Zoals Torch1969 ook aangaf, met dit kaartje:
Dit zou moeten werken, Ger
Ik vond het inderdaad ook uitgelegd bij de API pagina
Ik heb gisteren redelijk uitgetest en nadat ik eerst op een fysieke remote een high command had ingegeven, kon ik hem na het ingeven van ‘medium’ via API ook gewoon weer via Homey/Wifi-module met MQTT instellen.
De drie fysieke RTF’s staan gekoppeld aan de add-on via de webinterface. (Deze had ik niet zoals in de handleiding staat afgemeld bij de itho. Dat las ik ook pas later maar het lijkt ook zo prima te werken).
Wat ik ook erg interessant vind zijn de instellingen die je via die webinterface zelf kan aanpassen.
(Zou iemand misschien nog extra info/uitleg beschikbaar hebben over deze paramaters, dus wat ze exact doen en wat default is? Sommigen spreken voor zich maar anders heb ik geen idee en tot nu toe heeft Google mij niet echt verder geholpen)
Nu draait mn itoh op lekker hoog vermogen wanneer ik hem op 100% zet als ik ga douchen en kan hij 's nacht zo laag dat ik hem eigenlijk niet meer kan horen (of het moet aan mn 64-jarige oortjes liggen
Nu weet ik niet of het aan mijn aanpassingen daarin ligt, maar ik merkte dat de temp en LV niet meer goed werken weergegeven in Homey. Na het opnieuw opstarten van de MQTT app’s kwam de info wel weer door. Even afwachten of dit alleen maar een incident was.
Hi Ger,
Heb je dit nog weten op te lossen? Ik heb sinds gisteren de boel werkend met de add-on van nrg watch. Ik kan de ventilator snelheid bedienen en zie de luchtvochtigheid en temperatuur in Homey. Echter de LV en temp worden alleen geüpdatet als ik de MQTT hub opnieuw opstart.
Welke MQTT Hub versie gebruik je?
En welke instellingen heb je gebruikt?
Ik raad deze custom settings aan:
Hi, ik heb deze custom settings overgenomen en nu werkt het. Thanks
MQTT Hub Versie v4.0.1
Hoe zit het eigenlijk met het uitlezen van de dim-waarde (ventilator snelheid) van de itho box.
Ik heb een flow gemaakt die, bij verandering van de dim-waarde, deze waarde in de homey tijdlijn zet.
Als ik de dim-waarde via de add-on web interface aanpas dan zie ik inderdaad de waarde in de Homey tijdlijn verschijnen. Pas ik de ventilator snelheid via de RF remote aan (die nog rechtstreeks aan de itho box gekoppeld is) dan verschijnt er niks in de Homey tijdlijn.
Ook in de stand auto, waar de ventilator snelheid naar ik aanneem aangepast wordt onder invloed van de waarde van de vochtigheids meting, zie ik niks in de Homey tijdlijn verschijnen.
Hoe zit dat?
Hoe komt Homey aan de toerental data? Dat is wel belangrijk.
Van RF is bekend dat het enkel commando’s verstuurd, zonder bevestigingen (fire and forget).
Op dezelfde manier als het aan de vochtigheid en de temperatuur waarde komt.
Zie bijgevoegd plaatje.
Ik heb voor de add-on module een MQTT device gemaakt en daarin de volgende capabilities toegevoegd.
Hiermee zie ik dus de waarde veranderen wanneer de add-on dit broadcast over MQTT.
{
"dim": {
"capability": "dim",
"stateTopic": "itho/ithostatus",
"setTopic": "itho/cmd",
"valueTemplate": "$['Speed status']",
"outputTemplate": "round((value / 100) * 255)",
"displayName": "Dim level"
},
"measure_temperature": {
"capability": "measure_temperature",
"setTopic": "",
"valueTemplate": "$['temp']",
"outputTemplate": "",
"displayName": "Temperature"
},
"measure_humidity": {
"capability": "measure_humidity",
"setTopic": "",
"valueTemplate": "$['hum']",
"outputTemplate": "",
"displayName": "Humidity"
}
}
Hi Arnold. Dank voor je antwoord, ik heb exact hetzelfde.
Mijn vraag is niet gerelateerd aan de fan speed verandering door de add on module maar juist door de RF module of door de ‘auto’ regeling.
Oftewel is er een communicatie van de daadwerkelijke fan speed van de itho module naar de add-on. ( zie ook de tweerichtings pijl in mijn tekening)
Aha, dan heb ik het verkeerd begrepen.
Ik heb hetzelfde. Dus als de fan aangaat door de Itho rv sensor dan wordt dit niet via MQTT verstuurd. Op de github pagina van de add-on staat hier ook een request voor [Feature] Add fan/ventilation percentage to MQTT itho/ithostatus messages · Issue #218 · arjenhiemstra/ithowifi · GitHub
Ik gebruik de interne temperatuur en luchtvochtigheid sensor niet, maar een aparte Aqara sensor, en een flow regelt de Itho aansturing. Dit werkt voor mij het beste.
Hi Arnold,
ik heb het ondertussen voor elkaar gekregen, niet via MQTT maar via HTTP Get requests.
Mocht je geinteresseerd dan kan ik de flows met je delen
Hoi Frank,
Daar ben ik zeker in geïnteresseerd.
Dank je. Ik ga het binnenkort eens proberen.
Hoi Frank,
Je vraagt nu elke minuut de API uit van de module zie ik.
Heb jij geen MQTT server draaien?
Dat zou makkelijker zijn, want de module stuurt regelmatig zijn status dan via MQTT uit en kan je daarop triggeren. Dan ben je sneller dan met elke minuut uitvragen, en het voorkomt onnodig netwerkverkeer.
Hi,
Wat bedoel je met “status” die hij uitstuurt?
Ik kan alleen maar triggeren op deze kaartjes en geen van alle geeft volgens mij de status aan. (hoewel ik geen idee heb wat het laatste kaartje is)
Klopt.
Jij kijkt naar het apparaat.
Zoals je in de screenshot ziet gebruik ik de MQTT Client app en JSON Handler app.
Dus in de ITHO module heb ik MQTT geactiveerd naar mijn MQTT server. Alle parameter worden nu via MQTT verstuurd over het netwerk en die vang ik met deze flow op. Als test stuur ik de uitkomst naar mijn mobiel, maar ja kan er dan dus alles mee doen.
Er is nu een dedicated app voor de aansturing van de NRG.Watch add on.
Vandaag de NRG.Watch Itho CVE Wifi Module ontvangen, ingebouwd, WiFi omgezet. Alles bij elkaar binnen 20 minuten kon ik de huis ventilator (Itho cve 13 jaar oud) vanuit Homey volledig aansturen. En ook via flows werkt dat fantastisch.