werkende lokale api die is er sinds de laatste update mee op gehouden (update van de enphase….). Nu ingelogd via de cloud en krijg weer keurig elke 5 min of en update. Totaal tegen mijn principes, maar het werkt. Nu lees ik alleen tot mijn schrik jouw bericht.
Zijn hier kosten aan verbonden? Elke 5 min een update, 12 per min, 60 min, 24 uur… 17280 requests per dag :scream:

P.s. de eerste dag dat de lokale api weer werkt is de laatste dag dat de enphase een werkende internet verbinding ziet….

Elke 5 min een update, 12 per uur, 24 uur… 288 requests per dag :wink:

1 Like

Pff, het is wat… werken, lezen rekenen en schrikken tegelijk :face_with_peeking_eye:
Thx voor het rekenen en de geruststelling :smiling_face::ok_hand:
Hopelijk komt die lokale api terug. Hoe moeilijk kan het zijn zou je denken…

1 Like

Ik ben sinds eind mei aan het meelezen in dit forum en zelf aan het proberen mijn Enphase in Homey te krijgen en ik lees heel veel berichten over API’s, maar naast het feit dat hier veel onduidelijkheden in zijn (lastig te implementeren voor iemand met niet al te veel kennis zoals ik), is er in de zonnepanelen app de mogelijkheid toegevoegd om gewoon met je Enphase account in te loggen. Dit lijkt mij een ideale oplossing. Na iedere update heb ik de hoop dat het via deze weg lukt, maar voortdurend krijg ik deze melding:


Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb zonnepanelen v5.2.4 en envoy D7.6.175

Tja. Ik heb de zonnepanelen app geïnstalleerd en dan zijn er 3 enphase opties.
De v7 variant geeft mij deze foutmelding.
Mij is opgevallen dat er een variant is met API. Deze werkt, maar alleen online; en een variant met gebruikersnaam en wachtwoord. Deze blijkt ook te werken als de enphase offline is (geen internet).
Voor nu heb ik de enphase geblokkeerd van internet en is kijken of dit blijft werken…

Concreet, ik zou de variant met ‘username’ en ‘password’ eerst is proberen en als dat niet lukt de api variant. Api code kun je aanmaken op de website van enphase: https://enlighten.enphaseenergy.com/

Sinds versie 7 van de firmware voor de Envoy, moet er eerst een toegangstoken aangevraagd worden bij de servers van Enphase voordat er toegang verschaft wordt.
Dit geld dus voor een lokale verbinding!
Deze token verloopt (ik dacht 1x per jaar voor een gebruikersaccount) en zal er dus door de Homey app periodiek een nieuwe token aangevraagd moeten worden.

Heel interessant. Maar helemaal begrijpen doe ik het niet.

Met de api code (aangemaakt op de website) werkt het hier alleen als envoy is verbonden met internet.

Door in te loggen met username en password (via Homey) op de envoy kan ik zonder internet wel de data elke 5 min ophalen van de omvormers (als totaal).

Voor nu besloten dat gisteren (tot nader inzicht/probleem) de envoy geen internet meer heeft/krijgt en lees ik het lokaal uit via Homey zo lang als dat werkt. Hoe moeilijk kan het zijn om de productie elke minuut aan te bieden op een lokale api zou ik denken…
Geen idee wat voor ‘verbetering’ er in toekomstige updates zit, maar een lokaal apparaat wat niet met internet mag/kan communiceren hoeft wat mij betreft ook niet de laatste fw te hebben. Dan is functionaliteit (voor mij) belangrijker.

Eigenlijk zeg jij hetzelfde als mij :wink:

Haha, ik snap je punt. Maar mijn verbazing is dat ik GEEN api code heb geregistreerd (deze werkt alleen maar als de envoy on-line is) en lokaal met mailadres en wachtwoord inlog. Envoy is geblokkeerd voor het internet en (vooralsnog) werkt dit. Dat is wat ik wilde zeggen :smiling_face::+1:

Beide opties lopen bij mij dood helaas. Met de inlog via gateway v7 vindt Homey dus geen nieuwe apparaten tenzij je homey autoriseert. Hoe je dit toegangstoken moet aanmaken is mij niet duidelijk. Ik zie niet waar ik vanuit Enphase mijn Homey account kan autoriseren (grote kans dat dit aan mij ligt).

Daarnaast loop ik ook vast met de API methode. Het API gebruikers id in mijn Enphase account heeft een andere lengte dan bij het invulveld “Enphase user ID” in Homey. Ik geloof dat het gebruikers ID van Enphase de daadwerkelijke API key is gezien het format. Maar dan is mij niet duidelijk waar ik dit Enphase user ID kan vinden.

Hmm, waardeloos dat het niet werkt.

Bij mij draait de Enphase nu op V7 en de intergratie met ‘V7’ in de naam is de enige die hier niet werkt.

Door een API code aan te maken (heb ik hier gedaan: https://enlighten.enphaseenergy.com/ ) kun je een connectie maken die alleen werkt met internet verbinding. (brand de cloud led op de enphase?) => Als je inlogt, klik dan re boven op je naam ==> Instellingen. Als je nu helemaal naar beneden scrolled kun je een API code aanmaken. De gebruikers ID is de code die hier op de website staat, de API code heb je als het goed is al van het aanmaken. (Deze koppeling heet in de app: Enphase Enlighten)

Veel makkelijker is het denk ik om met de username (mailadres) en wachtwoord de connectie te maken. Ik begrijp niet helemaal waarom maar deze werkt hier ook lokaal (zonder internet verbinding). Dus deze heb ik nu in gebruik en zolang dit blijft werken ziet de Enphase geen internet verbinding meer… (Deze koppeling heet in de app: Enphase IQ Energy)

Kun je dit is proberen en precies laten weten of en wat er niet lukt?

Hier ook op allerlei manieren geprobeerd de API-koppeling aan de praat te krijgen. Ondanks dat ik redelijk technisch ben, helaas zonder resultaat. Het apparaat van het type “Enphase IQ Gateway” werkt wel direct.

Echter geeft de app wel de vermogens voor productie, eigen verbruik en netto afname weer, maar de “energie-opwek vandaag” blijft op 0KWh staan. Weet iemand wat daarvan de reden kan zijn? Het betreft een Envoy S-Metered v D7.6.172.

@Hans_Gr, hoe krijg je de Enphase gateway optie? Ik had deze en dat werkte prima, maar na een update is de gateway optie verdwenen.

Bij apparaat toevoegen kun je kiezen uit de Enphase IQ Gateway of de Enphase Enlighten (naast de andere merken). Bedoel je dat?

Er was eerst nog een derde Enphase optie. Via de IQ Gateway krijg ik de melding dat er geen apparaten gevonden zijn. Weet je (of iemand anders) of er nog wat reset kan worden, zodat mijn Enphase toegevoegd kan worden?

Ik heb de Zonnepanelen app al opnieuw geïnstalleerd.

Is je gateway aan je interne netwerk en in hetzelfde subnet als de Homey gekoppeld?