Mijn Homey wordt onbetrouwbaar

Op iPhone SE2022 kan je de flow ook in of uit schakelen. Niet starten.

Beste Peter,

Ik zag dat je onderstaand antwoord van het forum had verwijderd. Ik kan je geruststellen dat dit nergens voor nodig was.
Ik moedig een open dialoog aan met kritiek omdat er pas dan gewerkt kan worden naar oplossingen en ik waardeer het oprecht dat je de moeite hebt genomen om er op te reageren.
Ik zie in je antwoord vaak voorbij komen dat ik gemakshalve iets “vergeet" zonder me ergens in verdiept te hebben. Wellicht heeft het meer toelichting nodig om te begrijpen waarom ik heel bewust zo reageer.

Toen ik in 2018 een nieuw appartement kocht had ik raambekleding nodig. Ik kocht bij een lokale interieurwinkel een gordijn en een aantal horizontale jaloezieën.
Allen konden bediend worden met een afstandsbediening. De gordijnen hadden een Forest afstandsbediening en de jaloezieën eentje van Brel. Ik had ook een aantal LED strips gekocht voor verschillende ruimtes.
Ook deze hadden hun hele eigen afstandsbediening van MiLight. Vervolgens kwam ik er achter dat mijn tafel vol lag met afstandsbedieningen en vroeg ik me af of dit niet anders kon.
Terug in de winkel werd er gewezen naar het fameuze witte bolletje met de leuke gekleurde ledrand. Dit apparaatje was zo waar in staat om de afstandsbediening te vervangen van de Brel en de Forest door een appje.
Toen ik verder onderzoek ging doen er naar kwam ik er achter dat ook de Milights, de Hue lampen die ik al had, en mijn nieuwe vaatwasser en oven er ook aan konden worden gekoppeld.
Homey had opeens mijn volle aandacht gekregen en ik zag het helemaal zitten om hier mee aan de slag te gaan. Want welk ander apparaatje zorgt er nu voor dat al je slimme en minder slimme apparaten aan elkaar worden geknoopt en vervolgens automatisch taken gaan uitvoeren? En ik had geluk, want ik kon Homey via mijn werkgever aanschaffen.

Ik werk nu meer dan 20 jaar in de retail bij een grote speler van consumentenelectronica en maak er de dagelijkse sport van om mijn klanten te voorzien van oplossingen die het beste passen bij hun behoeftes.
Ik weet daarom ook hoe consumenten zijn en eigenlijk in hoeverre een ontwikkelaar of fabrikant er rekening mee moet houden hoe “dom” de consument eigenlijk wel niet is. Een apparaat moet zo intuïtief mogelijk te bedienen zijn en dit het liefst zonder handleiding er bij te hoeven gebruiken. Als een apparaat niet fijn is om te bedienen dan is het voor de gebruiker uiteindelijk een rotding dat heel snel de kast in zal verdwijnen. Daarentegen als het apparaat de verwachtingen van de gebruiker overstijgt zal het zorgen voor een positief sentiment en wordt de gebruiker een ambassadeur. Op die manier heb ik merken zoals Apple, Dyson, Nespresso en Sonos de markt zien opschudden, elk op hun eigen marktterrein.

Homey ligt niet standaard in onze winkels, maar was wel te vinden in onze online winkel, dus die heb ik via die weg besteld.
Net zoals alle andere gebruikers heb ik er mee moeten stoeien en rommelen om het naar eigen hand te zetten, maar eigenlijk ging dit nog redelijk vlekkeloos.
En ik was enthousiast. Zo enthousiast dat ik vroeg aan de category manager op onze inkoop waarom we Homey niet gewoon in al onze winkels hadden staan.
En het antwoord was vrij duidelijk; het is niet geschikt genoeg voor het publiek dat wij bedienen. Maar mijn zin had ik wel, ik kreeg er eentje in de winkel en deze moest ik binnen 4 weken verkocht zien te krijgen.
In de derde week lukte me dat ook en ik verkocht Homey aan een bekende klant van me die gevoelig is voor gadgets en die ik ook voldoende in staat achtte om met Homey om te kunnen gaan.
Dezelfde week nog zag ik deze Homey weer terug. De klant was er niet tevreden over en kreeg een aantal apparaten niet aan de praat. Ik heb daarna nog 3 keer diezelfde Homey verkocht en telkens kwam deze terug.
De reden: het werkte niet naar hun verwachting, het werkte niet zoals geschetst werd via de site. Ik begreep tot dusver echter niet waarom het bij mij wel gewoon allemaal werkte.

Afgelopen najaar ben ik opnieuw verhuisd en dit maal naar een woonhuis. En met een nieuwe woning komen ook nieuwe slimme oplossingen. Ik richtte me specifiek op de vertrouwde merken terug want die werkten immers gewoon goed bij me. Er kwamen nieuwe jaloezieën met een Brel buismotor, nieuwe keukenapparatuur, diverse soorten verlichting van Hue en Milight, KlikaanKlikuit etc.
Dit keer ging installatie compleet anders dan gepland. Vrijwel niets van alles wat ik gekocht had kon zonder problemen worden toegevoegd.

Brel blijkt andere motoren te hebben ontwikkeld maar de Homey app werd niet bijgewerkt……Werkt niet dus.
De Hue lampen? Nee, die blijken er niet tussen te staan omdat de app al een paar jaar niet is bijgewerkt……Werkt niet dus.
KlikaanKlikuit……die deed het alleen als die er zin in had.
Mijn nieuwe Milight bridge dan? Ook die werkt niet, app is al een poosje niet meer bijgewerkt…je voelt mijn frustratie wel aankomen nu
Ik las vervolgens dat de Tuya app eventueel die taak kon overnemen om de Milight bridge aan te sturen, dus ik had niet een volledig nutteloze aankoop gedaan.
Om die Tuya app in gang te krijgen moet er voldaan worden aan een aantal randvoorwaarden waar interactie van de gebruiker voor nodig is en helaas matcht de instructie niet meer met de webomgeving van Tuya.
Als ik dit al met pijn en moeite gerealiseerd krijg, hoe moet een doorsnee consument dat dan doen? Als er al zoveel gedaan moet worden om een paar simpele lampen aangestuurd te krijgen moet de Tuya app dan wel bestaan voor Homey? Of moet je juist de eer houden aan de simpliciteit van het product door te stellen dat een Tuya app voor Homey geen bestaansrecht mag hebben? Je hebt zelf immers ook het drama ervaren om deze geïnstalleerd te krijgen.

Bij Athom heeft het er op dit moment alle schijn van dat er tunnelvisie ontstaat op verdere ontwikkeling van het product terwijl de krachtige basis er van vergeten lijkt te worden.
Apps worden niet vaak genoeg bijgewerkt en er is te veel afhankelijkheid van externe ontwikkelaars. Er moet voor gewaakt worden dat apps onderhouden worden en sommige apps moeten de aandacht krijgen die ze verdienen.
Er is immers betaald voor een product en de correcte werking er van moet niet weggeschoven worden naar iemand die op z’n zolderkamer appjes zit te schrijven.
De reacties die ik geplaatst heb bij reviews zijn niet impulsief geschreven maar zeer weloverwogen. Want als de toon er van niet zo stevig was had ik ook geen reactie van je gekregen.
En dat blijkt wel, want als een ontwikkelaar al een paar jaar zijn app niet onderhouden heeft en voor mij al tientallen andere reviews met hetzelfde commentaar zijn geschreven dan heeft die support link die ik “genegeerd” heb ook geen toegevoegde waarde meer. Mijn prinsessenrecensie is niet bedoeld als een botte belediging naar de ontwikkelaar maar eerder om er voor te zorgen dat de ontwikkelaar even met beiden benen op de planeet wordt gezet en zich gaat afvragen welke richting er op gegaan moet worden met de app. En daar mee reageer ik niet als retailer maar als consument. De consument die alleen wil zien dat alles werkt, en hoe dat tot stand komt en hoeveel uren werk daar onafhankelijke ontwikkelaars van hun vrije tijd in hebben gestoken laat ze koud. Het handje boven het hoofd van ontwikkelaars houden en het probleem naar de gebruiker terug schuiven onder het mom van “de gebruiker reageert bot, leest de handleiding niet goed, vertikt het om de support knop aan te tikken” is niet datgene wat wenselijk is en moet juist doen beseffen dat er meer gedaan moet worden om juist dit soort recensies te voorkomen door de interactie tussen de gebruiker en het product te verbeteren. En dit dient niet te gebeuren op basis van product naar consument, maar van consument naar product.

De tijd die ik er in heb gestoken om dit te schrijven is niet bedoeld om Homey of Jurgen af te branden. Allerminst zelfs, want we willen juist dat dit product succesvol wordt.
Echter, als ik nu al vier keer een Homey heb verkocht en vier keer deze terug heb gekregen ontstaat bij mij de vraag waar het verkeerd gaat. Want het product heeft enorm veel potentie.
En mijn ervaring is dat als een product niet voldoet aan de verwachtingen van de gebruiker het uiteindelijk heel voorspelbaar een stille dood zal sterven.

Tot slot vond je deze recensie nergens op slaan, maar sterker nog, het trof volledig doel omdat ik juist op deze manier je aandacht kreeg.
Dit is niet omdat ik ieders werk niet waardeer, het is niet persoonlijk, echter als ik het niet zo breng dan gebeurt er helemaal niks.

Met vriendelijke groet,

Michel Noët

4 Likes

Wow zeg, wat een geweldige 2e post. En dat als reactie op een niet meer bestaande verwijderde reactie. Een heel epos en een mooi betoog, maar het blijft nog steeds hetzelfde als iemand een mep geven om aandacht te vragen ipv een normale dialoog aan te gaan. Je lijkt overigens wel een manager. Heel veel zeggen, maar toch gaat het eigenlijk nergens over… Voel je je misschien toch een heel klein beetje schuldig over je botte beoordeling?

1 Like

Maar… hier kan Jurgen (de dev) toch niets aan doen? Tuya zelf maakt het iedereen (bijna) onmogelijk om via andere platforms te werken.
Doe je beklag bij Tuya.

1 Like

Denk dat de pro niet voor hem is, ga voor de cloud versie. Werkt goed, met goede apps. Alleen brel doet het er niet op. (Kwestie van je ff inlezen wat wel en niet gaat), Zelfs klikaan gaat goed, maar je moet niet een lamp achter een metalen wand willen schakelen natuurlijk…

Dat is het ding dus juist Peter, als ik de dialoog aan ging op de manier zoals ik het normaal zou doen dan wordt er over heen gelezen. Ik voel me op geen manier schuldig om mijn beoordeling. Ik heb immers alle tijd kunnen nemen om mijn woorden te kunnen kiezen. Hoe bot ze ook over mogen komen. De ontwikkelaar is in deze te goed geweest voor gebruikers om een Tuya app te ontwikkelen. Die moeite die er in is gestoken wordt oprecht gewaardeerd, echter vraag ik me af of de app wel had moeten zijn als je leest wat je als gebruiker er voor moet doen om het werkend te krijgen.

Peter, dat is nu net wat ik wil verduidelijken. Ik heb niks met Tuya van doen, maar met Athom. Dus ik ga het anders brengen. Als jij morgen een bakkerij start en je verkoopt broden van Hue, Fibaro, Ring, Innr etc en je hebt een bepaalde vraag naar Tuya brood. Maar je weet dat dit brood snel schimmelt, moeilijk laat smeren, slecht te snijden is…ik noem zomaar maar wat…dan ga je dat brood ondanks die vraag toch niet verkopen? Je wilt die mensen toch niet terug aan je kraam krijgen er mee? Dat is als ze al terug komen. De meeste klanten zeggen “Cheerio, dat is ook de laatste keer bij die bakkerij geweest” En boven deze bakkerij hangt een groot uithangbord met de tekst “Een beter smart home”. Als je als fabrikant een product op markt zet dat vervolgens niet voldoet aan die verwachting dan zal dat door de consument genadeloos worden afgestraft. Mijn nieuwe aankopen werken niet of niet naar verwachting, en de oorzaak is dat de meeste van de apps die ik heb in de afgelopen jaren niet meer zijn bijgewerkt door de ontwikkelaars. En die apps zijn juist de levenslijn van dit product. Ow sorry, producten. Want daar is de aandacht wél naar toe gegaan; een tweede Homey…

1 Like

Ik heb met enige verbazing je epistels zitten lezen. Niet omdat ik vind dat je niet kritisch mag zijn op Athom, maar omdat je m.i. de plank nogal mis slaat.

Om met je laatste vergelijk te beginnen, de bakker die vanalles verkoopt. Als je al in die hoek zou willen vergelijken, dan is Athom geen bakker, maar een producent van broodbakmachines waarmee je thuis allerlei broden kunt bakken. En allerlei gebruikers wereldwijd maken dan plugins voor de juiste instellingen van broodmixen van leveranciers van broodmixen. Kun je het de fabrikant van de broodbakmachine dan kwalijk nemen dat een goedwillende gebruiker of externe leverancier een plugin heeft gemaakt waarmee het brood mislukt? Of dat een bepaalde broodmix uberhaupt niet (meer) gebruikt kan worden in de broodbakmachine?

Je verhaal klinkt voor mij alsof je onvoldoende zelfkritisch bent. Dat van die Brel motoren had je gewoon kunnen weten van te voren als je het uitgezocht had. Je kunt wel heel makkelijk zeggen dat Athom nu eenmaal belooft dat het apparaat alles kan en alles kan verbinden en dat dat niet nagekomen wordt, maar zeker iemand die in de consumentenelektronica werkt zou moeten weten dat dat een utopie is.

Homey is zeker niet geschikt voor iedereen en ik ben het met je eens dat dat wel iets duidelijker mag zijn. Blijkbaar is het ook niet wat jij zoekt. Prima toch. En doorrrrr.

2 Likes

:popcorn:

2 Likes

Beste, ik ga er niet nog verder op in als het verhaal gewoon niet aan komt. Daar voor heb ik al te veel van mijn tijd er in gestoken. Ze kunnen doen met deze informatie wat ze willen. Voor wat betreft Brel…dit heb ik vooraf ook uitgezocht, daar had ik er al 4 van die gewoon werkten. Ik vraag een zelfde jaloezie bij de leverancier, Brel heeft stilletjes een bidirectionele motor in productie genomen en die werkt daar op z’n beurt niet mee. Ligt dat aan Athom? In principe niet. Tenzij je er achter komt dat die app al enige tijd geen updates meer gehad heeft. Dan is het wel een dingetje. Alleen schijnbaar mag ik dat niet duidelijk maken. Wat ik wel nog zwart op wit en in drievoud mee kan geven is dat als dat niet verandert Athom over 4 jaar op sterven na dood zal zijn. Want daar voor zit ik al te lang in deze handel.

Daar durf ik wel een kratje bier op te zetten met je.

3 Likes

Het verhaal komt best aan, maar (naar mijn mening) klopt het niet. En dat benadruk je nu weer. Je bestelt een jaloezie bij Brel (niet bij Athom). Die levert iets anders dan je al had (wat of je eigen schuld is, of die van Brel, maar zeker niet van Athom). En dat werkt niet omdat de app die Brel ontwikkelt heeft (en niet Athom), die niet ondersteunt. En daar geef je Athom “in principe” niet de schuld van maar tussen de regels door wel (overigens denk ik dat de gebruikte nieuwe bi-directionele communicatie die door Brel, maar ook anderen, gebruikt wordt, gewoon uberhaupt niet hardwarematig door Homey ondersteunt wordt zonder de Hub van de leverancier).

Ik klink misschien als een fanboy, dat ben ik zeker niet. Ik ben ook kritisch op het feit dat ze dingen niet afmaken, maar het is en blijft een ecosysteem dat eigenlijk geen fatsoenlijk alternatief kent (let op, weer mijn mening). En binnen dat ecosysteem moet je wel de dingen neerleggen waar ze horen.
Ja, er wordt heel veel ontwikkeld door “hobbyisten” (of professionele programmeurs die dit er een beetje bij doen voor hun eigen hobby, waar wij van mogen meegenieten). Dat is natuurlijk niet ideaal, maar aan de andere kant is dat de enige manier waarop dit kan werken want als je het van de externe partijen af laat hangen dan gaan dingen heeeeeeeel lang duren. En in plaats van iemand dus een 1 ster review te geven, zou een bedankje dat diegene er uberhaupt aan is begonnen meer op zijn plaats zijn.

7 Likes

Amen…

1 Like

Het bovenstaande korreltje zout betwijfel ik maar wat ik wel zeker weet is dat het aan peper niet ontbreekt.:wink:

@Hilluk Dit kan wel (op de iPhone)