Veel problemen met zigbee

Hallo,

Mijn frustratie met homey wordt steeds groter, ik doe elke nacht om 5 uur al een homey reboot maar heb bv vandaag al 2x handmatig een homey reboot moeten doen omdat alle zigbee apparaten niet meer reageren…

Wat moet ik hier aan doen?

wellicht zou je iets meer info kunnen vertellen, welke homey variant heb je? welke zigbee apparaten hebt je: merk, soort apparaat, hoeveelheid, afstand tot homey?

En naast gevraagde info verstrekking

.

• Als er niets meer mis lijkt te zijn, kun je in het geval van de Pro 201x (de witte bal), het beste een zg. full software download uitvoeren:
    –Houd een recente backup achter de hand, voor je weet maar nooit.
    –Volg onderstaande aanwijzingen om de recovery modus te starten.
    Daarbij de aanvullingen:
    In het menu kom je de vraag tegen of je een backup terug wil zetten, antwoord met nee en ga verder
    Klik ook niet de optie ‘Factory reset’ aan. Niet. Niet doen.

–De recovery modus starten:

.

Voor de Pro 23 werkt het heel anders:
Maak een cloud backup en reset de Pro23 naar factory settings:

Zet de backup terug:

• Het is belangrijk om niet een lokale USB backup te gebruiken, daar die exact dezelfde firmware (met dezelfde ontstane foutjes) weer terugzet uit de backup…
    De factory reset zorgt hier voor ‘verse’ firmware, de cloud backup zet geen firmware terug uit de gemaakte backup namelijk.
2 Likes

Hai, heb hier ondertussen ook veel problemen met zigbee, begon met regelmatig niet meer uit of inschakelen van lampen ( ikea) werkte altijd goed niets veranderd aan routers oid gewoon steeds meer storingen aan homey early 2018.
Is jouw probleem ondertussen verholpen en belangrijk hoe .
Groet Ed
Ps ben ondertussen met ikea’s homesmart begonnen om mijn verlichting te kunnen schakelen werkt uitstekend maar niet zo uitgebreid als homey.

Ik heb contact gehad met homey support, ze zeiden dat er iets mis is met mijn homey en dat konden ze niet op afstand fixen.

Ik kon homey opsturen ter reparatie, uiteindelijk maar de nieuwe homey gekocht, sinds dien geen problemen meer gehad…

Ok bedankt voor het snelle antwoord, zal eens proberen of ze mijn probleem op afstand kun̈en fixen, zoniet dan geen nieuwe 400,_ vind ik een beetje overdone.
Gr Ed

Als het enkel om zigbee gaat, en je van een beetje prutsen houdt, kun je overwegen om een zigbee2mqtt op een systeempje (bijv. een Raspberry Pi 4 (vanaf plm €90), of een (oude) thin client etc, hier een overzicht) te installeren, met daarbij een Sonoff zigbee dongle (plm. €22).
Met deze Homey app (ook) genaamd zigbee2mqtt , kun je dan weer genieten van je zigbee apparaten, via een andere (en veel betere) zigbee controller, voor ca. €120. Tel daar nog wel een opslagmedium bij op.

1 Like

Hai Peter, nee het is niet alleen zigbee wat er op draaid, rolluiken, zonwering, weerstation, verwarming, enz enz.en die flows draaien goed.
Maar dank voor je suggestie mss dat andere er wat aan hebben.
Gr Ed

1 Like

Geen dank.

Dat snap ik, vandaar dat ik voorstelde dat je het zigbee gedeelte kunt “uitbesteden”, als dat het enige onderdeel is wat niet goed werkt.
Je kunt het evengoed via je Homey aansturen, als het ware dat de zigbee apparaten op Homey zelf zijn gekoppeld.

Het externe systeempje waar Zigbee2mqtt op draait, doet qua automatiseren niets, het zorgt enkel voor een netwerk met zigbee apparaten, waarmee Homey dus kan samenwerken via genoemde Homey zigbee2mqtt-app van Robin @Gruijter

1 Like