Kan geen zigbee apparaten toevoegen

Homey Pro 2016-2019

Kan geen Zigbee apparaten toevoegen. Dit probleem is er al een paar maanden maar heb nu pas de tijd om er eens echt naar te kijken. Soms kan ik 2 plugs toevoegen en dan de volgende weer niet meer.

Ik heb volgende al gedaan:

-meerdere PtP’s

-full software recovery

-Zigbee netwerk reset

-ook alle Zigbee apparaten verwijderd en opnieuw proberen toevoegen om een volledig nieuw netwerk op te bouwen lukt niet.

Mijn Zigbee apparaten zijn 8 Osram plugs, 2 Silvercrest plugs, 4 draadloze Silvercrest bewegingsmelders. Ik heb ook nog een 10-tal bedrade Hue buitenlampen maar die draaien momenteel enkel op de Hue bridge.

Wat is er mis of doe ik verkeerd?
Tellen de plugs als routers of niet?
Kan een factory reset dit verhelpen?
Heb ook al ergens gelezen dat Athom hier misschien voor moet tussenkomen, klopt dit?

momenteel is de firmware versie 10.0.9

Ja, alle 230V gevoede zigbee apparaten zijn in principe routers. 230V apparaten ‘zonder nul’ vaak niet. Batterij gevoede apparaten nooit, sommige modellen met 5V aansluiting (Aeotec, uit mijn hoofd) weer wel.

Ben je wel begonnen met eerst een paar 230V plugs te pairen, echt dicht tegen Homey aan? De rest zou je vanaf Homey gezien, ‘van binnen naar buiten’ nabij hun montage-plek moeten pairen. Doe de batterij gevoede apparaten op het laatst, ook nabij hun montage-plek

Dit zou het in principe op moeten kunnen lossen, als je ‘full software download’ bedoelt.

.
Vraag:
Dit is waarschijnlijk niet het hoofd-probleem, maar wel belangrijk:
Heb je de 2.4GHz wifi en zigbee kanalen goed op elkaar afgestemd? Je hebt ook nog een Hue hub, deze heeft het best niet hetzelfde zigbee kanaal als Homey zigbee.
Het 2.4GHz wifi kanaal zet je het best op 1, 6 of 11;
Denk ook aan de 2.4GHz signalen van nabije buren, die kunnen ook storen
https://www.metageek.com/training/resources/zigbee-wifi-coexistence/

.

Dat zou zomaar kunnen, maar een F.S.Download is meestal afdoende.
Ik raad je aan om Support in te schakelen. Athom kan, met (door jou toegestane) remote toegang, soms e.e.a. fixen.

Homey staat 5cm van de te pairen plug en nog doet hij het niet.

Inderdaad, full software download bedoelde ik.

Ik zal ook de afstemming van de kanalen nog even nakijken en Athom support op de hoogte stellen.
Bedankt voor de info.

1 Like