Ten einde raad

Hallo allemaal,

mijn zigbee apparatuur valt dagelijks in storing. Wanneer er storing is gaan mijn apparaten gekoppeld via 433hz wel aan en blijft de rest uit. Ik had al gelezen dat ik mijn wifi kanalen moest veranderen 1,6 en 11. Dit ook 2 weken geprobeerd maar geen resultaat.

Ik wordt er ondertussen gek van, wie weet er de oplossing?

Ik heb een homey cloud en 8 zigbee dimmers in de zelfde ruimte. Dus mesh netwerk genoeg.

Hallo Wim, welke Homey gebruik je? En welke zigbee apparatuur valt uit ? (merk + functie)

ik heb de homey bridge. De dimmers zijn van Ecodim Zigbee Inbouw smart LED dimmer 0-200 Watt Fase afsnijding

ECO-DIM.07

Ah … ik heb dezelfde ervaring Wim. Continue verloor de bridge (+ homey cloud) de verbinding met de Zigbee devices, of de veranderingen werden niet doorgegeven.
Ik ben sinds 4 weken overgestapt op een Homey Pro, en sindsdien geen enkel probleem meer. Alles werkt en blijft verbonden. Voor mij een wereld van verschil.
Ik weet niet of dit voor meer mensen geldt, maar Homey Cloud werkte voor mij niet stabiel, en was een reden om te stoppen of te upgraden. Ik deed het laatste.

Jammer als dat de oplossing is, maar dan ga ik die ook maar aanschaffen. Want ben er helemaal klaar mee.

Het is nog de moeite waard om op https://tools.developer.homey.app te kijken elk Zigbee kanaal erg gebruikt wordt, want…

ik hoop dat dat ‘of’ is want als je de alledrie gebruikt, interfereer je met een groot deel van de Zigbee kanalen. Het beste is te checken welk kanaal Homey Bridge nu gebruikt en dan met overzicht van ZigBee and Wi-Fi Coexistence | MetaGeek te kijken welk WiFi kanaal veilig is (let op, WiFi-kanalen zijn anders genummerd dan Zigbee kanalen). Zet verder je Bridge niet naast een WiFi access point of naast apparaten met USB3 poorten (die kunnen interfereren met de 2.4GHz band).

Het zou heel goed kunnen dat het voor @Ruuduitdegraaf wel werkt, simpelweg omdat de Homey Pro een ander kanaal heeft gekozen.

Van (bepaalde) Ecodim dimmers is bekend dat ze het zigbee mesh netwerk kunnen frustreren / verstikken, door veel te veel (onnodige) events te versturen. Het kan zomaar zijn dat de bridge hierdoor ook “verzuipt” in de communicatie.

Je zou het probleem aan Athom kunnen voorleggen, en ook aan de app maker van Ecobee (een instelling toevoegen dat de dimmer max 1 event per X millisecondes verstuurd).
En het ergste is, hoe vaak bedien je nou een dimmer, en hoe vaak zou een dimmer nu een status event moeten sturen? Paar keer per dag toch?

Het zou dus zomaar kunnen dat het met de Ecodim dimmers op een Pro even slecht functioneert.

Dat is absoluut waar Peter. Mijn ervaring is er slechts één en ik weet niet wat de technische oorzaak is geweest.

@Danieldk : Het zou heel goed kunnen dat het voor @Ruuduitdegraaf wel werkt, simpelweg omdat de Homey Pro een ander kanaal heeft gekozen.

Hallo @Danieldk en anderen, ter aanvulling : het aanpassen van de kanaalnummers heb ik gedaan op zowel mijn Wifi accesspoint, en later ook op de bridge. Veel werk (vooral het laatste) en heeft niet geholpen.
Zekerheid dat het kopen van een Pro de oplossing is heb je niet. Maar zoals ik schreef de pro is al 4 weken stabiel zonder ook maar één hapering.

Hi Peter, dank voor je antwoord.

ik was vergeten te melden dat ik buiten ook nog een INNR slimme stekker heb en tevens nog een slimme stekker van IKEA heb. Beide Zigbee en deze ondervinden het zelfde probleem.

Het klopt dat alle zigbee apparaten door mesh problemen worden beïnvloed. Één “fout” zigbee apparaat kan in theorie het zigbee netwerk platleggen.

Ik heb al wel ervaren dat wanneer ik alleen mijn router herstart via de KPN app alles weer werkt. De homey herstart ik nooit.

Ah, dan staat je wifi kanaal waarschijnlijk te dicht bij je zigbee kanaal.
Hier vindt je het zigbee kanaal (is waarschijnlijk niet te wijzigen)
https://tools.developer.homey.app/tools/zigbee

Kies dan een wifi 2,4GHz kanaal zover mogelijk van het zigbee kanaal, maar liefst één van deze: 1, 6 of 11

Heb tussen de kerst dagen veel zitten “knaken” om alles op de rit te krijgen. Kanalen van de wifi veranderd en zigbee reset van homey. Helemaal niets geholpen.

Uiteindelijk een Phillips hue bridge aangeschaft en hier al mijn lampen aan verbonden, deze heb ik weer toegevoegd in de homey en sindsdien geen problemen meer gehad.