Aansturen Itho Daalderop Centrale mechanische ventilatie

Ik heb deze app geïnstalleerd maar krijg de addon via geen mogelijkheid gekoppeld. Hij zegt oops niet gevonden. Ook toevoegen via ip lukt niet.
Via de browser kom ik wel gewoon via ip in de addon

Bij mij precies andersom.
Het werkt daarna probleemloos, maar dat deed het ook al met de vorige combinati evan App en MQTT.
Wat ik jammer vind is dat je hier ook geen grafiek kunt zien met de ingestelde fan-snelheid tov de tijd.

Ik lees regelmatig dat men dan verschillende subnets blijkt te gebruiken, en dan “ziet” Homey het apparaat niet

Zou toch in Insights moeten verschijnen zou ik denken.
De app gebruikt DIM als fan snelheid.
Dim levels staan standaard in Insights, tenzij de app developer ervoor heeft gekozen dit uit te zetten.
Dan zou ik even informeren bij de app developer of dat het geval is.

Klopt.
Ik heb bij de ontwikkelaar via Github een issue aangemaakt. Hij gaat er komende week mee aan de slag.

2 Likes

@Sander_Bakker, kom je ook via nrg-itho-xxxx.local ook op de webserver?

In de wifi settings verander dan de hostname naar nrg. Dan is de webserver bereikbaar via nrg.local. De homeyapp zoekt naar dat webadres.

Ik denk dat het komt door het feit, tenminste zo is het bij mij, dat de add on niet de snelheid van de ventilator uit leest. Als die namelijk wijzigt via een andere remote of ingebouwde sensoren, dan zie je dat niet terug in de webserver of het apparaat in Homey.

Nope. Hetzelfde netwerk en zelfde subnet hier voor beiden.
Wellicht omdat ik een Macbook gebruik met de Homey Web App?

Bij mij kan ik de ventilatorsnelheid ook zien wijzigen wanneer ik een originele remote gebruik om de snelhei te wijzigen.
Ik heb in de MQTT oplossing een aangepast script gebruikt waardoor ik ook de ingestelde fan-snelheid kan zien, ook als deze door de ingebouwde vochtsensor van de Itho wordt gewijzigd. Helaas lukt het me door gebrek aan kennis niet om de omschrijving daarvan van CO naar ‘Speed’ te wijzigen en de eenheid naar ingesteld percentage te krijgen (Staat nu nog ppm) :frowning:

Dit is wat ik heb gedaan daarvoor.

begin script:

{
“dim”: {
“capability”: “dim”,
“stateTopic”: “itho/state”,
“setTopic”: “itho/cmd”,
“valueTemplate”: “round((value / 255) * 100)”,
“outputTemplate”: “round((value / 100) * 255)”,
“displayName”: “Dim level”
},
“measure_temperature”: {
“capability”: “measure_temperature”,
“stateTopic”: “itho/ithostatus”,
“setTopic”: “”,
“valueTemplate”: “$.temp”,
“outputTemplate”: “”,
“displayName”: “Temperature”
},
“measure_humidity”: {
“capability”: “measure_humidity”,
“stateTopic”: “itho/ithostatus”,
“valueTemplate”: “$.hum”,
“outputTemplate”: “”,
“displayName”: “Humidity”
},
“measure_co”: {
“capability”: “speed-fan”,
“stateTopic”: “itho/state”,
“valueTemplate”: “$.speed-fan”,
“valueTemplate”: “round((value / 255) * 100)”,
“outputTemplate”: “round((value / 100) * 255)”,
“displayName”: “speed-fan”
}

}

Einde script

1 Like

Dat ga ik eens proberen.

Geeft helaas geen oplossing.

Hoi,

Vandaag het Wifiboardje geinstalleerd. Erg leuk!

Echter, krijg hem niet toegevoegd aan Homey.

http://nrg.local is geactiveerd (en werkt). Zit in hetzelfde netwerk als de Homey. Wie heeft de gouden tip? Wat zie ik over het hoofd?

Andere vraag, ik heb de RFT-Auto-N als afstandbediening. Die heb ik ook werkend op het add on boardje. Echter, normaal gesproken heb ik een groen ledje die brand als ik hem bedien, en als ik hem nu bedien is het een rood lampje. Iemand dezelfde ervaring en wie kan mij helpen om het om te zetten dat het weer een groen ledje is?

Alvast bedankt.

Mss is het de firmware versie?

Heb je al geprobeerd aan te melden met het IP adres i.p.v. nrg.local?

Dank voor je reactie.

De firmware is up to date (2.8.0) en handmatig IP ook geprobeerd.

Maar ook handmatig bied geen oplossing helaas :frowning:

Hier precies hetzelfde.
nrg.local is netjes bereikbaar, maar niet voor de Homey app.
Ook hier de rode led-jes op de fysieke afstandsbedieningen, die overigens gewoon werken. Schoonheidsfoutje?
Ik houd mij zeer aanbevolen voor oplossingen.

De app bouwer is op de hoogte

Zien jullie dingen als ‘not available’ voorbijkomen als je deze URL opent?
http://nrg.local/api.html?get=ithostatus
Of
http://ip.adres.hier/api.html?get=ithostatus

Ik krijg:
{“temp”:18,“hum”:51.7,“ppmw”:6692,“Ventilation setpoint (%)”:2,“Fan setpoint (rpm)”:896,“Fan speed (rpm)”:898,“Error”:128,“Selection”:7,“Startup counter”:286,“Total operation (hours)”:7662,“Absence (min)”:0,“Highest CO2 concentration (ppm)”:420,“Highest RH concentration (%)”:51,“RelativeHumidity”:51.72,“Temperature”:18.02}

Ik heb dit topic zitten lezen als nieuwe Homey gebruiker (ik heb nog geen specs van de Itho, enkel een foto, ik zit nog niet in het huis zelf) maar dit alles klinkt behoorlijk moeilijk.

Ook zie ik dat dit een al wat ouder draadje is. Is er inmiddels al iets veranderd waardoor met eenvoudigere installatie elke afzonderlijke zone uit te lezen is, en qua temperatuur aan te passen?

Alvast bedankt!

1 Like

De rode LEDjes zijn inmiddels weer groen. Ik had 1 CO2-AB uitgeschakeld (netspanning verwijderd) , en na het weer inschakelen branden op alle AB’s de LED’s weer zoals het hoort.

Voor wat betreft het niet kunnen gebruiken van de app NRGwatch is er nog niets veranderd.