Solaredge afschalen bij veel zon om afsluiting te voorkomen

-Heb deze post verwijderd. Andere oplossingen zijn ongetwijfeld beter en vooral netter.

1 Like

Wellicht zelfs ronduit dubieus?

Lees hier verder:

Volgens mij kunnen ze bij Kubie ook niet goed rekenen of ze begrijpen niet hoe een transformator werkt.

Blockquote
Met Kubie wordt de spanning eerst van 249 volt naar 223 volt teruggebracht. Hier komt 3 volt bovenop, wat 226 volt maakt. Deze spanning wordt bij het terugleveren door Kubie weer tot 249,6 volt verhoogd.

Want wanneer ik neem aan dat de verhouding tussen de twee spanningen gelijk blijft wordt de spanning door de Kubie verhoogt tot 249:223x226=252,3 volt.
De Kubie verergert dus de situatie.

2 Likes

14 mwh is het vermogen van 4 grote windmolens.
Eg 14000kwh

Ja, en maakt dat jouw omvormer niet uitschakelt op de verplichte bovengrens, jouw huisaansluiting gaat dus uiteindelijk meer dan 253 volt “uitsturen” waardoor buren mogelijk een te hoge spanning krijgen.
uiteindelijk zullen daar in jouw wijk als die er zijn wel andere PV installaties afschakelen maar dat is geen garantie dat dat het spanningsprobleem oplost.

Maar ook de voorgestelde besparing is dubieus, je waterkoker gaat langer verwarmen.
ook andere bijvoorbeeld schakelende voedingen zullen waarschijnlijk meer stroom gaan vragen.
Blijft net de oude vertrouwde gloeilamp over die een paar % lager vermogen trekt,

Kubie is gewoon een nieuwe biostabil :wink:

1 Like

Nee.
14 mwh is 14 milliwatt/uur.
En met 40 panelen bedoelt @WouterAmersfoort waarschijnlijk ook de jaaropbrengst met 40 panelen.
En dan is 14 MWh zeker mogelijk.
En dat is 14000 kWh.

2 Likes

Een jaaropbrengst drukken we niet uit in /uur.
14MWh is 4 windmolens. Ik vermoed dat de gemiddelde zonnepaneleneigenaar geen 14MWh op het net steekt

kun je dit onderbouwen ?

Ik kom ander informatie tegen :
Opbrengst windmolens: hoeveel megawatt levert een windmolen?.

Vermogen van een windmolen
Hoe zit dat dan? Hoeveel een windmolen aan energie levert, wordt berekend aan de hand van het vermogen dat de molen kan leveren. Nieuwe windmolens hebben een vermogen van minimaal 2 of 3 MegaWatt (MW). Een windmolen met een vermogen van 3 MW kan in theorie 6,5 miljoen kWh aan stroom per jaar opwekken. Een gemiddeld huishouden in Nederland verbruikt zo’n 3000 kWh per jaar. Dit wil dus zeggen dat één windmolen 2100 huishouden van stroom kan voorzien.

oja en ~17 MWh is wat mijn 16 zonnepanelen op mijn bescheiden woning in de afgelopen 4 jaar opgewekt hebben.

1 Like

Jawel, we schrijven er een h neer, dat betekent uur.
Dus de opbrengst van de zonnepanelen kan dus op 1 dag bv 10 kWh zijn.
Waar drukken we een jaaropbrengst van de zonnepanelen dan wel in uit?

Klopt, dat is ook zeer veel.
Maar de OP heeft aangegeven dat hij dat in een jaar opwekt en ook verbruikt, niet dat hij 14 MWh het net opgooit en daarna het er weer afhaalt.
“40 panelen. Vorig jaar 14mwh opgewekt en ook verbruikt.”
Alleen daat stond mwh en dat klopt dus niet.

Maar volgens mijn niet gedeeld door uur, maar: x uur

dus 10 uur lang een oude gloeilamp van 100 Watt = 1000 Watt-uur of te wel 1 kWh
het blijft mieren n… maar voor berekeningen en zo best belangrijk.

1 kW / uur of 1 kW per uur is niet echt logisch :wink:
daarentegen 1 kWh / dag is niet zo veel en 1kWh / uur is op een dag 24 x zo veel :wink:

Kweenie
Mijn 6 paneeltjes (300Wp) leveren gemiddeld plm. 1,3MWh / jaar

40 paneeltjes van Wouter kunnen dan makkelijk 14MWh / jaar opwekken toch?

1 Like

Inderdaad, het / had er niet moeten staan. Kan dus ook gelezen worden als delen door.
Al schrijven we bij de gemiddelde snelheid wel km/h.
Het blijft inderdaad iets met mieren :wink:

Maar vooral het verkeerde gebruik van de m M w W k is vaak verwarrend.

ja 120 km in twee uur is inderdaad 60 km/h maar dat is snelheid dus: per uur.
maar als je 120 km/h twee uur vol houd ben je 240 km verder …
en daar is het net andersom dan bij je energie, 100 uur lang je 10 Watt lampje is in verbruik 1 kWh en gelijk aan half uurtje je frituur aan …

is inmiddels wel allemaal redelijk Off Topic, sorry.

2 Likes

Wanneer er meer stroom op het net aangelevert wordt dan er gebruikt wordt dan onstaat er stuwing en neemt het voltage toe. Het net accepteer enige fluctuatie maar zodra het voltage boven 253V komt mag je geen stroom meer aan het netwerk leveren. Jouw Solaregde meet dus het voltage en schakelt uit zodra deze te hoog wordt.

Je zou denken dat overal in het net het voltage hetzelfde is maar door weerstand in kabels en en andere factoren kan het soms iets afwijken. Tegen een te hoog voltage in jouw hele wijk zul je niet veel kunnen doen. Wanneer de hele wijk net iets te hoog zit dan zou het afschakelen van een deel van jouw panelen voldoende kunnen zijn maar wanneer je zo vaak en zo lang uitvalt dan neem ik aan dat er veel te veel stroom in de wijk is en is dit niet voldoende.

Je Solaredge modificeren of neppen (met bv een kubie) mag niet en is ook niet goed voor de apparatuur in jouw huis. (die bovengrens is er niet voor niets, die beschermt ook jouw apparatuur).

Wel is het zo dat de stuwing in te dunne kabels sneller toeneemt dan in voldoende dikke kabels. met te dunne kabels tussen je SolarEdge en jouw meterkast zou je zo maar eens een paar volt meer kunnen meten bij jouw SolarEdge dan bij jouw hoofdschakelaar. Wanneer dat het geval is dan zou het terugschroeven ietjes kunnen helpen, ook zou zelf meer stroom verbruiken ietsjes kunnen helpen, maar vooral dikkere kabels zullen dan helpen. Dit is niet illegaal omdat je de stuwing in jouw huis beperkt en je je richting het net nog aan alle regels houdt.

Wat ook kan helpen (maar misschien in jouw situatie niet kan) is jouw panelen in oost-west opstelling leggen. Je wekt dan energie op op momenten (ochtend, avond) dat het niet zo druk is op het net. Dan moet jouw opstelling er overigens wel tegen kunnen dat niet ieder pannel evenveel oplevert. (dus moet je optimizers hebben).

Ik zou als ik jouw was eens gaan spelen met dat terugschoeven, maar ook het voltage eens gaan meten bij he SolarEdge en in je meterkast.

1 Like

Als je te veel stroom opwekt en last hebt van net-congestie (dat je het niet kan leveren) En je hebt ook een electrische auto, dan zou je kunnen overwegen om die als accu in te zetten. Dat moet je auto en het laad-punt wel kunnen verwerken: Overdag de accu opladen. En als de accu dan meer dan genoeg vol zit als de spanning van het net zakt, dat je dan de accu leeg haalt en dan gaat terug leveren aan het netwerk. Zo je auto-accu als thuis-accu inzetten.

Komt het vaker voor of is de auto meestal niet thuis, dan zou ik overwegen om een thuis accu aan te schaffen. Dat begint nu in de markt wel een beetje los te komen.

Het geheel tussen panelen, auto (en eventueel thuis accu) zou ik overigens niet via de homey laten regelen. Die zou ik alleen maar als meet/registratie apparaat inzetten.

Wat is het verschil tussen power reduce limit en active power limit.

Ik krijg beide niet aangestuurd via Homey maar wanneer de de eerste waarde instel in mijn Solaredge past hij wel het maximaal op te wekken vermogen aan.

Heb jij al een laadpaal gevonden die dat kan?
Ik heb die nog niet kunnen vinden.

Bij gebrek aan een electrische auto heb ik nog geen behoefte aan een laad paal. Maar Smart EVSE zou wel wat moeten kunnen. En als je eigen auto het kan dan heeft de leverancier misschien ook een bijpassende laadpaal.

Smart EVSE ken ik van https://tweakers.net/downloads/68532/smartevse-360-rc1.html.