Homey Pro, ik heb het geprobeerd maar ik geef het op

Heel mooi voor je dat je blij bent met je Homey, ik denk ook dat het heel geschikt is voor gebruikers als jij. Je hebt een gedegen kennis en ervaring in de automatisering.
Ik zelf kan redelijk omgaan met de computer, maar dan als het gaat om de verschillende programmatuur. Netwerk, code en dat soort zaken zijn voor mij Latijn.
Ik kan het me zeer goed voorstellen dat jij je ei kwijt kunt met dit systeem. Het systeem is ook zeer zeker niet slecht maar voor een doorsnee gebruiker is het gebruikersonvriendelijk en dat blijkt niet uit de beschrijvingen op de verkoopsites.
Ik moet het hebben van de budgetlijnen van apparatuur en dan wordt het soms wat moeilijker allemaal.

Bedankt dat je het met me eens bent.
Ík denk ook echt dan een Homey heel geschikt is als je er echt een hobby van wilt maken en er veel tijd en geld wilt en kunt insteken.

Ook even terugkomend op “DIJKER” niet iedereen heeft een grote beurs om alleen de “goede” merk apparatuur te kopen.
Voor mij is het Smart-gebeuren een noodzaak. Ik ben niet meer mobiel en iedere keer dat ik uit bed moet om bijvoorbeeld een schakelaar te bedienen kost mij heel veel pijn. Hiervoor leek me het “smart” systeem dan ook een mooie oplossing, ik kreeg deze dan ook vaak voorgesteld door deskundigen.’
Maar zoals ik al zei ik moet het doen met een beperkt budget, een WAO uitkering is geen vetpot en ziek thuiszitten is al duur genoeg. Als ik dan moet kiezen tussen een schakelaar van Fibaro van € 75,-- of een vergelijkbare van Tuya van € 20,-- is voor mij de keuze al snel gemaakt. Ik ben nu enkele van die Tuya schakelaars aan het uitproberen en ik moet zeggen geen enkel probleem, ze werken goed. Ze zullen vast kwalitatief niet vergelijkbaar zjin maar voor 1 Fibaro schakelaar kan ik er 3 van Tuya kopen. En ik vind die laatste nog mooier ook en veel meer keuze.
Dus “DIJKER” niet iedereen heeft dezelfde keuzes. Maar ik ben het ermee eens dat de Homey een goed product is, alleen niet gebruiksvriendelijk.

Het gaat er om dat er geen enkel smart home platform is dat perfect is en alle apparaten ondersteund. Toegegeven, Google Home is nog diegene die het meeste apparaten ondersteund heb ik tot nu toe gezien. Enig minpuntje is dat ze een Ring bijvoorbeeld als concurrentie aanzien en niet willen ondersteunen, heel lastig dus als een smart home leverancier ook apparaten verkoopt.
Maar eerlijk gezegd, elk smart home platform is zoeken en zoeken en hopen dat al je smart apparaten ondersteund worden.
Kwa moeilijkheidsgraad zijn ze allemaal gelijk, de gebruikersinterface van Homey vind ik tot nu toe dan nog de mooiste, zeker de web interface van Homey die is geweldig.
De Google Home heeft dan weer geen web interface, daar MOET je de mobile app voor gebruiken dus niet zo handig.
De smart home platformen van Niko en Tahoma vind ik te ouderwets en nog veel moeilijker in gebruik.
Die van SmartThings heb ik al lang niet meer bekeken.

Bridges ga je altijd nodig hebben, ik heb er ene van Niko, Hue, Tahoma en Doorbird. Die van Niko en Tahoma ondersteunen ook andere apparaten zoals Sonos maar verder beperkt.
Ik kan mij niet voorstellen dat de bridge van Tuya betere ondersteuning gaat geven voor apparaten dan die van Homey of Google Home. Dat die van Tuya goed gaan ondersteund worden dat is en evidentie.

Komt er toch allemaal op neer om dikwijls de apparaten te kiezen in je huis op basis van het gekozen smart platform en niet omgekeerd. Op die manier heb je veel minder hoofdpijn.

Als Homey adverteert dat ze alle apparaten kunnen aansturen, Zigbee, Wifi, Bluetooth, enz. dan moet je daar toch vanuit kunnen gaan. Ze doen zich op internet voor als gebruikersvriendelijk terwijl ze dat echt niet zijn. Tja het is open source, dat betekend volgens mij alleen maar we laten anderen ons werk doen, dan hoeven we ons ook niet te verantwoorden,’
Het zou volgens mij zo moeten zijn dat zodra je voor iets geen Apps hebt dit kunt voordragen aan Homey en dat ZIJ dan zorgdragen dat het toch gaat werken, En zo is het niet, je bent afhankelijk van andere gebruikers en dan ben je niet gebruikersvriendelijk.
Ik ga wat rond kijken naar de “goedkopere” apparatuur en kijken wat die kunnen doen, kost in ieder geval heel wat minder allemaal.

1 Like

Nee hoor, dat je er apps voor kunt maken betekent niet dat Homey zelf open is.

Nou Joenoo, ik heb alles gelezen wat ik kon vinden en ik er echt geen gras over laten groeien. Het was voor mij eigenlijk een te grote uitgave en die doe ik echt niet zomaar.
Ze maken gewoon niet waar met hoe ze het verkopen, dat is alles. Als ze net wat gebruikersvriendelijker waren was het helemaal perfect geweest. Zelfs de Chinese aanbieders bieden betere ondersteuning, en dat zegt nogal wat.

Gebruiksvriendelijkheid is een groot probleem dat geef ik toe, maar dan wel van alle platformen, tenzij diegene die enkel ondersteuning bieden voor hun eigen producten uiteraard (dat mag je dan hopen).
Zoals ik al heb verteld, ik heb er vele getest en tot nu toe het meest onder de indruk van Homey, zonder mijn programmeerskills te moeten boven halen.
Geen enkel smart platform overleeft zonder zijn community en diegene die niet community driven zijn die maken helemaal geen kans.
Gebruiksvriendelijkheid is heel afhankelijk van het type apparaat dat je wilt toevoegen heb ik de indruk. Philips Hue is de max op dat gebied en die wordt dan ook goed ondersteund door ALLE smart platformen. Maar dat is dan een verdienste van Philips denk ik dan…
De prijs speelt natuurlijk een rol en je wilt dat de goedkopere merken ook goed ondersteund worden uiteraard. Daar wringt het schoentje nog vaak.
Veel succes op je zoektocht naar een perfect smart platform, maar ik vrees dat we daar nog wat jaren van af staan, misschien moeten een paar grote spelers eerst wat doorbraken forceren zoals het altijd het geval is.

1 Like

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, ik kijk gewoon even verder en tot die tijd doet de Homey gewoon zijn werk met de apparaten die nu wel werken.
Bedankt voor je reactie.

Zo dat is nogal een verwachting, wie gaat dat betalen?
Ik ben benieuwd of je voorbeelden hebt waar dat zo werkt.

2 Likes

In de basis heeft Wilco gelijk dat je het aan hun kunt voorstellen …

… echter het is aan Homey of ze het vervolgens wel of niet gaan bouwen en wanneer. Dat is bijvoorbeeld afhankelijk van hoe vaak ze de vraag hebben gekregen en hoe groot het gewenste product in de markt is. Een app voor Hue (is er natuurlijk al lang, maar gewoon een goed voorbeeld) zouden ze veel eerder bouwen dan een app voor het eigen merk spul van de Robbshop.

Daarnaast hebben ze iets als een ‘backlog’ die mogelijk al vol staat met ideeën die ze nog willen bouwen.

Dat is dus ook precies de reden dat er voor diverse merken en typen apparaten door hobbyisten van alles is gebouwd aan apps, bijvoorbeeld voor de in mijn voorbeeld genoemde Robbshop :sunglasses:

1 Like

Ik ben al weer enige tijd geleden overgestapt van Homey Pro naar Home Assistant op een pi4…beste stap ooit en kan ik iedereen aanbevelen!

1 Like

Hoi Wico, ik hoop dat je met de hulp van b.v. @Undutchable verder komt.

toevallig ben ik voor een vriend met een vergelijkbaar project bezig - hij zit in een rolstoel en kan eigenlijk alleen nog z’n vingers bewegen. Met de Homey en een paar google nest toestellen ben ik zo veel mogelijk in zijn huis met stem bedienbaar aan het maken.

Succes met je puzzels!

3 Likes

Dat is spijtig olm te lezen. Ik kan zelf ook niet programmeren maar heb intussen tientallen lichten, sensors, verwarming, stopcontacten, ledstrips werkende. Mijn Onkyo van 2012 luister, nose doet het, mijn recent beamer scherm werkt en ik kan zelfs mijn 2015 Epson beamer via infrarood bedienen. Ik zou dus echt niet weten waar het fout kan gaan.
Smappee voor elektrisch laden straks zou ik wel graag kunnen monitoren. Homey?

1 Like

Voor apps kun je hier een verzoek indienen, maar dat heeft iemand vwb Smappee al gedaan in '20

Nog eens door de commentaren gelopen.
Weet je, gisteren had ik nog een gesprek met mijn dakwerker. Op zijn bestelwagen staat een eigen mailadres, maar daar komt niet veel toe stelt hij. Neen, hij gebruikt nog steeds zijn Hotmail.
Mensen, laat ons eerlijk zijn, de meeste gebruikers zullen nooit overweg kunnen met systemen. Zelfs HUE is te moeilijk om verder te gaan dan een gedefinieerde knop of schuifregelaar.
Homey is erg omvattend en werkt perfect tot een bepaald niveau. Helemaal niet moeilijk, maar je moet je wel de logica wat eigen maken. Is dat niet met alles zo?
Waar ik wel mee akkoord ga is mogelijk dat Homey iets meer mag ontwikkelen of in staat zou moeten zijn om door gebruikers ontwikkelde apps over te nemen. Bvb de Böse app: die man is erg behulpzaam en zorgt voor updates. Stel dat hij ermee stopt, dan verwacht ik dat Homey de continuïteit op zijn minst verzekerd. In beider belang. Niet?

Nu even extra verzoek indienen voor Smappee. Op diverse parkeerplaatsen worden deze prachtige laadpalen geïnstalleerd, ik monitor al jaren mijn verbruik/opbrengst met hun systeem. Komaan Homey! :wink:

Niet.

Niet?

Nee, Athom neemt in de regel geen apps over als de ontwikkelaar ermee stopt.

Ik ben toch echt geen nerd (vrouw/63 jaar geen opleiding in automatisering) maar toen de Homey hier vier jaar geleden binnen kwam had ik in no time de eerste devices gekoppeld en flows gemaakt. Met ondersteuning van dit forum steeds ingewikkelder dingen gaan doen (het kan wel verslavend werken) maar soms maanden kijk ik er niet naar om omdat alles lekker op de achtergrond werkt. Volg wel het forum en ook op Facebook en dan zie ik wel eens nuttige zaken waarvan ik denk dat kan ik ook nog wel doen. En dan spendeer ik een paar uurtjes om er vervolgens maanden weer niet naar om te kijken.

14 Likes

Ik herken dit helemaal niet.
Heb het ding gekocht en Kaku, ikea, trust, Fibaro werkt allemaal. Bij hue heb je een bridge nodig en spul dat via een cloud van derden gaat (Tuya?) niet gebruiken.