Is er al iemand die een flow heeft ontwikkeld om zonnepanelen met een GoodWe omvormer uit te schakelen bij negatieve stroomprijzen?
Ik ben hier ook wel benieuwd naar of dit al mogelijk is. Zou mooi zijn, zeker met het oog op de nieuwe plannen van onze regering….
Voorlopig heb ik een oplossing die werkt. Ik heb een GoodWe omvormer GW3000XS. Deze heeft een 8-polige communicatiepoort. Daarvan gebruik ik de polen 4 en 5. Voor communicatie met Homey heb ik een Fibaro Smart Implant gebruikt. Met behulp van de “Fibaro” app en de “Power-By-The-Hour” app en twee flows gaat mijn omvormer uit wanneer de stroomprijs minder is dan € -0,13165. Dat is beter dan PV-aardlekschakelaar of werkschakelaar gebruiken en het gaat ook nog eens automatisch. Tot zover mijn globale aanpak die werkt.
Je bedoelt dan dat je deze met de Fibaro “gewoon” met elkaar doorverbindt om de teruglevering uit te zetten?
Ik kan je eventueel een uitgebreide werkinstructie toesturen. Te gebruiken voor eigen risico. Het is een pdf-bestand beetje te uitgebreid om hier te publiceren.
Nee hoor, ik gokte dat dat is hoe je je inverter het commando geeft. Ik miste die info in je beknopte howto ![]()
Bij het woord ‘8-polige communicatiepoort’ dacht ik nl. niet 1-2-3 aan draadjes met elkaar doorverbinden, vandaar.
Oh en op deze manier kun je lappen text achter een linkje zetten, mocht je het ooit willen publiceren
[details="Summary"]
This text will be hidden
[/details]
Het ziet er dan zo uit in je post:
Summary
This text will be hidden
Bedankt, ik ga eens kijken of dit wat voor mij is. Ik laat het je weten als ik met je instructie aan de slag wil
Voor wie niet wil investeren in een 3 fasemeter of de koppeling met een api lastig vindt. Ik heb al een jaar een automatische uitschakeling gemaakt die werk bij alle omvormers.
Tussen de werkschakelaar heb ik een extra 3 fasen relais verbreek relais geplaatst met een shelly smart schakelaar. Goedkoop en simpel.
Het enige is dat het aan of uit is.
Er is een opmerking gemaakt dat het ivm
Af en opbouw van de stroom in de
Omvormer het direct uitschakelen van de omvormer met een werkschakelaar niet goed zou zijn, dit betwijfel ik, aangezien er geen stroom kan lopen als er een onderbreking is. P=U*I.
Ronald, werkt het nog steeds naar behoren? Bij welke stroomprijs schakel je af? Doe je dat met de Power by the hour App. En wanneer schakel je weer in? Ik neem aan dat je niet wil flipperen met je aan/uit? Sorry voor al de vragen, ik begeef me net op het Homey pad…
Cheers,
Henk