Homey of Niet?

Natuurlijk heb ik het forum doorzocht (hopelijk goed genoeg), en heb ik proberen te identificeren wat allemaal met homey kan werken maar mijn probleem is als volgt.

Mijn huis heb ik al voorzien van een hoop domotica. Zoveel zelfs dat een beslissing nemen om Homey aan te schaffen, af hangt van domotica die ik al heb.

Nu is er een app store voor devices en identificatie. Dan lees ik de fora, de 1 klaagt dat iets niet werkt, de andere zegt het werkt, enz.

Het foutloos functioneren van me huis heb ik hoog in het vaandel dus zou ik ook op voorhand willen weten of mijn apparatuur en of mijn gewenste flows, mogelijk zijn.

Ik mis eigenlijk een soort mogelijkheid van “keuring” op bevestiging van werking van apparatuur.
Het is gewoon te veel geld om iets van 400 euro kopen, om daarna te merken dat de compatibiliteit / functionaliteit gebrekkig blijkt te zijn, waardoor ik het niet zal gebruiken.

Momenteel heb ik alles werkend via homekit en homebridge, maar dit heeft ook grote tekortkomingen. Uit een hoop speur werk weet ik dat Hass niet voor mij is. Ik wil gewoon graag iets wat fatsoenlijk blijft werken.

Een beginners probleem.

Ik snap je probleem maar garanties zijn er helaas niet. Athom zelf onderhoudt een aantal apps, maar dat is ook geen full-time werk. De meeste apps worden onderhouden door vrijwillige developers (community) en daardoor krijg je ook geen garanties. En dan heb je nog firmware updates die spontaan iets kunnen breken, of een API-verandering bij een van de producten die je gebruikt. En dan hebben we het nog niet eens over je eigen setup met mogelijke issues. Er zijn zoveel variabelen en afhankelijkheden dat niemand je wat kan garanderen. Wat je wel kunt doen is goed reviews lezen en het forum bijhouden, en bij voorkeur kiezen voor apps/producten die populair zijn. Des te groter is de kans dat het ook blijft werken in de toekomst, en er snel naar fixes gekeken wordt.

Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat het meeste probleemloos werkt. Zo nu en dan, zoals nu met wat Fibaro actoren, sluipt er een issue in en dat is het even geduld hebben. Issues kun je melden aan de developer van de apps. Maar, kom je op het moment dat alles netjes werkt? Dan kun je ervoor kiezen de updates (van Homey en de betreffende apps) uit te zetten natuurlijk.

Api veranderingen van producten uitgesloten natuurlijk. Er zijn factoren waarvan je afhankelijk bent.
Firmware updates zijn te blokkeren.

Hass heeft de eigenschap om instabiel te zijn. Homekit kan crashen as je heel actief op de database bezig bent met veel software tegelijk en mist het eea kwa functionaliteit.

Ik hoopte dat Homey een iets meer “hands off” experience zou zijn als Hass. Ik heb namelijk ook andere dingen te doen :slight_smile:

Haha, ja dat zou heel mooi zijn. En dat kan ook wel, wanneer je op dat punt komt dat alles werkt. Dan is het de keuze alles vast te zetten, tenzij je veel met API’s werkt waar je wel moet blijven updaten. Ik ben voor specifieke toepassingen ook op zoek naar dat punt (verlichting bijvoorbeeld), maar zoals bij de laatste homey-update kan het zomaar gebeuren dat er iets kapot gaat. Ik kan nu mijn RGBW controller niet goed meer bedienen. Dan is het toch even updaten als er een fix is.

Volledig hands-off is denk ik een utopie, zeker wanneer je een groot aantal devices koppelt. Maar, ik draai Homey in mijn huidige huis nu 1,5 jaar en ik denk dat ik tot nu toe drie keer iets tegengekomen ben dat spontaan niet werkte. Kleine dingen overigens, en tot op heden is alles netjes gefixt.

Oh? Draai het al jaren, nooit stabiliteitsproblemen gehad (i.t.t. met Homey…).

Ik heb al jaren een Homey en experimenteer sinds kort ook met Home Assistant / Hass.
Hoewel geen enkel domotica systeem hands-off is moet ik zeggen dat Homey wel een stuk makkelijker, eenvoudiger en sneller in te stellen is als Hass.

Qua stabiliteit merk ik weinig verschil. Ook Homey draait hier superstabiel. Zelfs op de RC’s die ik over het algemeen vrij vlot installeer.

Dat is het zeker. Maar als je Hass eenmaal “door hebt” is het veel krachtiger dan Homey.

Maar het is de vraag of je dat allemaal nodig hebt.

Mijn ervaring is dat geen systeem lekker weerkt, op zich zelf. Bij mij is het nu momenteel als volgt:

HomeKit
Extreem beperkt voor automatiseringen. Ik heb wel zoveel mogelijk aangesloten op HomeKit want het werkt vlekkeloos met huisgenoten en met Siri. Ook snel via ControlPanel op mijn iPhone apparaten aan of uitzetten. En zelfs voor een overzicht (sensoren, lichten of temperaturen) werkt het beter dan Homey.
Met Shortcuts kun je via Siri Flows starten.

Hue
De Hue app gebruik ik voor scenes, al mijn verlichting is van Hue en is gekoppeld met de bridge. Zodat ze in meerdere platformen aanwezig zijn. Scenes maken met Hue is ook het meest prettig. In HomeKit werkt dat minder en in Homey is het helemaal niet te doen.

Homey
Uiteindelijk de spil in alles. Alles is gekoppeld en automatiseringen gebeuren via Flows. Apparaten via Homey worden via HomeyKit en MQTT naar resp. HomeKit en Home Assistant gepushed. Dit werkt niet foutloos overigens.
Homey presteert slecht op het simpel aan/uit zetten van apparaten of een overzicht hebben. Daarvoor gebruik ik dus HomeKit en Home Assistant.

Home Assistant
Ik heb een dashboard gebouwd in Home Assistant. Heel veel werk. Voor bij wel te onbetrouwbaar of te fout gevoelig om Homey te vervangen. Home Assistant is ook uitgebreid met automatiseringen maar voelt wel 10x moeilijker dan Flow. Zo’n klusje om ooit nog eens te proberen maar ik schuif het vooruit. Ook omdat het Homey toch nooit gaat vervangen en ik nog niet perse iets mis.

De conclusie: geen enkel systeem is 100% betrouwbaar. En zelfs geen systeem voldoet aan al je eisen, doorgaans. Probeer het beste te kiezen, betrouwbaarheid, mogelijkheden, en vooral ook de efford die je er in wilt steken. HomeKit kost 0 tijd, is betrouwbaar maar heeft geen mogelijkheden en beperkte apparaten keuze. Homey is denk ik ik een goede middenweg. Maar voor alles geldt: hoe meer apparaten via apps (Homey en Home Assistant) hoe meer er op de externe developers geleund wordt, hoe groter de kans dat het ooit eens niet werkt.

Persoonlijk kan ik tot 95% terecht in homekit. Waar ik beperkingen merk is vooral

  • Knop functionaliteit (Dim +10% of -10% op homekit scenes).
  • enigszins geavanceerde scripts, zoals openen van gordijn, niet alleen gebaseerd op tijd maar ook rekening houdend met de hoek van de zon (Zodat ik geen zon in me aquarium heb. Ik weet dat ik een lux meter kan plakken op me aquarium, maar dat ziet er natuurijk niet uit)
  • followup functies zoal bvb 2x dimmer uit as ik een scene start

En zo zijn er natuurlijk nog meer beperkingen met homekit.

Ik hoop dat ik daar juist meer automatisering zoals boven in homey kan vinden.
Nu met flows en de nieuwe scripter.

Dat kan in Homey zeker. Het is wel even puzzelen en Flow is ook beperkt. Maar je hebt veel meer triggers dan HomeKit. Plus dat je de boel moet organiseren in meerdere Flows. En door dat je logica en variabelen kunt gebruiken wordt het wel krachtig.

Als je professioneel en betrouwbaar wenst, dan ga je niet voor een Homey of HASS of zelfs HUE, allemaal “speelgoed”. Erg leuk is het wel en redelijk goedkoop, maar is gewoon hobby spullen, waarbij testen door gebruikers worden uitgevoerd en vele apps door vrijwilligers worden gemaakt.

Wil je hoge betrouwbaarheid en er weinig tijd aan besteden, dan ga je voor een professional product en zo min mogelijk verschillende aangesloten producten, met voorkeur voor bekabeld of secure Z-wave. Alle andere protocollen zijn niet goed genoeg. Maar ga dan wel uit van duizenden, zo niet tienduizend euro.

Zelf heb ik veel lol aan het hobbyen en heb ik eigenlijk teveel verschillende spullen en ben ik regelmatig bezig met nieuwe flows, verbeteren flows, maar ook debuggen omdat er weer iets eens niet werkt: apparaat, batterij, homey app update, flowfout of homey update, zelden dat het vlekkenloos gaat, maar dat is wel deel van de fun (maar soms niet).
Ondertussen heb ik 2 Homey’s een Homeydash dashboard en daarnaast ook een Pi met MQTT broker en Grafana dashboard en een Hass als test.

1 Like