Mijn Homey wordt onbetrouwbaar

Ik weet niet wat het is, maar Homey lijkt een bij elkaar geraapt zootje te worden. Want het lijkt er ondertussen op dat er vaker iets niet werkt dan wel. Het doel van Homey is dat het een automatisering vormt dankzij interactie met je slimme apparaten. Ik kan wel aan de gang blijven met tijd te steken in problemen oplossen met flows. En dusdanig dat ik er aan denk om Homey de deur uit te gooien en het woord automatisering maar te vergeten. Mijn drie aankopen van de laatste weken: Een Brel buismotor dat niet gekoppeld kan worden. Oorzaak: er moet nog een bridge aangeschaft worden voor de nieuwe modellen. Een Eufy deur/raamsensor kan niet toegevoegd worden. Oorzaak: er is nog een Homebase nodig…Dan maar een KlikAanKlikUit deur/raamsensor…die reageert wel, alleen Homey reageert er niet op. Chromecast problemen zijn weer terug van weg geweest. De app moet periodiek opnieuw aangeslingerd worden. Hue lampen die dmv de meest simpele flow moeten uitschakelen blijven toch maar aan. En alles onregelmatig. 3 jaar geleden had ik nergens last van en werden uitgebreide flows zonder meer uitgevoerd en de laatste tijd lijkt alles wel een probleem te zijn. Rebooten lijkt niks te veranderen. Dus los van het feit dat ik het frustrerend vind dat de fabrikanten vinden dat ik mijn meterkast met allerlei bridges en andere fratsen moet behangen…waarom doet Homey gewoon niet (meer) wat ie moet doen?

3 Likes

Misschien ben je gewoon aan een nieuwe powerpadaptor toe, die veroorzaken vaak van dit soort duistere problemen. Probeer eens een andere, minimaal 2A, 5V.

3 Likes

Ik snap dat je wat problemen hebt (net zoals velen) maar voor de meeste problemen met flows,rijkweidte en een specifieke app zijn hier al oplossingen of work-arounds voor beschreven.

Dat je echter een nieuwe Brel motor en een Eufy deurbel niet direct kan koppelen omdat de fabrikant een eigen bridge of homebase vereist is iets dat je van tevoren had kunnen weten. Als je je niet verdiept in wat een fabrikant zelf eist van zijn apparaten kan het natuurlijk altijd zijn dat Homey het (nog) niet ondersteunt als je het ddirect aan Homey wilt koppelen. Daar kun je Athom moeilijk de schuld van geven, die is niet de fabrikant van die spullen.

Ik zou zeggen, zoek eens of er voor je niet nader gespecificeerde problemen al een oplossing is of iets anders is verzonnen of specificeer je problemen duidelijk en vraag het.

3 Likes

Hallo,
Die frustratie begrijp ik! Lange tijd werkte alles: Zigbee, Action devices, Lidl devices, X10. Het was een geruststelling dat het een vloeiende operatie was.
Nu is het helaas zo ver gekomen dat ik de indruk heb dat het ganse Homey gebeuren bedoeld is voor vergevorderde amateurs die zich kostelijk amuseren…
Mijn bedoeling bij de (dure) aankoop was om een zorgeloze domotica te krijgen!
Een voorbeeld: een Zigbee device dat maandenlang feilloos werkte, is plotseling gestopt. Opnieuw installeren dan maar: jammer maar Homey vindt dat ding niet meer.
Een Action lamp werkte grandioos in Homey, tot het moment dat het stopt, en enkel nog te bedienen is via Tuya. Talloze meldingen genre “Dit type apparaat wordt wellicht niet meer ondersteund in de toekomst”. Goed voor mijn domotica toch???
Athom schijnt zich meer te bekommeren om nieuwe ontwikkelingen dan om het onderhoud van zijn bestaande systemen. Jammer, maar mijn zoektocht naar ander en beter is begonnen.
Groeten aan alle moedigen die voort ploeteren,
Marcus

2 Likes

Wat dat aan gaat onderschrijf ik jullie ervaringen. Het lijkt wel of er steeds meer problemen komen. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de WebInterface. Hier staan al sinds jaar en dag enkele delen 'Under Construction". Daarnaast zie je dat je voor Advanced Flows gebruik moet maken van dezelfde Web-omgeving die nog maar gedeeltelijk af is. Ik kan me bij Advanced Flows nog voorstellen dat bij het ontwerp gebruik gemaakt moet worden van een groot scherm, maar ik vind het vreemd dat je een Advanced Flow niet via de Android-app aan en uit kan schakelen. Wel zie je allerlei nieuwe hardware en features verschijnen. Ik zou willen zeggen "MAAK EERST EENS WAT AF VOORDAT JE MET WAT NIEUWS KOMT. Zo lopen de gebruikers vanzelf weg.

2 Likes

Dit kan zeker wel in de mobiele app, dat je de flow kan in en uitschakelen, klik maar eens op het tandwieltje rechts boven in na het openen van de advanced flow.
Ook betreft de nieuwe hardware, dat is de meest gezien klacht is van mensen, dat de huidige Homey Pro te langzaam is, we willen een nieuwe Homey Pro!, etc etc.
Alle (/veel) focus ligt nu up de nieuwe Homey Pro, ook door de developer die het meeste heeft gedaan aan de Web GUI.

1 Like

En zo maak je dus inderdaad nooit iets af, er is steeds wel iets nieuws dat alle (/veel) focus krijgt. Want als straks de nieuwe Homey Pro er staat is de volgende uitdaging de Matter implementatie. En dan Thread. En dan wéér iets nieuws. Ale oude problemen blijven onopgelost, en er komen ongetwijfeld weer nieuwe problemen bij.

Wel fijn dat je het gehele tijdlijn van Athom kent, van alle developers etc.

1 Like

Je doet nu net alsof we hier op het forum niet al jaren steeds weer dezelfde problemen tegenkomen die maar nooit opgelost worden omdat de focus voornamelijk lijkt te liggen bij Shiny New Toys.

Er worden meer problemen opgelost dan dat er niet worden opgelost, ook dingen die jij niet ziet, er zijn maar een handvol problemen die al (super) lang lopen, als ze al opgelost kunnen worden, dingen die misschien niet met SDKv2 kunnen worden opgelost :wink: bijvoorbeeld, of gewoon hardware problemen/limitaties.
Maar alleen klagen op het Forum is makkelijk, genoeg mensen die niet eens naar Athom gaan als ze wel een probleem hebben, en ze er dus niet vanaf weten (of denken dat het maar een kleinschalig probleem is).

3 Likes

Welnee, er zitten allerlei problemen in SDK3, in de Web API, in de netwerk stack, in de manier waarop de app checkt of Homey online is, hoe de web app omgaat met refresh tokens, en dat zijn dingen die ik (als niet-Homey gebruiker!) met grote regelmaat tegenkom. Nu dat ik m’n Homey apps aan het updaten ben kan ik, geheel toevallig, elke paar dagen m’n Homey opnieuw opstarten omdat er dingen spontaan kapot gaan.

En dat Athom daar niks van zou weten is flauwekul.

Eindeloze discussie :wink: van “butt hurt” mensen.
Network stack is niet alleen softwarematig, wat jij nu dus blijkbaar denkt?, maar ook hardware, dat nu al 10 jaar oud is, ook op de nieuwere Homey Pro’s aangezien dat dezelfde WiFi chip gebruikt, hence de limitaties. (hoeft niet alweer te beginnen over ESP kan het ook!, die hardware is geen 10 jaar oud, en ook die heeft veel! problemen met netwerk, zeker nieuwere netwerk protocollen).

Hoe de mobiele app checkt of Homey online is, ook in dit geval, weer limitatie van de oudere hardware.

SDKv3 heeft met de laatste Homey update (nog steeds in RC) nog een best grote fix voorbij zien komen, dus ook hier zijn ze altijd nog mee bezig om op bugs op te lossen (hoeft ook niet te beginnen over hen RC gebruik, dat heb je al vaak genoeg gedaan, leer er maar mee leven)

Web API = SDKv3 achter de schermen, alleen de channels ernaartoe verschillen, dus als er een probleem is met SDKv3, dan ook met de WEB Api, die overigens ook nog aan SDKv2 moet rekening houden, wat SDKv3 uiteraard niet hoeft.

Vaak genoeg reacties van mensen voorbij zien komen van een melding op het Forum (veel meldingen op het forum), maar ze dit nog niet vaak hebben gehoord op de support kanalen.

En van eindeloze goedpraters. Dus laten we er maar weer mee stoppen.

Sorry hoor, maar als ik in de Android app een Advanced Flow open krijg ik netjes de melding "Om deze flow te bewerken, ga je naar de Homey Web App " en is het tandwieltje niet te gebruiken.
T.a.v. de nieuwe Pro, lijkt het mij dat dit alleen geldt voor de heel zware Homey gebruikers. Ik denk alleen dat het grootste gedeelte van de gebruikers van Homey het systeem gewoon gebruiken voor de huis tuin en keuken Domotica toepassingen. Om voor die relatief kleine groep alles maar uit je handen te laten vallen lijkt me toch wel een beetje overdreven. Het begint er meer op te lijken dat het genereren van nieuw omzet een erg belangrijk issue is. Nieuwe producten zijn nieuwe omzet. In de markt hoor ik nu al geluiden dat mensen zeggen dat het product nooit volwassen zal worden omdat zaken niet worden af gemaakt. Ik heb zelf een IT-bedrijf, maar als ik zo met mijn klanten om zou gaan bleven er ben ik bang, op termijn, weinig klanten meer over.

1 Like

Vreemd. Kan bij mij wel gewoon

1 Like

Dat is raar dat dat niet werkt. Bij mijn Samsung S9+ kan ik ook dmv op het tandwieltje te drukken gewoon de flow in- of uitschakelen.
Maar op mijn Samsung Tab S7+ kan het dus niet. Tandwieltje reageerd helemaal niet, kom ik net achter.
Dus er zit schijnbaar verschil in het apparaat wat je gebruikt. Of Android versie.
Telefoon Android 10, tablet Android 13.

Melding maken bij Athom zou ik zeggen

1 Like

@Tasz Gedaan
Melding is gemaakt.

Ik heb in de loop van de jaren ook vaak gebaald om de integraties met andere merken. Integraties zijn helaas nooit een doorslaand success geweest door alle verschillende standaarden en tekortkomingen daarvan.

De kracht van homey is het opstellen van geavanceerde automatiseringen. Hopelijk wordt met de komst van matter en thread het integreren makkelijker maar daarvoor zullen we veel geduld moeten hebben.

Heb het net gecontroleerd. Het werkt wel met Android 12 en 13 maar niet op Android 11