Echt van meerwaarde, het geld waard? One day fly?

Ik lees in verschillende fora dat homey na updates ineens niet meer werkt, of flows niet werken, kundig support wordt gemist, ontwikkelingen en verbeteringen enorm lang op zich laten wachten etc. Homey is niet bepaald goedkoop, maar klinkt als een Zwitsers zakmes qua functies, mogelijkheden en beloften. Maar, worden die wel waargemaakt? Is homey het geld waard? Naast mn slimme speakers, m’n Philips hue bridge?
Bedankt alvast.

1 Like

Misschien is het handig om eens door deze communitiy te bladeren en een en ander te lezen.
Maakt een hele hoop duidelijk…

1 Like

Er is er maar één die kan bepalen of Homey z’n geld waard is en dat ben je zelf. Het ligt er maar aan wat je van homey verwacht en wat je er in wil stoppen.

Ik ben gestart met home-automation met domoticz. Ik werd uiteindelijk gebeten door de zwakke plek van domoticz: er moet te veel geknutseld worden om dingen voor elkaar te krijgen. Tradfri bijvoorbeeld? Een of ander Python knutsel. Nou draaide ik domoticz op een RPi; leuk voor de spielerij, maar dat gedonder met SD kaarten breekt je op een gegeven moment vanzelf een keer op. Dus… op een onbewaakt ogenblik ging mijn historische data en configuratie naar de bittenbak.

Vervolgens heb ik gekeken naar Home Assistant. Zelfde euvel: hoog knutselgehalte op een Rpi en vooral een draak van een configuratie.

Ik was het zat en kocht dus maar een homey. Het meeste werkt naar behoren, maar ik doe er geen hele gekke dingen mee. Geen geknutsel met (*gruwel*) Python of soortgelijke talen, geen blockly, geen LUA. Out of the box support voor mijn Z-Wave apparaten, voor de Tradfri lampjes en de KaKu rommel voor kerst. Een paar simpele flows draai je zo in elkaar. Koop er een tablet bij voor aan de muur en klaar.

Kortom, voor mij voldoet het ding (voor nu) en is’ie z’n geld waard. Je kan homey niet vergelijken met professionele systemen, maar daar is de prijs dan ook naar. Als je denkt een professioneel systeem te kopen, dan is homey geen optie. Als je nix te maken wel hebben met geklooi met scriptjes of vage configuratiefiles, dan is homey wellicht wel wat voor je. In the end ben jij de enige die kan bepalen of homey wat voor je is.

Als je support nodig hebt, dan helaas; dat is er niet. Althans, niet van Athom. Dan moet je investeren in een dure installateur en KNX of iets groters aan laten leggen. Kost wat, maar dan heb je ook wat…

Ow ja, het forum. Bedenk je wel dat je hier op het forum een gekleurd beeld krijgt van de kwaliteit; als er geen problemen zijn bij een gebruiker zal die ook niet geneigd zijn actief op een forum te gaan posten.

1 Like

Daarentegen kun je hier op de meeste vragen zeer snel hulp van de community verwachten zowel internationaal als in de NL categorie. Zie meerdere replies vaak binnen een uur.

Ook voor mij meer dan waard en een hele leuke hobby

4 Likes

Ja, Homey is zijn geld waard.

3 Likes

Dank je Joost_Else, je slaat de spijker precies op zn kop, de andere reacties ook, maar idd, het gedoe met allerlei programmeertalen e.d. heeft me ook al vele uren en vele niet goed genoeg werkende experimenten opgeleverd en ik ben toch geen newbie op dat vlak. Homey lijkt te mooi om waar te zijn, en de ervaring leert dat het dan ook vaak zo is. Homey zou dan een prettige uitzondering, althans, goed genoeg als leuke hobby waar nog steeds ontwikkeling in zit.

Er zijn relatief weinig mensen geïnteresseerd in een forum om een probleem op te lossen. Als Athom echt een gamechanger zou willen zijn krikt ze het systeem op naar een turnkey oplossing en zorgt voor een goede support-service. Een forum is een onbetrouwbare, onprofessionele en suboptimale resource.

En zulk soort dingen moet ik dan weer op een forum lezen. :thinking:

8 Likes

Ik ben zo’n anderhalf jaar geleden begonnen met uitproberen. Geen ervaring met domotica, maar wel gadget freak en niet onhandig aangelegd. En vind het leuk dingen uit te zoeken.
Na een half jaar spelen ben ik in ons nieuwe huis voor “het eggie” aan de slag gegaan. Dat werkte voor het grootste gedeelte meteen prima. De laatste dingetjes heb ik gedurende het afgelopen jaar vooral met hulp van het forum opgelost.
Ik ben het zeker niet eens met de opmerking dat een forum ongeschikt is als (kwalitatief) support kanaal. Ik denk zelfs dat het het enige support kanaal is wat kan werken voor zo’n divers platform.
Dus ja, absoluut het geld waard, als je bereid bent er wat tijd aan te besteden.

3 Likes

Dank voor het maken van mijn punt. Athom support zou onafhankelijk moeten zijn van de (al dan niet ervaren, dat doet niet terzake) welwillendheid van vrijwilligers. Dat zegt dus niets over de mensen die op dit moment op het forum actief zijn, maar alles over het business model van Athom.

Het bouwen van je support op een openbaar forum is risicovol en niet handig. Dat was namelijk precies mijn punt - vanuit de business is het suboptimaal (want je laat je toekomst afhangen van waar je supportkanaal naar toe beweegt), onbetrouwbaar (van vandaag op morgen kan de stemming over je product omslaan) en niet professioneel (iedereen kan op een forum wat roepen, er is 0 controle op kwaliteit).

Dat is een boude uitspraak. Athom presenteert zich als een technische club die juist vanuit de praktijk opereert.

Gezien de grote sales kanalen (amazon, mediamarkt, coolblue) probeert het bedrijf het systeem te verkopen aan een niet-technisch onderlegd publiek. Dat wordt ook duidelijk in het USP van homey (merk-onafhankelijkheid, flexibel maar in basis toch eenvoudig). Dan kom je er niet met alleen een technisch forum als supportkanaal, dan heb je er gewoon een goed noob-kanaal bij nodig.

Mijn buurman neem ik dan graag even als voorbeeld. Die beste man vindt het prachtig als’ie bij ons binnenstapt: de verlichting gaat 's avonds automatisch aan, de stofzuiger begint vanzelf, het gazon wordt vanzelf gemaaid en gesproeid en zelfs het kattenluik wordt automagisch bediend. Vindt’ie mooi en wil’ie ook wel.

Maar hij wil niet buuv afleren dat ze de lampen niet met de standaard schakelaars moet bedienen. Hij wil niet moeilijk z’n telefoon zoeken om de verlichting naar “film scene” te zetten. Hij wil zich niet bezig moeten houden met flows, met scripts, met weet ik het wat voor configuratie. Snapt’ie niet en wil’ie ook niet snappen. Het moet “plug en forget” zijn. En als het tijdens installatie allemaal niet direct werkt wil hij gewoon iemand kunnen bellen die hem snel en eenvoudig uitleg kan geven. Hij wil geen lang verhaal moeten typen op een forum om 101 antwoorden te krijgen die allemaal net even anders zijn en waar’ie dagen mee zoet is. En geef hem eens ongelijk? Hij wil het spul gebruiken, niet mee hobbyen. Zeker niet omdat homey nou ook weer niet bepaald goedkoop is.

1 Like

Ik denk dat je iets niet goed begrijpt, dit is het Homey Community forum, niet het Athom Support forum.
Voor het officiële support is er een support pagina, met een contact form wie je in kan vullen als er iets niet (afdoende) instaat.

Dat dit forum support levert is extratje, en is er alleen omdat er zoveel gebruikers zitten die al vele jaren met Homey werken, en dus veel ervaring hebben.
Dat is dan ook 1 van de redenen dat Athom niet (erg) actief is op dit forum, als ze dat zouden doen zouden ze overal actief moeten zijn, waaronder alle Facebook pagina’s die er zijn, etc, onbegonnen werk.
En hebben er dus voor gekozen dit alleen via hun eigen support linkje(s) te doen.

2 Likes

Ik begin denk ik enigszins te begrijpen wat je bedoelt, namelijk dat Athom Homey probeert te verkopen alsof het plug and play voor iedereen is.
En dat is het inderdaad niet. De buurman die je noemt heb ik ook een aantal, maar die adviseer ik inderdaad ook om er niet aan te beginnen. Het is (nog) niet voor iedereen. Maar, zoals Roy ook zegt, dat is een ander platform ook niet en misschien moet je het dan ook zo bekijken dat dit het meest vriendelijke platform is voor mensen die er affiniteit mij hebben.

Ik kan alleen over mijn eigen ervaring met Homey iets zeggen: ik ben nu ongeveer een maand in het bezit van een Homey pro en in het begin begreep ik er werkelijk helemaal niks van hoe alles werkten. Ik ben als eerste begonnen door het boekje “Slimme technologie met Homey” van Paul Le Maitre te kopen en goed door te lezen. Toen werd het mij al een stukje duidelijker hoe verschillende dingen (flows/apps/toevoegen van apparaten) werkten. Daarna ben ik nog heel veel wezen zoeken/lezen hier en op het tweakers forum naar uitleggen waar mijn interesses naar uit gingen, en daarna heel veel zelf uitproberen. Mocht ik er dan nog niet uitkomen dan vroeg ik gewoon hulp hier op het forum en werd dan door mede Homey gebruikers in de juiste richting gezet. Ik wil hier mee zeggen dat het geheel aan de gebruiker zelf ligt hoe zijn ervaring met Homey zal uitpakken. Als je verwacht dat Homey alles uit zichzelf doet en je niks hoeft te doen, dan kan je Homey beter aan je voorbij laten gaan. Maar vind je het leuk om zelf dingen uit te zoeken (lezen & filmpjes te bekijken) en vervolgens zelf heel veel uit te proberen, dan kan Homey een groot succes worden (zoals ik het nu na één maand zelf ervaar).

Je moet goed nadenken (of vertellen) wat je precies met een Homey wilt.
Bijvoorbeeld: je wilt veel verschillende dingen aan elkaar knopen, maar niet in een ingewikkelde interface (dan is Homey aan te bevelen boven Home Assistant). Je wilt veel automatiseringen maken (dan valt bijvoorbeeld Google Home of HomeKit al weer af).

Je moet altijd consessies doen.
Overigens, ik denk dat je verhalen hebt gehoord over firmware 5 (die nog in beta is), flows die niet werken (it happens), support (ja, dat is niet altijd even goed nee) en verbeteringen (eens, sinds mei geen nieuwe update, wel 9 verbetervoorstellen verder).
Maar je koopt een product ook as is, je moet nooit iets kopen met een belofte in de toekomst.

Dus: wat wil je met je Homey?

Homey is geen Zwitsers zakmes, eerder een multitool. Homey werkt 99% mits je met name door Homey ondersteunde apparaten gebruikt. Is er een app en ondersteund die je device en is de SDK 3(2 kan nog net) dan zul je weinig problemen ondervinden. De nieuwe SDK 5 is nog even afwachten. Zigbee geeft in de huidige situatie problemen indien er 20 of meer devices rechtstreeks op Homey zijn aangesloten zonder routers. Gaat je device via een router dan kun je dus meer dan 20 zigbee devices hebben.

Heb je apparaten die niet door Homey ondersteund worden, dan zijn er nog wel mogelijkheden maar ook kansen op niet werken. Vaak wordt dan een device niet of alleen met aan uit functionaliteit geïnstalleerd De oplossingen zijn vaak workarounds die soms heel goed werken, maar door sommigen als ‘not done’ worden gezien omdat zij van mening zijn dat Homey hiervoor moet zorgen. Voor mijzelf gebruik ik de logitech hub om nog wat apparaten toe te voegen die Homey niet native ondersteund.

Dan heb je nog het probleem van gesloten/ half open ecosystemen. Of ecosystemen die opeens gesloten worden. Google Nest is hier een fijn voorbeeld van. Het werkte goed, ecosysteem zo goed als dicht gezet en je zult fors op zoek moeten naar een workaround(ze zullen er zijn…). Ik heb mijn Nest devices daarom maar los gekoppeld can Homey.

Somfy is een half open eco systeem. RTS werkt rechtstreeks zonder hub, IO alleen met hun eigen hub. De app die prachtig wordt onderhouden door een vrijwillige developer krijgt ineens het bericht dat er te veel polling wordt toegepast door de individuele gebruikers en dat zij kans maken op een “ban”. Gelukkig dat deze vrijwillige ontwikkelaar dit adequaat oppakt. Maar daar heb je direct de sterkte van Homey te pakken(de onafhankelijke ontwikkelaars), maar ook een zwakte(bij tijdgebrek/omstandigheden bij de ontwikkelaar loop je soms kan bij met name de wat kleinere niche producten dat het niet (zo) adequaat wordt opgepakt.

Polling kan soms tot ontevredenheid leiden. Philips Hue eigen ecosysteem heeft zeer snelle pollingtijden. Licht aan/uit in een seconde. Maar via Homey tussen de 1-5 seconden. Bij mij bijv in de gang tot 3 seconden. Voor de gang niet handig, dus gebruik ik voor de gang de Hue Bridge zonder tussenkomst van Homey voor licht aan. In de rest van de kamers is deze vertraging geen probleem en gebruik ik Homey. Ook voor uitzetten gebruik ik Homey in alle ruimtes(dus ook gang)

Ga je nog wat verder(ingewikkelder) dan zul je ongetwijfeld tegen problemen aanlopen, maar is het vaak ook de uitdaging om het voor elkaar te krijgen. Ik gebruik tegenwoordig veel vrije api’s, Homeyscripts en de http request app. Dit zijn niet de beginners apps
maar maken heel veel veel mogelijk. Maar dus ook weer de kans op fouten. Bij mij werkt alles super. Dus Homey is het waard.

Wat is het niet waard? De adapter van Homey. Deze adapter wil wel eens kapot gaan. Maar net niet helemaal kapot. Op het moment dat je zeer vreemde problemen ervaart blijkt in de praktijk dat de adapter nog wel eens de boosdoener kan zijn. Vervang de adapter dan door een adapter die aan de eisen voldoet van jou Homey. Doe niet zoals ik en pak een willekeurige adapter zodat je alles kwijt bent. Gelukkig is er na de tijd een betaalde backup mogelijkheid gekomen van 0,99€ per maand. Tip; Neem dat abo, het bespaart je hetgeen ik heb moeten doen. Alle flows weer opnieuw maken. Toentertijd volgens mij een paar honderd.

En… Homey Community is echt fantastisch en behoorlijk snel. Vele problemen zijn met hulp van de community opgelost. Zorg voor een goed onderbouwde vraag en reeds uitgevoerde eigen zoekacties en je zult van vele kanten goedbedoelde adviezen en oplossingen krijgen.

3 Likes

Precies mijn verhaal!

Dus heb je een beetje affiniteit met home automation en development.
En kun je 200 á 300 euro missen, dan is Homey met een beetje werk een leuke en leerzame manier om je huis te automatiseren.
Ik ben ruim een jaar geleden begonnen en inmiddels aardig bedreven, vooral door dit forum.
Snel goed bruikbare antwoorden.
En als je dat vind moet je er zelf ook aktief aan meewerken.
Dus, bij deze.

BTW, als je meer wilt weten stuur pm aan diegene die je interessant vind en een grote kans dat je nog betere en bruikbare antwoorden krijg.

400 euro, want tegenwoordig kun je alleen nog maar de Homey Pro kopen.

1 Like

Dank je voor de tips!

Dat zag ik idd ook, hoewel een enkele webwinkel de gewone nog wel kan leveren :smiley:

1 Like

Mooie uitgebreide info, veel dank! Dit gaat een leuke en interessante worden. Met IFTTT heb ik ook van alles geprobeerd samen met m’n Philips hue spullen, bijbehorende api en Harman Kardon slimme luidsprekers (Harman Kardon Citation One Duo, Harman Kardon Citation 100) maar daar kom ik toch slecht uit, of het kan (nog) niet of ik kan het (nog) niet, zoals de temperatuur uitlezen (Hue Motion Sensor) en de waarde ergens in als een voorwaarde gebruiken, in combi met hoeveelheid licht (lux) en beweging / infra rood. Ook de muziek gaat niet mee ondanks het juiste hé Google commando. Misschien kunnen die speakers dat toch niet al geef Harman Kardon aan dat die speakers een actuele google assistent versie hebben.

Voorbeeld van wat ik zou willen, op een kamer gaat het licht tussen twee tijdstippen en als het voldoende donker aan, gedimd, als ik binnenstap dan moet het licht naar ontspannen en dat blijven totdat ik er een minuutje weer uit ben, dan moet het licht weer naar gedimd gaan. O ja, de spotify muziek loopt me ook achterna vanuit een kamer naar die kamer, althans dat zou ik willen. Kortom, met de juiste sensoren, de juiste flow, en blijkbaar ook de juiste aanvullende apps?, zou dit te configureren moeten zijn.

Hoe dan ook, ik lees dat de homey z’n geld waard is (de topic). Die van 400€ lijkt niet echt nodig voor de beginnende hobbyist. Ik ben nieuwsgierig en hongerig tegelijk om dingen te gaan proberen. Weet ook iemand wat de ontwikkelingen zijn voor het komend jaar?