Twijfel om te starten met Homey

Hallo allemaal, over een paar maanden ga ik verhuizen en dan wil ik ook serieus werk gaan maken om het huis smart te maken. Ik heb inmiddels veel zitten lezen over de verschillende protocollen en manieren waarop ik te werk zou kunnen gaan.
Ik was er eerst helemaal van overtuigd dat ik HA zou gaan gebruiken tot ik Homey tegen kwam. Het hele idee sprak me aan, dat het uit NL kwam was een mooie en ik moet zeggen dat de site en app er gelikt uitzien.

Ik ben nu enkele dagen in de AppStore van Homey aan het kijken maar ik moet zeggen dat ik weinig apps tegenkom die echt goed beoordeeld worden.
Dat brengt me weer aan het twijfelen, is Homey dan toch niet het juiste platform om mee aan de slag te gaan?

Wat zijn jullie ervaringen en hoe serieus moet ik alle beoordelingen nemen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Dag Joost,

Wat verstandig om deze vraag te stellen, ik had gewild dat ik hetzelfde gedaan zou hebben toen ik aan mijn Homey pro begon. (Kom van een Fibaro HC-2)

met Z-wave gaat het goed met de verschillende gerenommeerde merken. (NEO Coolcam, fibaro etc)
Zigbee kun je een beperkt aantal apparaten aansluiten vandaar dat ik een HUE bridge hebt aangeschaft. Dat werkt goed.
Wifi apparaten gebruik ik niet.

Alles op RF vindt ik discutabel. Mij is het nog steeds niet gelukt een Samsung TV toe te voegen.

Wat betreft apps zijn er een aantal (o.a. zonnestanden, countdown timer, groups) die wel waardevol zijn.

Wat ik vooral mis is de mogelijkheid om meerdere triggers in een flow te gebruiken, met groups kun je daar omheen werken maar toch…

Binnenkort ga ik waarschijnlijk over naar HA wat wel moeilijker te programmeren is maar wel veel meer mogelijkheden heeft.
Een van de grootste Homey kenners op dit platform is ook al overgestapt naar HA

Ik wil je zeker niet ontmoedigen maar juist aanmoedigen om verder na te denken over je twijfels

Hoi Joost,

Ik snap je vraag en bezorgdheid.
Met name de apps is en blijft voor Homey een uitdaging doordat ze daar compleet afhankelijk van zijn. Grootste nadeel hierbij is de inzet van de community en dan kan iemand zomaar stoppen met de app, waar jij b.v. afhankelijk van bent.

Desalniettemin gebruik ik Homey naar tevredenheid omdat ik bewuster kies voor de type apparaten. Denk hierbij aan Fibaro, Zigbee en WiFi apparaten. De apps die ik hierbij gebruik worden door Athom zelf ontwikkeld. Dit geeft geen garantie, want recentelijk hebben ze b.v. de tado app opnieuw uitgebracht, waardoor ik veel gebruikte triggers mis.

Maar ja, ook andere systemen als Domoticz en Home Assistant hebben zo ook hun eigenaardigheden kan ik uit ervaring vertellen.

Mijn advies s dan ook om te kijken naar de mogelijkheden en gebruiksgemak.
Met name gebruiksgemak heeft mij doen kiezen voor Homey t.o.v. HA.

Homey Pro (over de Bridge zullen we het maar niet hebben):

  • lage instapdrempel
  • ziet er gelikt uit (maar IMO wel een beetje “style over substance”)
  • flows zijn makkelijk, maar daardoor beperkt (vaak meerdere flows en/of aparte apps nodig)
  • “dashboard” moet je fijn vinden, zo niet, dan jammer
  • hardware is behoorlijk beperkt en niet uitbreidbaar
  • ondersteuning voor nieuwe apparaten laat soms (heel) lang op zich wachten
  • offline werking is hit-or-miss: voor de ene werkt het, voor de ander niet.
  • geen vast update regime
  • gesloten systeem; veel apps zijn tegenwoordig ook closed source zodat je daar niet zelf iets aan kunt verbeteren

Home Assistant (ook van oorsprong een NL project :wink: ):

  • hoge instapdrempel
  • ziet er niet geweldig uit
  • automations zijn erg krachtig (multiple triggers, timers, “wacht op” acties, condition/action templates)
  • als je een beetje web-savvy bent kun je je eigen dashboards maken
  • hardware is zo goed of slecht als je zelf wilt
  • vaak snel (of meer volledig) met ondersteuning voor nieuwe apparaten
  • werkt goed offline
  • meerdere updates per maand (niet altijd een plus, het gebeurt regelmatig dat een update iets kapot maakt, het voordeel is dan wel dat er binnen no time een nieuwe update uitkomt die het weer fixt)
  • open systeem; integraties zijn open source
1 Like

Ik zie vooral mensen die minder enthousiast zijn, die hier reageren.
Ikzelf heb al een jaar of 4 een Homey en ben uiterst tevreden.
Ik gebruik:
Wifi schakelaars.
Zigbee sensoren en powerplugs.
Z-wave sensoren.
Netatmo weerstation.
Hue buiten sensoren.
Verder bestuur ik mijn Samsung tv’s, Sonos speakers, Netatmo thermostaat, Somfy rolluiken en screens, gordijnen, ledstrips etc.
En ik update mijn apps alleen als dat nodig is.
Hierdoor draait bij mij alles naar volle tevredenheid.
Ik heb ongeveer zo’n 250 flows en 32 apps.
Ook hier gaat wel eens wat mis en mij vrouw is erg sceptisch, maar the WAF (wife acceptance factor) is ondanks alles ruim voldoende om de boel er niet uit te hoeven gooien en dat zegt hier heel wat.
Ergo, als je af en toe een beetje tijd erin steekt, kan een Homey een enorme uitkomst zijn!

2 Likes

Dank jullie wel allemaal. Erg verhelderend. Ik ga er de komende tijd nog eens goed voor zitten.
Nogmaals bedankt :pray:

geen ervaring met andereplatforms, maar naast mn eigen huis, waar ik sinds iets minder dan een jaar met homey bezig ben, heb ik een gehandicapte vriend die zn huis stembestuurd wil hebben. hij vond fibaro mooi, maar ik zag al snel dat het nog veel beperkter is. Omdat home assistant een steile leercurve heeft, heb ik m toch maar naar homey geluld. de meeste eenvoudige dingen werken wel goed.

verder ben ik met de pro-con lijst van robert klep het helemaal eens.

Heb de Homey nu een paar weken en ben er dus flink mee aan het “spelen”.
Tot nu toe heb ik alle flows kunnen maken. Een beperking die je vaak tegenkomt is dat je geen dubbele controles kunt doen. Dus als dit én dat, dan zus, else zo… Dat kan met de homey.
En anders ga je met variabelen werken. ALs het donker is, zet dan de variable hetisdonker op yes. En dat gebruik je dan elders weer in je flow. Het nesten van flows werkt ook prima.
Een flow als: Zet alle lichten uit.
En dan een flow: Als die knop wordt ingedrukt, zet het alarm aan en start de flow “zet alle lichten uit” na 10 seconden en zeg “welterusten”’ als het na 23:00 is… Dat werkt geweldig.
Geluiden uploaden. Deurbel wordt ingedrukt (kika deurbel van 10,00). Homey speelt de MP3/wav af naar keuze, roept dat er iemand aan de deur staat en geeft bij alle bewoners een melding op de telefoon.
Als het alarm aanstaat worden de ringen op de schakelaars in de muur rood.
Alles zonder 1 regel code te tiepen.

Nadelen? Had een Hue motion sensor, die deed het niet. Moest een bridge hebben.
Het idee van, als er een app is, dan werkt het is cool, maar niet perse waar. Raadpleeg het forum voordat je iets koopt.

Heb je nog niets? Het Ikea spul, werkt prima, KIKA ook, Fibaro ook. De P1 uitlezer van Homeautomation doet het ook prima. En dan is het toch, liever dat wat je bouwt goed werkt dan dat je ALLES kan aansluiten maar altijd aan het pielen bent met rasberries, aparte printjes en linux dingetjes. Vind je dat supercool? Dan is Homeautomation wellicht iets voor je. Ben je meer van het niet tiepen maar op een gegeven moment moet het gewoon werken soort, dan is de homey erg cool.

Ben ik blij met mijn Homey? Tot nu toe wel.

2 Likes