Zonnepanelen uitschakelen bij negatieve prijzen

Hi Guy’s

Kan iemand me helpen met de volgende uitdaging; in gebruik Power by the Hour en heb energie via ANWB. Je krijg ieder uur dynamische uurtarieven (stroom), voor vandaag heeft de stroom een negatieve prijs tussen 11:00 en 17:00 met een maximum van - €0,48 per kWh.

Nu heb ik een PV installatie maar deze zou ik automatisch uit willen schakelen bij negatieve prijzen. In de SolarEdge van @Edwin_Biemond is er geen ‘dan’ kaart beschikbaar. Iemand enig idee hoe dit toch voor elkaar te krijgen met een omweg?

Heb je een SolarEdge app, zo ja, heeft die wel de mogelijkheid om op afstand het systeem uit te schakelen?
Daarna kijken of de API de mogelijkheid biedt, anders kan er ook geen ‘dan’ kaart aangemaakt worden.

hey, het bestaat en werkt maar dan moet je meters koppelen aan je omvormer. zoals

of doe dit in de meterkast https://www.amazon.de/-/en/dp/B0B4HMM362/ of zelf even omschakelen wanneer de prijs negatief 19c is

Offtopic:
Alleen voor de duidelijkheid: over o.a. die - €0,48 per kWh moet nog wel die boete van €0,18 per kWh worden betaald.

1 Like

Nee, de ‘consumenten app’ heeft die mogelijkheid niet. Het (schijnt) wel mogelijk te zijn. Ik ben even aan het kijken met ‘Installer’ toegang tot het admin portal. Zal ook even de in API doc’s zoeken

Offtopic:
Je bedoelt de €0,15 energie belasting? Ik zit hier met zonneplan en die hebben de prijzen incl. belasting in de app. Daar is het € -0,33 het tarief i.p.v. € -0,48

On Topic:)
Ik had ook willen voorstellen om de groep-automaat handmatig uit te zetten, maar dat is waarschijnlijk niet het antwoord waar je naar op zoek was. Anders zul je toch een groep/relay moeten hebben die uit te schakelen is op afstand, met alle bijkomende extra kosten. Of tijdens dat uur evenveel of meer verbruiken dan je opwekt :face_with_diagonal_mouth:

ff investeren in een modbus meter en dan kan je export limit met een flow op nul zetten maar dan wel eigen consumptie doen, in geval rond -0.19 maar met -0.48 zou ik hem gewoon uitzetten in de meterkast.

1 Like

1 Like

Uitschakelen in meterkast zou ik niet doen. Omvormer bouwt stroom langzaam af als je deze uitzet op omvormer zelf en vice versa bij aanzetten.

Mijn solaredge heeft fysieke knop die omvormer zo uit, aanzet. Deze kan je eenvoudig met relais schakelen…

Ik wil deze schakelen via zigbee en power bij the day als trigger gebruiken…

Liever had ik de zonnepanelen willen knijpen met API zodat bij negatief panelen nog steeds doen maar niks teruggeven.

Pas als je gaat verdienen, meer dan 15ct negatief uitschakelen

1 Like

Yes, tnx

Hi Francis, heb je een modbus device aan je SolarEdge gekoppeld?

Ik heb hier een SE meter op geplaatst via de RS485 (modbus)
image

1 Like

for solaredge kan je nu active power limit op 0% zetten via a flow trigger or device action
dit werkt met en zonder meters.

als je meters hebt kun je ook export limit gebruiken.

1 Like

Sorry @Edwin_Biemond voor de late reactie maar dit is echt top! Tnx

Ik zelf zit ook bij de ANWB en heb deze flow gemaakt met de SolarEdge app en dat werkt top

afbeelding

Nu worden er verschillende bedragen genoemd wanneer je moet uitschakelen als het bedrag 15ct, 19ct negatief is.

Ik heb hem staan op - 0,05 cent. En dat was in eerste instantie om te kijken of de flow werkt.

Mijn vraag aan jullie concreet is bij welk bedrag schakel je de zonnepanelen uit?
Dank!
Grtz
Henk

1 Like

De hoofd vraag is: wat is die €0 prijs.
In het grafiekje in de app op mijn mobiel van mijn leverancier is dat echt helemaal €0.
Daaronder krijgt je geldt terug. Wat kort geleden ook is gebeurd.

Wanneer die €0 de stroom kosten zijn voor de leverancier dan wil de overheid nog zo iets als 18 cent/kWh.

Die zou je nog zelf kunnen opvangen met je panelen.

Edit.
Zelf geen panelen hier maar toch nog even verder nagedacht.
Kan je niet beter op de teruglevering sturen, als dat kan.
Ga je terugleveren dan afregelen of helemaal afschakelen.

Dat hangt ervan af of je op jaarbasis een overschot hebt qua productie, of niet. Voor het deel dat je overschot hebt krijg je alleen de kale prijs, dus zonder belasting&btw, dus dan moet je er op letten of de kale prijs negatief is.

Voor het deel dat je geen overschot hebt, moet de leverancier salderen, oftewel de belasting&btw aan je uitkeren. Dan moet je dus letten op prijs inclusief belasting en btw.

Bij de ANWB heb ik een dynamisch contract en wordt de saldering per uur verrekend. En zover ik heb begrepen houdt dat dus ook in als de prijs negatief is je moet betalen voor teruglevering.

Zie link

1 Like

Ik gebruik meer stroom dan dan panelen per jaar
Leveren. Salderen bij dynamisch contract gebeurd ook jaarlijks waardoor je per per kWh rond 19ct incl btw vergoed krijgt vanuit salderend + prijs van stroom.

Dus pas vanaf -19 cent marktprijs ga je dan echt betalen is mijn redenering. Bij mij gaan de panelen dus bij die marktprijs uit…

Daarbij probeer ik zoveel mogelijk de auto te
Laden bij negatieve prijzen