Homey t.o.v. Home Assistant

Goedenavond!

Ik ben aan het nadenken over een mogelijke switch van Home Assistant naar de nieuwe Homey Pro.

Losstaand van de Matter en Thread support die eraan komt ben ik erg benieuwd naar enkele voordelen maar wellicht ook nadelen t.o.v. Home Assistant.

Waarvoor ik Home Assistant nu in gebruik heb:

  • Volledig customized Dashboard
  • Integratie Homekit + Google Home
  • Xbox aan/uit
  • LG Smart TV aan/uit
  • Bediening Skoda auto
  • Philips Hue, Ikea Tradfri, Lidl en Aqara smarthome producten.
  • Flows waarbij verlichting op basis van bewegingssensoren lampen aan gaan op een bepaalde lichtsterkte op basis van tijdstip.
  • Push notificaties op telefoon n.a.v. sensoren die iets tripleren.
  • Widgets op mijn Mac.

Toen de allereerste Homey uit kwam werd deze gepitcht bij mij op het werk maar had ik mijn twijfels over alleen een 2,4Ghz WiFi verbinding, geen ethernet en nog wat hardwarematige, in mijn ogen, nadelen. Intussen lijkt het erop dat met de nieuwe Homey Pro dit wel een mooi volwassen product is geworden.

Ik ben benieuwd of jullie mij nog verder kunnen overtuigen!

p.s. is er ook een manier om de interface wellicht te zien/testen zonder aankoop van een product?

Groetjes,
Luc

neem deel aan de Beta van Homey (cloud)
is dezelfde App

Ah ik zie al wat ik verkeerd gedaan had. Ik moest me aanmelden via de app op de telefoon ipv de webapp. Ik ga eens kijken, thanks!

Aanvullend: Alleen kun je met de app (Homey Cloud) de zg. Advanced Flow niet zien / testen. Dat is echt een behoorlijke vooruitgang voor Homey Pro, en standaard op de nieuwe Pro.
Hier een forum topic om een impressie te krijgen:
https://community.homey.app/t/faq-advanced-flow-infinite-canvas-infinite-creativity/65145
Ook HomeyScript is niet aanwezig op de cloud versie.

We kunnen nu bijvoorbeeld (eindelijk) ook flows delen zonder ‘alles over te moeten tikken’, dankzij de community developers, Arie in het bijzonder:
https://community.homey.app/t/the-flow-exchange-r-exchange-your-flows-with-others/68981

Persoonlijk zou ik HA lekker laten draaien, vooral als je een mooi dashboard hebt, of wil.
De Home Assistant app en de 3 MQTT apps maken er 1 mooi systeem van.

Om je lijstje even af te lopen
Hier en hier kun je naar apps voor merken / apparaattypes zoeken.

Nadelen van Homey t.o.v. HA (boven die al genoemd door @Peter_Kawa):

  • geen HomeKit Controller equivalent
  • Zigbee-implementatie is vrij simpel, geen mogelijkheden voor binden/grouping, lang niet altijd de mogelijkheid device settings te veranderen; ZHA heeft veel betere “generic device” support; vaak is het aansturen van meerdere apparaten vanuit één flow problematisch
  • vrijwel geen logging beschikbaar, zeker niet diepgaand, dus in geval van problemen is het meestal een kwestie van “app/Homey opnieuw starten en hopen dat het daarna wel werkt”
  • push notificaties zijn minder uitgebreid, met HA heb je mogelijkheden als critical notifications met (eigen) geluid, vrij uitgebreide actionable notification support en mogelijkheden om iOS shortcuts te starten
  • het is in HA veel makkelijker om “helpers” aan te maken
  • Homey’s Insights ziet er leuk uit maar is niet echt praktisch, de mogelijkheden in HA voor (history) charts zijn vele malen beter en ook veel beter bereikbaar
  • zelfde geldt voor het Homey Energy dashboard, dat is echt heel rudimentair in vergelijking met HA’s Energy dashboard; ook is Homey’s dashboard om één of andere reden alleen via de mobiele app in te zien, niet via de web app

Hoe de Thread/Matter support zal zijn moeten we afwachten. Homey heeft bijvoorbeeld ook ingebouwde HomeKit support, maar die is (letterlijk) op een “hacky Friday” in elkaar gezet en ik krijg er altijd het idee bij dat de enige reden voor het bestaan is dat Athom kan zeggen dat Homey HomeKit ondersteunt. Behoorlijk minimaal en er wordt volgens mij niet echt aan gewerkt.

Er was hier ergens wel een ontwikkelaar die een uitgebreidere Homekit ondersteuning voor Homey had geprogrammeerd.

Dat is ene heer Klep als ik het goed heb :wink:

1 Like

Dank voor de duidelijke en vooral eerlijke feedback allemaal!
Het lijkt erop dat ik dan inderdaad wellicht toch bij Home Assistant ga blijven.

Wat mij ook is opgevallen dat bij een heleboel apps/integraties hier ook staat vermeld dat deze (nog) niet werken met de nieuwe Homey Pro.

Dat laatste komt doordat de apps bijgewerkt moeten zijn naar SDK3. Dat ondersteuning voor SDK2 eindig was, is 2 jaar geleden al gemeld. Athom heeft besloten om op Homey 2023 SDK2 apps niet te ondersteunen.
Veel developers zijn of gaan aan de gang om hun apps te updaten voordat Homey 2023 wordt uitgeleverd.

Zie [Homey Pro (Early 2023)] App unsupported list

En om SDK2 apps uit de store te gooien per 1 januari. Voor iedereen.