Solaredge afschalen bij veel zon om afsluiting te voorkomen

Hey allemaal,

Ik heb even gezocht maar kon het antwoord zo snel niet vinden. Ik heb het probleem dat met zonnig weer mijn 3 fase aansluiting allemaal boven de 251v uitkomt en daardoor schakelt mijn SolarEdge omvormer van mijn panelen uit. In mijn geval betekend dat dat hij rond 10 uur in de ochtend uitvalt en zo rond 5 uur weer aan… Ik mis dus het grootste deel van mijn opbrengst.

Nu dacht ik, je kan via Homey vast wel iets instellen dat wanneer het voltage op 250 komt hij naar 80% (of iets ander) van de levering gaat zodat ik wel kan blijven opwekken.

Maar kan iemand mij vertellen hoe? Ik heb het een en ander gelezen over Modbus enzo maar ik kom er nog niet uit. Het is een 2022 installatie met 40 panelen van 395wp en een SolarEdge SE17K omvormer.

Ik hoor het graag!

Groeten Wouter

Ik vermoed dat het voltage pas lager wordt als ook je buren minder gaan leveren. Wat is het voltage dan nadat je panelen zich uitgeschakeld hebben?

251 Volt. Is het niet zo dat als je minder levert het voltage naar beneden gaat?

Het voltage gaat omhoog omdat jij en je buren (te) veel leveren. Als jij dan minder levert zal het iets omlaag gaan, maar wordt dat gelijk opgevuld door je buren.
Je panelen schakelen uit bij 251V en zoals je aangeeft is het voltage dan nog steeds 251 V als ik je goed begrijp. Dan helpt minder leveren niet meer want je zit al op nul %.

In dit geval is het denk ik verstandiger om even contact op te nemen met je netbeheerder, deze kunnen de transformator in de wijk een paar volt lager zetten (mits er geen grenzen worden overschreden qua vermogen). Is hier in de buurt ook gebeurd en heeft er voor gezorgd dat het gemiddelde voltage van ~240V naar ~230V is gegaan in de nacht en er overdag iets meer ruimte is voordat de 252V word bereikt.

2 Likes

Deze thread is verplaatst naar het Nederlandstalige deel van het forum. Als je daar problemen mee hebt, neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op.
Graag aandacht voor het plaatsen in de juiste taal/categorie.

1 Like

Ik ben dan benieuwd hoe hoog het voltage bij @Walter_vande_kerkhof ‘s-nachts is. Bij mij is dat bv al 231.

Dit is nu. Netbeheerder al gecontact die kan niets meer doen.

Dan zit jullie kabel gewoon op zijn limiet, enige manier om dit op te lossen voor de netbeheerder is om een dikkere kabel naar de transformator te leggen of om de wijk/straat op te delen. Maar dit doen ze niet zomaar uiteraard. Dan is er nog een optie en dat is een thuisaccu, werkt hier prima maar is uiteraard nog wel heel erg duur nu.

Dat is balen, want je hebt best veel vermogen liggen.

40 panelen. Vorig jaar 14mwh opgewekt en ook verbruikt.

Das best veel, warmtepompje en zwembad?

@WouterAmersfoort Maar hebben alle 3 de fasen een te hoge spanning of is het er maar 1?
Dan zou je nog misschien iets kunnen verplaatsen naar een andere groep.

Maar 14 mwh is wel heel erg weinig. Neem aan dat je 14 MWh bedoelt. :wink:

Zou je niet zoiets kunnen doen?

Ik zou persoonlijk een advanced flow maken, welke alle 3 fases controleerd, en het maximale vermogen reguleert.

Wat voor een doel heeft die vertraging van 25 seconden ?

Haha ik ben niet zo goed met stroom….

1 Like

Nee dat niet. Wel Tesla en airco (ook om te verwarmen)

Geen.:+1::sweat_smile:
Enige handige is dat het makkelijker terugkijken is in een plotje van je netspanning.

Even een heel andere en weinig Homey-gerelateerde oplossingsrichting, waarop ik kom na voor onze VvE een hele serie berekeningen te hebben uitgevoerd: hoe lang en hoe dik is je eigen stroomkabel van de zonnestroominstallatie naar je meterkast? Wettelijk moet je inverter uitschakelen bij 253V, maar als je kabel lang is kan er best 5V spanningsverlies overheen zitten (2% is maximum voor een Scope 12 getest systeem). Als dat zo is dan schakelt je inverter misschien op 251 V uit, maar dan is je netspanning nog maar 246 V. Een dikkere kabel naar je systeem verlaagt dat verlies, en dan heb je net kans dat je systeem minder snel uit gaat.

Kijk eens naar: Kabelberekening online | NEN1010 Scope-12 | ACdesigner

3 Likes

Hoeveel ampere heb je op je groepen. Ook daar zit een beperking. Watt= V x A.
En dan speelt de weerstand in de kabel van je omvormer naar je meterkast (groep) ook nog een rol.