Inmiddels ben ik met mijn tweede Homey pro bezig (sinds 2020), de eerste ging net buiten de garantie defect en de tweede begint nu ook steeds meer problemen te vertonen (4 maanden na garantieperiode). Ik zit nu te twijfelen om weer een Homey aan te schaffen.
Waar ik met beide Homey’s vanaf het begin al problemen mee heb gehad is het Zigbee netwerk, het opnieuw aanmaken van het netwerk en kiezen van een ander kanaal (en dus ook een nieuwe homey) heeft dit probleem nooit opgelost. De problemen die ik met Zigbee ervaar zijn het niet reageren van sensoren en het niet kunnen aanmelden van de apparaten. Soms wilt het opnieuw opstarten van de Homey helpen, maar niet altijd. Dit probleem speelt met apparaten van Philips Hue, Xiaomi en van IKEA Tradfri. De IKEA sensors heb ik nog nooit kunnen koppelen.
Om externe invloeden op Zigbee en de sensoren zelf uit te sluiten heb ik een aantal apparaten overgezet op HomeAssistant. Ook de sensors die ik met geen mogelijkheid gekoppeld krijg aan de homey kon ik wel direct aanmelden op Homeassistant (Xiaomi Motion Sensor P1 en Ikea tradfri motion sensor). De koppeling met Homeassistant werkt vlekkeloos en reageert altijd. Nu zou je zeggen stap dan lekker over op Homeassistant, maar dat wil ik dus liever niet. Ik vind de gebruikersvriendelijkheid van de Homey interface erg fijn.
Voor ik nu weer €400,- uitgeef aan een Homey Pro ben ik benieuwd of er iemand is die dit probleem herkend en wellicht kan linken aan problemen met de oude Homey Pro.
Zigbee op Homey is in het algemeen gewoon niet echt goed. De combinatie van IKEA en Aqara bijvoorbeeld is er één die specifiek op Homey vaak problemen geeft, ook op de nieuwe Homey. Terwijl die combinatie onder Home Assistant of zigbee2mqtt geen problemen geeft.
Je kunt ook overwegen Home Assistant, of zigbee2mqtt, te gebruiken voor Zigbee en dan de devices met de respectievelijke apps ervoor in Homey te importeren.
Een nieuwe kwaliteits adapter kan verschil maken.
Een “full software download” heeft ook diverse vreemde zigbee problemen verholpen.
Hieronder kun je vinden hoe je dat kunt doen.
→ Er wordt niets gewijzigd, enkel de Homey firmware wordt vanaf 0 opnieuw geïnstalleerd.
(Zorg wel voor een verse backup, just in case)
De adapter heb ik vaker gehoord inderdaad, deze had ik dan ook gelijk vervangen. Al vraag ik me eerlijk af of een slechte adapter problemen met Zigbee zou kunnen veroorzaken…
De Full software download heb ik nog niet geprobeerd, maar ik heb een aantal keer een factory reset uitgevoerd en dit lost de meeste problemen tijdelijk op. Het is alleen ongelooflijk veel werk want ik kan niet goed bij alle sensors en na een reset moet ik bijna alles opnieuw koppelen. Ja ondanks de homey backup.