Homey Pro, ik heb het geprobeerd maar ik geef het op

Toen ik een Gateway aan het zoeken was die veel systemen aan kon kwam ik al snel terecht bij de Homey Pro :white_check_mark: :o:. Goed gelezen wat het apparaat allemaal kon en wauw, het apparaat kon nog net geen wijn maken.

Maar toe kwam, na een tijd wachten, het apparaat binnen… Wat een k…ding :disappointed: is dit. De Smartlife app en de Tuya smart app werken al veel beter en veel gemakkelijker.
De Homey zou 50.000 apparaten aan kunnen, nou ik moet het nog steeds vinden. Zelfs de meest eenvoudige smartplug op Wifi, welke door zo’n beetje elk bedrijf wordt aangeboden is niet aan de gang te krijgen met dit apparaat. En dan zoek je natuurlijk naar oplossingen, je zou een andere app kunnen gebruiken, niet dus want daar staat net dat apparaat weer niet bij.

Ik ben maar een simpele gebruiker :disguised_face: en geen programmeur of goede computerhobbyist, daar is dit apparaat gewoonweg niet geschikt voor.
Beste Athom waarschuw hier dan ook voor in uw informatie over de Homey pro. Heel leuk dat je zelf apps kunt maken en dat soort zaken maar daar heb ik geen kaas van gegeten en interesseert me gewoonweg niet. Ik wil gewoon een lamp of wat dan ook kunnen installeren op eenvoudige wijze die het dan ook meteen doet.
Ik heb zelfs bij de aanschaf van schakelaars vtv gekeken of er een app voor was en zelfs toen werkte dat ding niet. Ik heb er mijn buik vol van, hoe goed Z-wave ook niet is ik ga weer over naar Wifi en Zigbee met een eenvoudige Smartlife Zigbeebridge. Zij snappen hoe je een klantvriendelijk apparaat voor de gewone gebruiker moet maken, en ze zijn nog veel goedkoper ook.

Dus, de Homey pro gaat er uit en een Zigbee gateway erin. Ik hoop alleen dat ik nog wat kan vangen voor de Homey pro, dat ding was niet goedkoop.

Ik hoop dat ik iemand kan vinden die dit wel als hobby wil oppakken en dit apparaat van me wil overnemen.
En Athom er zijn consumenten die op eenvoudige wijze een Z-wave netwerk willen opzetten zonder zelf programmeur te worden.
Ik heb het zelfs geprobeerd met de Tuya Cloud App, een paar uur klooien met een beschrijving, maar niet aan de gang te krijgen. Veel te ingewikkeld en omslachtig allemaal.
Ik heb het echt geprobeerd, ook met hulp van het forum en Google, maar ik werd maar steeds gefrustreerder dus weg met dat ding!

Groetjes aan iedereen die het wel gelukt is, ik neem mijn pet af voor jullie en heb respect voor jullie geduld.

Groetjes aan de rest ook, ik hoop dat jullie er wel uit komen.

Het allerbeste allemaal,

Wico
een gefrustreerde consument die een Homey Pro gaat verkopen.
(heeft weinig kilometers gereden)

2 Likes

A.u.b geen handel hier op het forum. Voor alles wat met Homey te maken heeft is er een topic.
Vraag en Aanbod - Leest de Regels en voorwaarden!
en Homey kun je op marktplaats of andere sites aanbieden en verhandelen.

Dit artikel was niet bedoeld om dat apparaat te verkopen maar om mijn mening te geven over de Homey Pro. Dat er iemand reageert met een aanbod daar kan ik niets aan doen en was ook zeker niet mijn bedoeling. Inderdaad als ik iets wil verkopen zijn daarvoor voldoende mogelijkheden ergens anders.

Het spijt me dat dit zo gezien wordt, ik ga ook niet in op eventuele biedingen.

Groetjes,
Wico

3 Likes

wat streng nou weer , was een ook sarcastisch bedoeld dat aanbod , maar ook echt. Ik heb geen problemen met homey ben vanaf het eerste uur hoemy fan, maar ik heb er ook veel tijd ingestoken en wat ik wil werkt wel zonder zigbee en zwave wat naar mijn menkng een ramp blijft , niet voor niets dat alles loran wordt de komende jaren. , athom bou maar alvast een zender en ontvanger in. Als ik het profiel lees is homey niks voor u, zoals alles in deze wereld heeft iets liefde en aandacht nodig om te bloeien. Met een swipe bereik je niet zoveel

Zo werkt het nu eenmaal met standaarden. (BTW, ik twijfel dat je LORAN bedoeld, ik denk dat je LoRa and LoRaWAN bedoelde? maar ook dat zal mijns inziens niet DE standaard worden die het echt gaat maken, Matter trouwens ook niet )

Sorry voor de Engelstalige cartoon:

Btw: ik betwijfel dat een dergelijke standaard had voorkomen dat een gebruiker in de budgetstore net dat type of merk pakt dat niet met die standaarden werkt of lastig of niet integreert met het Domotica platform dat hij over enige tijd gaat kopen.

1 Like

ik ben het met je eens wilco, ik raad het iedereen ook af om een homey te kopen tenzij je wilt hobbyen.
het is gewoon weg niet geschikt voor de “klik en play” user en veel te duur.
in theorie lijkt het leuk maar het is het elke keer net niet.
zelfs kaku werkt niet feilloos en moet je na een update trucen uithalen om het weer werkend te krijgen.

2 Likes

Hallo, ik ben een recente Homey gebruiker en ga even mijn ervaringen meedelen.

Ben begonnen met de gratis Homey account waarmee ik mijn Hue, Sonos, TP-link kasa en Honeywell Evo apparaten gemakkelijk heb mee kunnen toevoegen. Er waren wel wat limitaties zoals het feit dat ik meerdere Philips Hue bridges heb en dat kon dan weer niet, ook kon ik dacht ik enkel lampen toevoegen van Hue.

Ik had wat gelezen van de Homey Pro en dacht daar zitten wel wat zaken in die ik kan gebruiken. Aanschaf is niet goedkoop en levering duurde wel wat even maar hoe meer ik met Homey bezig was hoe meer spijt ik kreeg van de aankoop van Homey Pro, door de toch wel praktische limitaties van de gratis account.

Fast forward naar de levering van de Homey Pro…
Was even schrikken dat ik alles opnieuw moest instellen want je kan dus meerdere Homey’s hebben en de gratis Homey account staat los van de Homey Pro maar so be it, even van scratch alles mooi instellen.
Maar dan… ineens ondersteuning voor ALLE Philips Hue apparaten (lights, sensors, plugs, switches, meerdere bridges), oneindig veel mogelijkheden met de flows met geweldige apps van andere developers zoals versturen naar whatsapp, sms, Google TTS, Homey Pro led ring, enz.
Dit alles zonder iets van technische kennis nodig te hebben…
Maar ik ben ook een programmeur van beroep en dan zag ik Homey Script, de zeer mooi uitgewerkte mogelijkheid om apps te maken via NodeJS, de WebAPIs, de dev kit. Zaken die ik nooit heb teruggevonden in andere smart home platformen (en ik heb er al redelijk wat geprobeerd - Niko Home Controller, Samsung SmartThings, Somfy Tahoma, Apple HomeKit, Google Home) waarbij Google Home nog het beste was maar niet te vergelijken hiermee.

Ondertussen heb ik volgende apparaten perfect geïntegreerd: Hue, Sonos, Somfy, Kasa, Google Nest, Google chromecast, Daikin airco’s, Ring, Doorbird, Siemens vaatwas, Samsung & Philips Smart TVs, Spotify Connect. Ben nog bezig aan integratie van Unifi Network en Unifi Protect, Tesla Smart Charger en Niko Home Control apps.
Nog geen ervaring met Z-Wave of Zigbee dus misschien knelt daar het schoentje nog, dat weet ik niet.

Ok… ik ben nog een recente gebruiker dus ik hoop dat alles goed blijft zoals het nu is, maar ik ben zeer onder de indruk, en dat wil wat zeggen gezien mijn ervaringen met smart home platformen.

PS: ik heb geen enkele band verder met Athom, uitgezonderd van het feit dat ik een gebruiker ben van hun platform. Mijn ervaringen zijn dan ook volledig objectief.

10 Likes

ben het behoorlijk eens met de topicstarter - de manier van home-automation van de homey is misschien wel vol mogelijkheden, maar niet erg gebruikersvriendelijk voor een niet-technicus.

tante sjaan de caissiere van de groenteboer gaat hier echt no way een systeem van kunnen maken.

Er valt nog een enorme stap - zeg maar vierdaagse - te maken naar gebruiksgemak.

maar van sommigen mag je dat niet zeggen he, dat homey voor nerds is.

1 Like

Ben wel benieuwd wat voor gebruiksvriendelijker gateway/hub je dan vindt die wel zo veel verschillende merken en standaarden combineert tot één systeem.
Denk eerder dat je verwachtingen nu eenmaal niet helemaal reëel zijn. Daar kan Homey (Athom) nu eenmaal niets aan doen.
De wereld is gewoon nog niet zo ver dat technisch alles maar zo eenvoudig aan elkaar te knopen is. Welkom in Domotica-land. :slight_smile:

Nee hoor, ik snap je probleem.

Maar m.i. zijn de meeste problemen begonnen met een verkeerde keuze.
Iets voordeligs of goedkoops of iets complex.
Pas dan kiest men Homey met Bridge of een Pro.
Vervolgens probeert men dat te koppelen.

Ik denk dat als je op het goedkoop voordelig en complex je verlies neemt en start met Homey, en probeert met de kennis die je hebt opgedaan kiest voor iest dat ondersteund is op Homey ( niet Pro) met of zonder Homey Bridge.

Bijvoorbeeld Hue start set (limiet één Hue Bridge) of trådfri lampen en een Homey Bridge…

Neem eerst alleen wat op Homey ondersteund is door verified developers en ik denk dat je bijna geen complexe zaken tegen komt die niet in een youtube of support artikel eenvoudig is uitgelegd door Athom.

En juist die verkeerde keuzes zijn door de community alsnog te koppelen aan de Pro gemaakt en sommige op minder eenvoudige wijze. Dat was niet binnen de doelgroep voor eenvoudig.

Homey wordt nadrukkelijk verkocht als “de enige hub die je nodig zult hebben” en dat ie met alle apparaten in huis kan praten, dus ik vind het niet vreemd dat mensen daar bepaalde verwachtingen bij krijgen.

2 Likes

Ik refereerde vooral aan de opmerking dat Homey niet gebruiksvriendelijk is.

En met ALLE apparaten in huis kunnen babbelen is een verwachting die geen enkel systeem waar zal kunnen maken inderdaad… :wink:

Sorry, maar voordat je een uitgave van bijna €400 gaat doen check je toch eerst drie keer of het aansluit bij je wensen?

Om dan maar te roepen dat het alleen voor nerds is als je niet voor elkaar krijgt wat je wilt…tja daar vind ik wat van. Je conclusie zou ook kunnen zijn dat je beter vooronderzoek had moeten doen. Of een cursus moet gaan volgen of er meer tijd in moet steken of andere apparaten moet aanschaffen. Maar ja, naar anderen wijzen is makkelijker dan naar jezelf kijken. :thinking:

3 Likes

Dat gaat maar in beperkte mate, want:

  • hoe kan iemand weten dat Athom’s eigen uitspraken over Homey onbetrouwbaar zijn?
  • zelfs als je een app vindt die jouw apparaat zegt te ondersteunen betekent dat niet dat het ook daadwerkelijk zo is
  • voor sommige apps (bijvoorbeeld de genoemde Tuya Cloud app) kun je op de app pagina op geen enkele wijze zien hoeveel moeite je moet doen om het werkend te krijgen (want app pagina’s mogen tegenwoordig alleen nog maar ronkende marketingprietpraat bevatten)
  • nergens op productpagina’s kun je vinden wat de hardwarebeperkingen van Homey zijn (bv gelimiteerde Zigbee ondersteuning en dat Homey veelal niet goed samenwerkt met moderne WiFi setups)

En nee, ik vind het niet normaal dat iemand eerst een heel forum moet gaan doorploegen op zoek naar informatie.

2 Likes

Ik generaliseer nu even hoor, maar er is toch niemand die de marketing slogans van bedrijven letterlijk neemt?

Anyway, we denken er anders over.

Dag Wico,

Voordat je het permanent opgeeft, ik wil je graag kosteloos helpen.
Want ik ben van mening dat het prima werkt wanneer je eenmaal over die drempel bent.

Maar voor iedereen is het anders, voor sommigen lastig voor anderen niet.

Ik heb de tijd, ik vind het leuk om anderen enthousiast te maken voor Homey. Mijn woonplaats is Boxtel dus als jij in de omgevingsdriehoek Tilburg - Den Bosch - Eindhoven woont kom ik je graag opgang helpen.

Het is mijn stelligste overtuiging dat ik jou enthousiast kan maken.

Laat maar weten, evt. per DM, mocht jouw besluit toch vast staan dan heb ik daar begrip voor.

12 Likes

Er is veel niet waar van wat je meent te moeten weerleggen over mijn uitspraken.

  • … als je niet voor elkaar krijgt wat je wil (zonder t) - wie zegt dat ik niet voor elkaar krijg wat ik wil?
  • –beter vooronderzoek ; hoe doe je dat zonder dat je een apparaat én de software in bezit hebt? dan kan je helemaal niet beoordelen of de implementatie gemakkelijk gaat of niet. zelf ben ik uitgegaan van diverse reviews en vergelijken. en de marketinginfo - die zoals Robert ook al schrijft; gewoon feitelijk onjuist is op verschillende punten.
  • naar anderen wijzen of naar jezelf kijken; wie is er nou de ontwikkelaar? ik toch zeker niet? mag ik als klant nooit kritiek hebben zonder dat ik zelf die ontwikkeling beter doe dan de fabrikant? dat is natuurlijk grote onzin. Ik koop een kastje en het pootje is maar gammel. Zegt de verkoper; moet je es naar je eigen stoelen kijken man - altijd makkelijk he, naar een ander wijzen.
1 Like

:popcorn::popcorn:

5 Likes

Edit: misschien haal ik wat zaken door elkaar. Jan is niet de topic starter zie ik nu :slight_smile:

Mijn punt is tweeledig.

  1. Homey werkt prima voor een hoop mensen. Als het jou niet lukt ligt dat misschien ook wel deels aan jezelf.
  2. De mensen bij wie Homey in meer of mindere mate wel werkt zijn echt niet allemaal nerds.

En nu ga ik mijn slaapflow activeren.

2 Likes

Ik ben blij dat ik hierin niet alleen sta.
Een tijd geleden had me dit wel gelukt, maar ik zit nu zover onder de zware medicatie dat denken en onthouden steeds moeilijker wordt.
Ik denk dat je leuke dingen kunt doen met de Homey maar dan moet je er veel tijd insteken en tegen teleurstellingen kunnen.
Een voorbeeld, ik heb een terrasverwarming die ook “smart” is. Bij het installeren op de Smart Life app ging dit bijna automatisch, dit duurde nog geen 10 seconden terwijl het een totaal ander merk was en er stond niets bij van comptabiliteit met Smart Life.
Op de Homey Pro heb ik hem tot heden toe niet aan de gang kunnen krijgen, en ik ben er al uren mee bezig geweest. Dit zegt mij al veel over het gebruiksgemak. Ik ga kijken naar een andere bridge en als dat niet lukt ga ik maar combineren met systemen.
Bij mij is er een noodzaak ontstaan om alles op afstand te besturen omdat ik niet meer mobiel ben. Even een lichtschakelaar bedienen bezorgt mij al veel extra pijn en er is niet altijd iemand in de buurt. Ook de bediening van zonneschermen, rolluiken, voordeur en beveiliging kunnen met het “smart” gebeuren mooi gecombineerd worden. En omdat de WAO ook geen vetpot is ben ik afhankelijk van producten van AliExpress, Action en Lidl, wat overigens allemaal Tuya apparatuur is. Sommigen krijg ik aan de gang op de Homey maar een aantal ook niet, terwijl het in de Smart Life app of de Tuya app in een flits geregeld is.
Ik heb nu de duurste Tuya Zigbee bridge besteld voor het gigantische bedrag van € 49,00 gratis verzending, en die ga ik eens bekijken. Ik ben benieuwd. Als ik de reviews en internetartikelen moet geloven is dit een fluitje van een cent.

1 Like