Zigbee repeaters/versterkers toevoegen, waarop letten?

Ik heb enkele Ikea igbee versterkers/routers gekocht voor uitbreiden van mijn zigbee netwerk.

Is er een speciale manier van het toevoegen of is dit kwestie van add device en klaar?

Bedoel hiermee, bouwt HP23 zelf een nieuwe routering op?
Zie namelijk nergens hoe het netwerk er exact uitziet en hoe de end devices nu naar HP23 exact verbinden.

Met installeren van een zigbee device wordt netjes verteld dat je eerst stroom gevoede apparaten moet toevoegen, maar hoe doe je dit achteraf?

Hij doet het zelf, begin bij de dichtsbijzijnde andere zigbee repeater.

Kijk hier eens:
https://tools.developer.homey.app/tools/zigbee

Op mijn HP2019 zie ik hier alle Zigbee devices en hun routering. Dit wijzigt dynamisch. Neem aan dat dit op de HP2023 hetzelfde is.

Helaas, die routering is niet beschikbaar op de nieuwe Homey.

Ik zie inderdaad net een ander topic over het ontbreken daarvan 'Route' column missing from zigbee device overview
Bijzondere “ontwikkeling”……

ok maar hij bouwt vanzelf een nieuw netwerk op?

Dus reeds bestaande/aanwezige end devices gaan dus vanzelf verbinden met de nieuwe routers als deze ‘strategisch’ zijn geplaatst op de locatie?

In HA heb je daar namelijk een mooi grafisch overzicht voor, ik had verwacht dat dit ook het geval zou zijn voor de HP23, voor zwave is dit er wel (niet mooi maar je kan het zien, dat is belangrijkste).

De meesten wel, sommigen (Aqara) niet.

hmm laat ik nou net eigenlijk voornamelijk aqara end devices hebben…

Is de oplossing wellicht een repair van de devices of moet je ze echt verwijderen en opnieuw toevoegen (op de locatie waar ze worden gebruikt)?

Repair op de juiste locatie, na toevoegen van de repeaters, zou voldoende moeten zijn.

1 Like

Ik heb het idee dat firmware versie 10.0.6 dit wel verbeterd heeft.
Een Aqara deur/raam sensor verloor steeds de verbinding (via een IKEA device als repeater), maar is nu al een tijdje stabiel.