Probleem met Enphase Envoy apparaat koppelling uit de App zonnepanelen

Bij mij lag de envoy er ook uit, dit na de update van de zonnepanelen App. App verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, daarna envoy weer toegevoegd. Werkt weer.

Bedankt voor het meedenken. Alles hangt in hetzelfde subnet en de app verwijderen en opnieuw installeren lost het niet op. Het lijkt of de app denkt dat de Envoy al geïnstalleerd is. Een reboot van Homy lost het ook niet op. Ik ga maar wachten op een volgende update van de Zonnepanelen app.

Na update van homey naar 10.0.1 werkt mijn Enphase niet meer (inlog met gebruiker en wacht woord Enphase IQ gateway) heeft iemand daar ook problemen mee?

Na een half jaar vanalles geprobeerd te hebben en dit forum bij te houden is het mij eindelijk gelukt om mijn Enphase zichtbaar te krijgen in Homey via de IQ gateway optie. Ik heb mijn gateway een paar weken geleden verbonden met WiFi inplaats van bedraad. Dit bood in eerste instantie geen oplossing maar inmiddels dus wel. Ik krijg iedere minuut een refresh. Ik ga nog kijken wat er gebeurt als ik de gateway weer bedraad aansluit (hopen dat ik niet terug bij af ben). Wel heb ik een vreemde melding als ik in het Enphase apparaat in Homey zit en er eruit ga met de terugknop (op mijn Android) dat hij me steeds vraagt of ik de installatie wil annuleren. Maar voor de rest, so far so good.

Ik heb een al vrij oude Envoy-R-EU met softwareversie 3.17.3. Als eerste de lokale optie geprobeerd met userid/wachtwoord. Dat leek te werken want hij werd gevonden en ik kon hem toevoegen! Maar helaas:

Apparaat Onbeschikbaar
request to https://192.168.86.24/ivp/meters failed, reason: connect ECONNREFUSED 192.168.86.24:443

Toen klooien met de API v2. Die echter nog maar een paar weken lijkt te werken ( Announcement: The end of life for Enphase API v2 has been extended from August 15, 2022 to December 31, 2023). In eerste instantie kreeg ik het niet voor elkaar maar opeens werkte het. Al geeft ie een opbrengst van 10W aan terwijl het momenteel donker is …
Maar hoe lang nog??

Liefst heb ik die eerste optie werkend natuurlijk. Lokaal uit de Envoy halen zonder beperkingen. Staat er al iets op de roadmap?

Graag zou ik ook weten hoe een en ander in te richten. De app laat nu bij mij thuis van envoy alleen de IQ mogelijkheid zien(naast nog wat ander installaties). Apparaat toevoegen gaat eenvoudig met de inloggegevens van de emphases maar dan de eerder genoemde connect error.
Er wordt geen API meer gevraagd. Zijn er ook gelukte installaties en soja hoe moet het dan?

Een tijdje lopen zoeken, maar kan geen oplossing vinden. Misschien weet hier iemand het? Ik heb een Envoy (software D7.6.175 (f79c8d)), gekoppeld via ethernet. Sinds kort krijg in geen data meer via de zonnepanelen-app in homey.

Mijn analyse: iedere keer als ik naar envoy.local ga, moet ik opnieuw inloggen (of een token aanmaken). Volgens mij is dat niet de bedoeling: 1 keer een token aanmaken zou ervoor moeten zorgen dat je een jaar direct kunt inloggen (toch?). Ik kan me voorstellen dat Homey daar last van heeft, maar ik weet niet hoe ik dat moet oplossen.

Wat heb ik al gedaan? App verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, envoy herstart, homey herstart. Iemand tips?