Zigbee via Homey Pro

Goedeavond,

ik had een zigbee netwerk van ikea, en heb een Homey Pro toestel,
ik had problemen met de gateway van ikea dat ik die elke dag moest resetten om via de app op de gateway te geraken, en dan werkte het niet meer naar behoren, kon de meeste zigbee routers niet meer terug vinden, dus had veel problemen, ik heb alle routers en schakelaars dan op de homey geplaatst, nu is mijn zigbee vind ik onstabiel, er zijn routers die niet geschakeld kunnen worden en soms weer wel maar anderen dan weer niet, ik heb nog een tuya zigbee router is het een idee om alles daar op te zetten of hoe kan ik mijn zigbee netwerk goed opzetten,
ik heb van Ikea 4 dimmers, 1 ronde afstandsbediening 1 x signaalversterker (van 1 Fyrtus rolgordijn),
2 x GU10 spots + 1 Drivers + 7 lampen + 13 stopkontakten , en nog 3 afstandbedieningen van icasa,

hopelijk is mijn vraag wat duidelijk, en heeft iemand een idee,

ik heb steeds meer en meer problemen, nochtans heb ik 1 zigbee netwerk (want de tuya heb ik tijdelijk afgesloten omdat daar niets op geprogrammeerd is) soms kan ik wel licht schakelen en soms niet, het is enorm lastig dat ik iets aan doe en niet meer uit krijg, de afstandsbedieningen werken ook niet altijd (meer niet als wel) nochtans alle flows werken, wat is de reden dat niet alle zigbee toestellen met elkaar praten, ik heb ook al eens een zigbee reset uitgevoerd voor ik alle toestellen op de Homey heb geinstalleerd, hopelijk heeft iemand raad,

alvast bedankt,

mvg,

PeElAnKa

ik dacht dat ik op Dutch stond maar zal dan waarschijnlijk iets overzien hebben, mijn excuus

ik weet niet of mijn bovenstaande vraag duidelijk is,
Homey doet zijn eigen goesting en dat vind ik vervelend,
hopelijk krijg ik snel reactie

mvg,

PeElAnKa

Goedenavond,

Dit komt regelmatig voorbij, en kan aan allerlei dingen liggen.
Alle oplossingen zijn ook al genoemd.

Even zoeken op ‘zigbee problemen’ levert behoorlijk wat info op.
Het lijkt er op dat je wifi / zigbee kanalen niet goed ingesteld staan en/of je verschillende merken door elkaar gebruikt die elkaar “niet mogen”.
Heb je een screenshot van https://tools.developer.homey.app/tools/zigbee ?
Voorbeeld:

.
Zoekfunctie:

Hey Peter zie hieronder mijn volledige lijst

alvast bedankt

mvg

PeElAnKa

ik heb al eens gezocht maar niet direct iets gevonden wat in mijn richting kan helpen om mijn probleem op te lossen

Here you go (klik op ‘zigbee bridge’ of op het v icoontje om de hele post te kunnen lezen)

Nog een ideetje:
Probeer eens die afstandsbedieningen te ontkoppelen. Dan heb je een ‘Tradfri only’ mesh en dat zou toch goed moeten kunnen gaan.

Hallo,

mijn nummer staat onder de screenshot, ik heb voor dat ik de zigbee toestellen op homey heb geplaatst een zigbee reset uitgevoerd,
ik heb enkel tradfri en icasa afstandbedieningen , ik had problemen met de tradfri gateway en heb alles op de homey geplaatst,
(ik ben van plan om tuya raamsensoren aan te kopen) maar verlopig heb ik dit niet gedaan omdat mijn zigbee niet goed wil werken,

hoe moet ik zigbee en wifi afstellen aub,

mvg,
PeElAnKa

Ik word echt zot van Zigbee, de helft werkt voor geen meter, je kan het opzetten en nadien niet meer uitzetten, waarom kan dat niet gewoon werken waarvoor het gemaakt is, ik dacht altijd hoe meer zigbee toestellen hoe beter het mesh netwerk, is dat de Homey beneden staat op het gelijkvloers en zo via Zigbee naar het 1ste en het 2de verdiep moet gaan, ik heb verlopig alleen maar ikea toestellen en 3 icasa afstandsbedieningen, de rolgordijn gaat soms niet naar beneden of naar boven, ik heb 3 fase in mijn woning heeft dat daar iets mee te maken misschien, mijn netwerk en zigbee is beide standaard denk ik mijn netwerk heeft Channel 1 (Router Telenet - 1ste verdiep) en Channel 6 (Acces Point Telenet 1 - Gelijkvloers) en Channel 6 (Acces Point Telenet 2 - 2de verdiep) de 2 Acces Point Telenet storen elkaar niet omdat er een laag isolatie tussen zit van 10 cm met alu folie, vandaar dezelfde Channel

mvg,

PeElAnKa

Als je nou zowel met de Tradfri gateway én met Homey problemen hebt met Zigbee dan kun je je afvragen of er misschien een externe oorzaak is.

Je schrijft bijvoorbeeld “de 2 Acces Point Telenet storen elkaar niet omdat er een laag isolatie tussen zit van 10 cm met alu folie”. WiFi en Zigbee werken op dezelfde frequentie, dus als die isolatie WiFi-signalen blokkeert kun je ervan uit gaan dat Zigbee-signalen (die zwakker zijn dan WiFi-signalen) er zeker niet doorheen komen.

1 Like

Hey Robert,

Daar kan ik zeker in komen maar ik heb beneden ook problemen zoals het rolgordijn zit beneden op het gelijkvloers niet ver van de homey, maar vroeger ging alles goed het werkte zoals het moet, toen had ik alleen de gateway van ikea, ik heb de homey bijgekocht en toen ging het ook nog allemaal goed, op het laatste heb ik een driver van ikea gekocht en toen is het beginnen misgaan, ik dacht er zijn teveel toestellen op de gateway en heb toen alles op homey gezet, en het is blijven misgaan en tot op heden heb ik het niet meer perfect gekregen,

nu is het wel zo dat bijvoorbeeld op het 2de verdiep lampen wel werken en andere lampen niet op het zelfde moment, ik zou denken dat het zigbee signaal dan toch wel boven geraakt, centraal licht en ledstrip gaan aan en uit maar kleurenbol werkt niet, anderzijds is soms dat centraal licht niet werkt maar de andere wel enzo ook met kleurenbol niet werkt maar de andere wel, ik vind daar de logica niet echt in om zo naar het probleem te zoeken,

mvg,
PeElAnKa

Misschien dat die nieuwe driver het probleem is dan?

De IKEA gateway ondersteunt 50 apparaten meen ik, daar zat je nog lang niet aan.

Hey hey, Ik heb de driver verwijderd uit het systeem en heb hem uitgetrokken, deze werkt al sinds maanden niet meer, maar de problemen blijven steeds aanhouden, ik weet niet meer wat te doen, blijkbaar leek in het begin heel simpel te zijn maar naar mate er meerdere toestellen komen werkt het ineens niet meer en is het niet meer zo simpel om het probleem te achterhalen, ik word daar echt zo van, een vooral dat er lichten zouden moeten uitgaan die niet uitgaan, echt vervelend is dat,
mvg
PeElAnKa