Support Athom

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met de support van Athom.

Ik heb met name voor wat betreft de Tado app (ontwikkeld door Athom zelf) al heel lange tijd een aantal problemen, maar ik heb niet de ervaring dat er serieus naar gekeken wordt?

Men stelt vooral veel algemene vragen, doet wat niet terzake doende suggesties, maar er komt nooit een concreet antwoord van wat het probleem is.

Ik heb op 4 januari opnieuw een call gemaakt, omdat mijn tado devices meerdere malen per dag gewoon niet (meer) reageren (melding timeout na 30000ms). De Homey zelf is dan nog benaderbaar (met de gebruikelijke retry verzoeken die ik sowieso vaak krijg). Een herstart van de app helpt dan. Memory en storage allebei voor een derde vrij. Load zie ik vaker enorm wisselen ook als alles nog werkt. Geen idee of load oorzaak of gevolg is.

Inmiddels hebben twee supportmedewerkers de call opgepikt, maar kennelijk ook zonder er concreet wat mee te doen laten vallen. Ik heb nu voor de derde keer melding gemaakt en de supportmedewerker begint doodleuk van vorenaf aan weer wat vragen te stellen!?

Ik heb diverse diagnostic reports gestuurd. Ik heb meerdere malen omschreven wat ik ervaar. Hoe kan het nu dat er na een maand! nog steeds NIKS gebeurd is?

Athom moet toch hulpmiddelen hebben om de reports te analyseren? Te kijken wat er gebeurt? De app zelf te analyseren?

Homey lijkt minder en minder stabiel evenredig met de support die Athom levert.

Hoe serieus moeten we dit platform nog nemen als betalend gebruikers?

Graag jullie reacties!

Toen ik een jaar geleden mijn Homey kocht had ik problemen met het koppelen van Anna (die ik had gekocht nadat bekend werd dat Nest ging stoppen met de API). Daar werd door Athom adequaat op gereageerd en kreeg snel reactie op de mails die ik stuurde.

Echter, de laatste maanden heb ik meerdere request formulieren ingevuld met verschillende future requests, helaas heb ik buiten de standaard gegenereerde reactie nooit een reactie gekregen met de haalbaarheid van mijn verzoeken. Dat vind ik wel erg jammer want op die manier voelt het een beetje alsof je voor niks met ideeën komt.

Ook ik maak mij zorgen over de stabiliteit van Homey na de laatste update.
Ik heb er veel ellende van:
meerdere keer een rode ring gehad bij het opstarten (na 5 minuten weer weg, pffffff enge ervaring)
na restart geeft de NEO app en Zigbee rode driehoeken bij de devices (Na een lange PtP weer oke)
Opstarten duurt eeuwen (ongeveer 15 minuten per keer)
Toename van geheugen gebruik
Reactie tijd van Flows langer
etc.

Terwijl Homey voor de 3.2.1 versie perfect werkte.
Ik had een ticket hier over aangemaakt.
Als antwoord kreeg ik te horen dat ik te veel apps had (29 nu teruggebracht naar 24)
Volgens mij is dat niet terecht want voor de 3.2.1 versie had ik ook 29 apps draaien zonder probleem.

Mijn gevoel zegt dat als voorbereiding op versie 4 (backup systeem) Homey nu al voorbereidt wordt met extra zware belasting die het systeem op de grens brengt van zijn kunnen.
Wel vervelend. Het vertrouwen in Homey neemt af

Dat is voor iedereen verschillend en persoonlijk.
Voor mij persoonlijk zijn Bassie en Adriaan serieuzer op dit moment.

5 Likes

Je bent niet enige met dit Tado probleem. Ik heb al een jaar exact hetzelfde. Ik heb Athom elke2 maanden gevraagd naar de status. Athom. geeft inderdaad heel beperkt en inadequaat antwoord. Het probleem wordt niet opgelost en het blijft onduidelijk waarom.
Toevallig trouwens een maand geleden een nieuw bericht dat er een contact met Tado was geweest en dat samen werd bekeken hoe dit probleem op te lossen is. Maar daarna weer radio stilte.

Hier dezelfde ervaring. Duurt eeuwen voordat je reactie krijgt, altijd met het standaard antwoord we zijn er mee bezig of we gaan dat in de toekomst doen maar kunnen geen tijdlijn afgeven. Ik ben momenteel tevreden met Homey maar had gehoopt er meer uit te halen. Het zal rustig wachten zijn tot een samsung of google met een totaal pakket komt met een community die vele maten groter is.

Hi Toon,

Da s wel heel bijzonder? De ene klant krijgt andere info dan de andere? Support lijkt dus niet te kijken of toevallig meerdere klanten hetzelfde probleem hebben? En het gaat hier om een app die nota bene door hen zelf gebouwd wordt.

Ik heb de Homey direct in 2016 gekocht, maar ik krijg het vervelende vermoeden dat Athom sneller gegroeid is dan ze aan kunnen.
Da s jammer want meer en meer klanten zullen tot dezelfde conclusie komen.

Hallo,

Als je een ‘normale’ Homey hebt, staat er dat er ongeveer 15 tot 20 apps kunnen worden gedraaid. Anders wordt het systeem traag of reageert niet meer. Als je de Pro neemt, moet je tot 40 apps kunnen gebruiken zonder problemen.
Dit kan je gewoon vinden bij de specs en de beschrijvingen van de apparaten.
Het is vooral afhankelijk van het geheugen gebruik en het systeem gebruik van iedere app, Daarom is het nooit exact te zeggen. Maar 29 voor een gewone Homey lijkt mij wel veel.

Heb toch een andere ervaring. Heb ik oktober een support gedaan, en kreeg daar na een paar dagen een reactie op. Aangezien het een ingewikkeld probleem was, is er veel over en weer gemaild. Soms meerdere keren per dag. Dus kan het ook anders.

Inderdaad, het wachten is op een grote speler die zelf apparatuur gaat aansturen. De Alexa bijvoorbeeld kan zelf al Hue lampen bedienen. Een Amazon, Google of Apple zijn in staat om ook de gewenste support te leveren.

1 Like

Maar wat nu als ik zoveel apps niet geïnstalleerd heb en überhaupt zowel geheugen als opslag minstens een derde vrij zie hebben?

Ik zou best willen over stappen op de Homey Pro, maar zo lang er geen backup systeem oid is gaat dat niet lukken. Ga niet opnieuw alle devices uitbouwen en opnieuw koppelen! Als dat moet, stap ik over op een ander systeem.

Fantastisch om te lezen, maar ik ben dus een maand en drie supportmedewerker verder zonder dat er nog gekeken is naar de diagnostic reports of zelfs maar mijn bevindingen gelezen.

Precies! Vermoedelijk is dat ook een reden om op dit moment - in afwachting van Homey backup - vaag te blijven. Als straks er een optie is om daadwerkelijk om te schakelen naar een pro, dan zul je zien dat de conclusie stellig zal zijn dat de Homey te zwaar belast is.
Benieuwd hoe daarna gereageerd wordt - als de klant 400 euro verder is - en het probleem toch niet opgelost?

Hoi Rick, dit is de kopie van het antwoord van Athom van alweer 10 dec. Daarna in januari een mail gestuurd voor info en te “vieren” dat het probleem 1 jaar bestond. Daarop heb ik niets gehoord.

“We zijn er recent in geslaagd om direct contact met de juiste mensen bij Tado te krijgen, en zoeken gezamenlijk naar een oplossing voor de problemen van deze apparaten icm Homey.

Ik kan helaas geen releasedatum voor een update garanderen, maar je kunt er zeker van zijn dat we ons best doen om dit zsm op te lossen!

Mijn excuses voor het ongemak :frowning:

Het probleem zit dus blijkbaar ergens in de communicatie naar Tado.

Ik ben nog niet zo negatief over Athom, behalve dan op deze specifieke app. Ik vraag me alleen af of hun business model houdbaar is. Athom leeft van verkoop van apparaten. Als verkoop opdroogt stoppen ook de inkomsten en dus het bedrijf. Naar mijn mening was het handiger geweest ook een beperkte maandelijkse fee voor onderhoud te vragen. Dan krijg je een continue geldstroom om zo te blijven ontwikkelen en systemen in de lucht te houden. Eventueel kan dit te koppelen zijn aan gebruik van apps, ook leuk voor de externe ontwikkelaars. App stores van google en Apple laten zien dat er dan een duurzaam model ontstaat. Ontwikkelaars willen instappen, beschikbaarheid apps stijgt en product wordt daarmee aantrekkelijker.

Dat gaat om het probleem ws waarbij de Tado devices definitief niet meer kunnen verbinden met Tado? Daarbij gaven ze dan een html 404 (meen ik). Grappig weer dat ik daar ook lang mee bezig ben geweest. Alleen vroegen ze mij steeds of het misschien aan de adapter lag :slight_smile: Ze hebben me uiteindelijk een nieuwe gestuurd (zonder dat het probleem verdween uiteraard).
Dat probleem is bij mij ergens vorig jaar “verdwenen”; heeft zich tot nu niet meer voorgedaan.
Mij hebben ze echter nooit gemeld dat ik niet de enige was met hetzelfde probleem…

Nee, nu krijg ik meerdere malen per dag timeouts als ik de devices wil bedienen (handmatig of via flows). De Homey draait dan meestal nog. Andere devices werken en andere flows ook. Ik kan de Tado devices via de app van Tado besturen (in dat geval gaan de weergegeven waarde in de ene app niet meer overeenkomen met die in de Homey app).
Het zal vast aan flows liggen die ik gebruik, maar vertel me dan wat daarin misgaat?

Wat betreft hun businessmodel heb je gelijk. Maar ik denk dat Athom daar wat aan doet met Homey+. Ik hoop echt dat Athom e.e.a. weer op de rit krijgt, maar ze moeten heeeeel snel stoppen met alle bs. Klanten worden niet graag voor de gek gehouden. Ben ten volle bereid om maandelijks voor Homey+ te betalen als daar de support beter van wordt, maar mogelijk hebben ze al teveel apparaten verkocht met veel te weinig personele kracht om dit nog vlot te trekken.

We’ll see.

Ik heb goeie hoop dat google de nest hub gaat uitbouwen.

1 Like

Zouden een relatie kunnen hebben. Ik heb na opstarten app heel kort een werkend systeem, dan de time-outs en dan na wat uren is de app helemaal gecrashed. Aan het antwoord te zien weet Athom wel wat er fout gaat, maar kunnen ze het zonder Tado niet oplossen.

Dat weet ik.
Het heeft echter perfect gewerkt tot de laatste update

Ik heb 17 apps draaien en daarvan zijn er 3 gedisabled en ik gaf al aan dat op elk moment dat ik de memory en storage gegevens opvraag ik nooit meer dan 70% in gebruik heb.

Bovendien herinner ik me nog dat indertijd in 2016 men al vragen had over de hoeveelheid geheugen. Toen werd door Athom gesteld dat het geheugen ruim voldoende was. En nu vier jaar later is plots duidelijk dat er slechts 20 apps kunnen draaien?

Waar zijn de concrete gegevens waar men dat op baseert?