Hoi, ik gebruik met mijn solaredge installatie de solarpanels app ipv de solaredge inverter app. Werkt prima. Enige wat je moet configureren is een api-key
Is er een specifieke reden om te kiezen voor de solaredge inverter app?
Ja, ik zie in de SolarEdge inverter App dat er vele mogelijkheden zijn om mogelijkheden te kunnen instellen tav de flow kaarten die je kunt gebruiken. ( zie Homey App Store)
Ik wil daar mee bereiken dat ik afhankelijk van de opgewekte eigen energie apparaten zoveel mogelijk deze opgewekte energie te gebruiken.
De reden om de SolarEdge inverter App te gebruiken is om zoveel mogelijk eigen opgewekte energie te gebruiken met de diverse flow kaarten. Deze flow kaarten kan ik mede inzetten om apparaten zoals de wasmachine of afwasser enz. aan te zetten wanneer de zon schijnt.
Het is mij gelukt om de SolarEdge App in Homey goed werkend te krijgen en het ziet er zeer goed uit!. Ik heb via Homey-community (Pieterv123) de instellingen gevonden, als naar de community gaat en zoekt op SolarEdge krijg je uitgebreide informatie hoe de App in te stellen en de mogelijkheden.
Ter info: als je via de SolarEdge SetupApp of de Link (http: 172.16.0.1 63) genoemd in de beschrijving Homey-Community dan vind je ook het lokale IP adres waarop je SolarEdge Inverter is aangesloten in je eigen netwerk, het Poort nummer kan je dan ook in de inverter aangeven en/of instellen en deze dus ook in de SolartEdge App instellen.
Na veel lezen, uitproberen, corrigeren, nog eens proberen… No luck. Nu las ik daarnet in een andere thread dat de SolarEdge inverters niet via de API benaderbaar zijn als gebruik wordt gemaakt van WIFI.
Dat is wel een teleurstelling, want bedraad internet is lastig op de plaats waar de inverter staat. Ik ga de komende week proberen of het werkt met een unifi router die ik configureer als wireless bridge.
En, misschien een goed idee om deze beperking toe te voegen aan de omschrijving van de Homey App?
Dat is een beperking van SolarEdge,
Dus alleen als je de SolarEdge bedraad aan een “Wireless bridge” naar je thuisnetwerk aansluit kun je hem voor de gek houden. Niet als je de SolarEdge aan de Wireless bridge Wifi hangt.
of ethernet over je elektriciteit. Het was een foutje van solaredge . het was nooit de bedoeling dat het zou werken over wifi.
ik ben de beheerder van de app, maar het grootste voordeel is, elke 30 seconden een update ipv 5 of 10 minuten.
Maar als je een batterij hebt , vooral in Belgie en je hebt meters geinstalleerd dan kun je interessante dingen doen zoals daltarief, schilt nu weer 10 cent, batterij opladen in de winter wanneer er een overschot is en beperken van de export wanneer er boete regels zijn. etc.