Uitschakelen zonnepanelen bij negatieve stroomprijs

Hallo allemaal, ik ben een onervaren nieuweling hier maar heb een vraag waar ik maar niet aan uit kom. Ik heb drie systemen met zonnepanelen, twee met omvormers van SolarEdge en 1 van Enphase. Ik zit sinds kort bij Tibber met een dynamisch contract en nu wil ik dat de panelen automatisch uitgaan bij een negatieve stroomprijs. Via de SolarEdge en Enphase app in HomeyPro kan ik volgens mij alleen gegevens lezen. Naast Tibber heb ik ook de Tibber Pulse aangesloten voor het stroomverbruik. In HomeyPro heb ik ook bibber gekoppeld zodat de prijzen per uur kunnen worden ingelezen maar ik kom er echt niet uit. Hoop dat mijn vraag duidelijk is want negatieve prijzen in combinatie met 47 panelen gaat wel hard;-). Super bedankt voor het meedenken bij voorbaat.

Je kunt dit regelen in de omvormer zelf via de app van solaredge. Voor enphase weet ik t niet. Mocht t ook via homey kunnen dan ben ik daar ook in geinteresseerd maar dat is ook mij niet gelukt

Top. Maar de vraag blijft, hoe alles via Homey aan te sturen.

@Joost_Meerman Welkom hier, Joost.
Dat kan in een aantal gevallen via modbus. Soms, zoals in het geval van Solis, kan dit via de API (alleen nog niet via de Solis Homey app :face_with_peeking_eye:).

Als de omvormer standaard geen Modbus-TCP aanbiedt, dan kun je, als de mogelijkheid en connector aanwezig zijn, een modbus TCP module plaatsen.
Zie dit verslag van Danee

.

Verder valt het mij erg mee hoe vaak en hoe lang de stroomprijs (voor mij dan) negatief is, een paar dagen dit jaar.
Met 47 panelen wordt het idd wel aardig de moeite waard om ze dan uit te schakelen

In Deze post heb ik voor zowel solaredge als Enphase de oplossing beschreven.

Zolang je geen overproductie hebt hoef je bijna niet uit te schakelen.
Maar met 47 panelen moet je aardig wat verbruiken om alles te salderen…

Met de solaredge app van Edwin Biemond kan je de Solaredge omvormer van 0-100% schakelen via een flow. Mits de omvormer dit ondersteund.
solaredge

Bedenk wel dat bij het uitschakelen van je panelen, en dus afname van het net je nog wel steeds belasting en BTW betaald. Dus pas als de markprijs + inkoopvergoeding + BTW + energiebelasting negatief is schiet je er misschien iets mee op. Het komt voor maar niet heel vaak. Beter is om je omvormer terug te regelen naar verbruik in de woning. Hiervoor heb ik een EPM flow gemaakt. Zie:

Helaas werkt dat nog niet met alle omvormers. Zelf heb ik een Solis, Homey werkt daarvoor aan een nieuwe app, maar wanneer die beschikbaar komt is nog onbekend. Dus helaas regel ik het nu handmatig via de Solis cloud app. Maar als je een merk omvormer hebt waarbij de power limit via Homey in te stellen is kan dit uiteraard automatisch.