Foscam niet meer met Homey?

Ik zie de Foscam Camera App niet meer in de Home Store. Wordt dit niet meer ondersteund?

Zo lijkt het wel. Edwin van de Pol heeft hem gemaakt. Ik heb hem er gelukkig nog op staan.

1 Like

De ONVIF Camera app is een goed alternatief, mocht je hem niet (meer) hebben.

1 Like

Hi Timon,

Ik heb een mail van Athom ontvangen dat Foscam zelf de app wilde ontwikkelen / aanbieden.
Ze hebben daarom mijn app verwijderd, zodat Foscam zelf de app kan aanbieden.

Was er niet blij mee, maar that’s the way it works.

– Edwin

1 Like

Maar staat het nog wel op Github ergens?
Dan kan hij gewoon in de community App Store!

2 Likes

Ik zou meteen je Homey te koop zetten en nooit meer terugkijken. WĂĄt een manier om met ontwikkelaars om te gaan! :face_with_symbols_over_mouth:

1 Like

Ook als de app niet meer op GitHub staat kan ik hem gewoon toevoegen aan de Homey Community Store mocht je dat willen :wink: Stuur me even een berichtje als je interesse hebt!

Nou, ik vond het wel een erg grote domper voor mijzelf toen ik die mail ontving. Ik heb een tijd met alle liefde aan de app gewerkt en geoptimaliseerd, veel dingen geleerd en was best wel trots (als dat mag) dat de app in de top 3 van de categorie ‘Beveiling’ stond. Er waren toen ongeveer 1200 actieve gebruikers, en dat voelde wel alsof mijn app meerwaarde was voor een groot aantal gebruikers.

Na een aantal mailwisselingen met Athom kwam eruit dat wanneer een fabrikant het besluit zelf te willen gaan doen, dat je eigenlijk gewoon de Sjaak bent. Ik heb toendertijd met Foscam contact gehad over mijn plannen, en ze waren niet van plan dit zelf te ontwikkelen. NDA ondertekend en gaan met die banaan.

Ik voelde me, op z’n minst, genaaid en aan de kant gezet. Ik zal in ieder geval niet snel meer een app ontwikkelen van een specifiek merk, want zodra de fabrikant om de hoek komt kijken, kan je app in de digitale prullenbak.

Ik hoop wel dat Foscam een degelijke en betrouwbare app neerzet, zodat de huidige gebruikers er in ieder geval geen nadelen of frustratie van zullen hebben.

Ik zou best m’n app in de community store willen zetten. Iemand een URL naar deze community?

– Edwin

12 Likes

https://store.homey.community :wink:

5 Likes

Wederom een bewijs van het nut en de noodzaak van de community store! @evdpol wat een apart verhaal. Ook bizar dat de app er dan niet is, dat de transitie niet even normaal verloopt. Nouja, lekker in de andere store en weer een hoop blije mensen! Ik laat hem dan nog maar ff staan en vervang hem dadelijk door jouw geplaatste versie.

Laten we niet vergeten dat Athom adverteert met het ondersteunen van 50.000 apparaten! Deze uitspraak heeft mensen ongetwijfeld aangezet tot het aanschaffen van een Homey, dus omzet voor Athom.
Een heel groot deel van de 50.000 apparaten is ondersteunt door apps die gemaakt zijn door community developers die hiervoor niet beloont worden anders dan door donaties van gebruikers en bedankjes in Slack en hier op het community forum. Op zich geen probleem, maar om dan nu op deze manier om te gaan met iemand die zijn eigen vrije tijd in het ontwikkelen van een app heeft gestoken om apparaten te kunnen gebruiken is ronduit schandalig. (Zowel Foscam als Athom hebben hier geld aan verdiend, @evdpol krijgt stank voor dank!)

Ik heb Athom verzocht om de Heimdall app uit de Athom app store te verwijderen!

2 Likes

Hij staat erbij, top! dank voor de reacties

1 Like

En ik heb hetzelfde gevraagd voor de Nefit Easy app.

2 Likes

Foscam heeft ook letterlijk mijn app gekopieerd, met wat toevoegingen erbij. Bedankt Athom!

Dat is denk ik het probleem met Athom. Ze verkopen hun product met diverse beloftes en mogelijkheden, maar draaien dit met hetzelfde gemak later weer terug. Athom had zelf de Plugwise app ontwikkelt. Deze app werd ook van de ene op de andere dag ingetrokken. Gelukkig draait de app nog steeds op mijn Homey. Ook op destijds aangeboden functionaliteiten zoals de 433, 868 MHz wordt nog bijna niets ontwikkeld. Diverse opties worden zonder pardon verwijderd. Kortom een onbetrouwbare partij.

The ‘new’ app officially developed by Foscam: https://homey.app/nl-nl/app/com.ivyiot.foscam/Foscam/

Athom, wat is dit nou weer? Een developer steekt vrije tijd in het ontwikkelen en onderhouden van een prima app en is (met recht) trots op zijn product. En dan nemen jullie de app over wanneer het jullie uitkomt?

Door de community, voor de community was het toch?

Ik was een groot fan, maar ik mag toch hopen dat jullie contact op gaan nemen met Edwin om dit netjes op te lossen. Naast het feit dat je niet zomaar schaamteloos je naam op een product mag plakken en zeggen “officieel geproduceerd door ons”, is dit een belediging voor alle developers. Als je graag wil dat developers apps blijven maken voor jouw product (zonder dat je ze betaalt), zou ik voorstellen dat je ze netjes gaat behandelen (en niet gaan verwijzen naar de kleine lettertjes, gewoon als mannen onder elkaar).

2 Likes

Hey all,

I’m very sorry to see that this has gone wrong so badly. Let me explain the situation and our solution.

Foscam has been in contact with us about publishing an official app for their products. This is usually great news for both Athom as a company and users. Firstly, users get a front-row experience, on par with an iOS & Android app of the manufacturer. That’s also where we see Homey, as an equally important platform for smart home products.

When a manufacturer maintains their own Homey app, and many already do, they can release quicker updates, provide better support and add support for new products on launch day.

From a business perspective, when a manufacturer develops their own app, it makes Homey a much more stable platform. Sometimes community developers leave and abandon their apps. Sometimes because they leave, and sometimes because they’re angry at us.

This is either way bad for users, of course. Companies, on the other hand, cannot simply drop support without a lot of damage. So when we have the choice between a company or a community developer, we choose for a company most of the time, because in the end it’s absolutely better for everyone.

Sometimes a company wants to replace an app. This was the case with Foscam, because there was already a (great!) app developed by Edwin. They even told us they were impressed by his app, but still they wanted to make their own version.

In some case, companies also pay community developers to publish under the brand’s name. We love that that happens because it means someone’s hobby just became profitable, and companies don’t have to develop in-house. In this case, Foscam was not interested in that we heard.

During this process we notified Edwin, thanked him a lot for his contribution and explained the situation. We also gave him a generous Homey Store gift card as a token of appreciation. In my personal opinion, I would’ve been damn proud if a company saw my success and wanted to adopt it. But it seemed that doesn’t account for everyone and that was our mistake.

Then we made two big mistakes. The first was to unpublish Edwin’s app before Foscam’s app was live. This should have never happened and we will make sure this won’t ever happen again.

Secondly, we found out afterwards that Foscam didn’t develop their own app! While Foscam promised us they’d develop their own app, in fact they copied most of Edwin’s code, which was against his app’s license. We missed this during the review process, and that’s unforgivable.

For now we will restore Edwin’s app, and have a very tough conversation with Foscam. I really do believe that for the long-run it’s better when companies support their own products, but that should always happen in an honest and transparent way.

Thank you for your devotion everyone. It’s not always easy making right decisions, but we’re learning.

Emile

29 Likes

Thank you for your response Emile.

I would’ve been damn proud if a company saw my success and wanted to adopt it. But it seemed that doesn’t account for everyone and that was our mistake.

Well, I really am, no doubt. But as you already explained in your post, copy-paste of my app and call it their own was the thing I was 
 frustrated about. It was SO good, they just copied the whole app :blush: I thought indeed they were going to develop their own app.

Now I know that this wasn’t the intention of Athom. Thank you for your explanation.

– Edwin

9 Likes

Thank you for explaining @Emile.

While I don’t agree on your opinion on manufacturer apps being preferable over community apps, we have seen samples in the past proving either point of view, I’d like to say I’m happy you acknowledge the mistake that was made and took the right decision
 For now :wink:

I hereby like to cancel my request to remove Heimdall from the app store
 For now :wink:

4 Likes