Zigbee bereik vergroten

Probleem
2021-12-22T23:00:00Z

Volgens Homey support heb ik een Range-probleem, er zouden te weinig apparaten zijn op Zigbee om een stabiel netwerk te garanderen.

Het antwoord zou dus kunnen zijn (volgens support) meer repeaters/routers voor Zigbee.

Mijn vragen nu zijn:

  1. Zijn Zigbee Smart Plugs per definitie repeaters?
  2. Werkt dit dan tussen verschillende merken en Homey?

Dus als ik KaKu of innr smart plugs ophang op elke etage versterken die dan het Zigbee netwerk voor mijn Aqara smart switch? Hierbij verbind ik dan alles direct met Homey.

IK zoek dus antwoord op de twee bovenstaande vragen of een andere oplossing voor meer Zigbee bereik in huis tussen verschillende merken.

In theorie zouden alle 220V powered devices als router moeten werken.
In de praktijk werken ze niet allemaal even goed.
Ik heb OSRAM smart plug. Die werken niet lekker als router.
Ggeen ervaring kaku en Innr. Wellicht andere forum gebruikers…

1 Like

Welkom op het forum

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.

Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Laten we zeggen “Als je Zigbee smartpugs …”

Dus niet de Trust Smart Home App for Homey | Homey maar wel de Trust Smart Home (Zigbee) App for Homey | Homey welke als je in de Link kijkt in NL ook onder de merknaam “Klikaan Klikuit” op de markt zijn.

Hallo en bedankt voor de reacties.

Ik heb in middels een paar slimme stekers besteld.
Bij navraag op robbshop zeiden ze dat ik het beste kon kiezen voor Aqara omdat die voor een redelijk prijs ook nog energieverbruik door kan geven. Ben benieuwd of dat waar is.

Dit is mijn keuze: “Aqara slimme stekker” 2 stuks voor elke etage 1.

Intussen kreeg ik ook de suggestie om de andere App voor Hue te gebruiken en een paar Hue lampen direct aan Homey te koppelen. Dat kan mooi want op elke etage hangen er wel een paar.

De beredenering is dat als ze dan door Homey als Zigbee repeater worden gebruikt er dus geen signaalverlies meer hoeft te ontstaan voor het Zigbee netwerk. Geen idee of dit weer andere problemen in het leven roept echter wel de moeite van het proberen waard.

We gaan het zien :wink:

Nou we zijn inmiddels al een tijd verder.
Ik heb alle Hue lampen teruggezet naar de Hue bridge.
Eerst had ik getest met de Aqara power plug maar dat levert ook niet veel bijzonders op.

Mijn belangrijkste punten nu zijn:

  1. De schakelaars werken al een geruime tijd zonder dat er storing is geweest.
  2. De thermometer begeeft het helaas wel en ook op korte aftand van de smart plug of hue lamp (gekoppeld aan Homey).

Nadat de Homey retour kwam was er meteen update 7.2.1 overheen gegaan. Daar heb ik hem op laten staan en auto update uitgezet.

Toch wel raar dat een groot deel van mijn probleem dus ineens weg is na die update, want het zou niet hebben gelegen aan Homey, aldus Homey technische dienst.

Update o.a. ( * [BLE] Minor improvements to maintaining connections with devices)

De geo-fencing is nooit meer goed gekomen.

Is er een 2e hands markt voor Homey want ik denk dat ik er nu wel klaar mee ben ik wil niet langer investeren in iets wat misschien werkt of mogelijk ineens niet meer werkt.

Op marktplaats staan ze nooit meer dan een paar dagen.