Zigbee foutmeldingen

Mijn Homey bridge heeft problemen met Zigbee. Ik heb een aantal 220V WCD schakelaars van Ikea en nog een andere schakelaar van een onbekend merk. Deze werken prima via mijn Klik aan klik out ICS 2000. Als ik ze echter migreer naar Homey werken ze niet betrouwbaar. Soms krijg ik ook de melding op de homey app dat Zigbee niet werkt. Ik heb de homey bridge al een paar keer spanningsloos gezet en verplaatst naar een meer open ruimte. Probleem echter blijft. De afstand tussen de homey en de Zigbee wcd schakelaars is max 7 meter. Is dit een bekend hardware probleem ? Kan ik iets doen met de software ?

Laat het onbekende merk er eens tussenuit?
Of / en misschien stoort je wifi op zigbee;
Zelf het zigbee kanaal wijzigen mag niet op de bridge. Dan wordt het je wifi kanaal vastzetten.
Als dat ook niet kan, voer een zigbee reset uit. Dan wordt er als t goed is een rustig kanaal gezocht.
Alles dient wel opnieuw gapaired te worden na een reset.

Hi Peter,

Dank voor de info. Dat is een goede gedachte van je.
Kan ik ergens aflezen welk Zigbee kanaal er door homey wordt gebruikt ? is dit kanaal statisch of dynamisch in gebruik ? Ik zou kunnen experimenteren met een laag uitzend vermogen van mijn wifi units en kijken wat dat doet.
Ik neem aan dat het zend vermogen van zigbee is vastgelegd ? maw het zend vermogen van de ICS 2000 en de homey zouden identiek moeten zijn of is dat te snel door de bocht ?

Graag gedaan, Hans. Via deze link kun je van alles vinden:
https://tools.developer.homey.app/tools/zigbee

Kanaalnr. is omcirkeld:

Het zigbee kanaal is statisch.

Over het zendvermogen: er is een wettelijk maximum, maar of iedere fabrikant dat ook gebruikt is mij niet bekend.
Het wifi zendvermogen kan tot wel ca. 10x hoger zijn.
Denk ook aan interferentie door het wifi signaal van de buren.
Er bestaan zigbee sniffers, welke (gok ik) ook het signaal sterkte moeten kunnen meten.
Je kunt het signaal wel verbeteren d.m.v. de antenne mod

Er wordt gezegd dat Homey’s zigbee signaal niet erg sterk is, al merk ik daar niets van. Ik heb een Pro, maar volgens onze Robert Klep is de zigbee implementatie van de bridge identiek.
Ik heb een standaaard '70s tussenwoning met betonnen vloeren, en ik heb Aqara bewegings-, contact- en temperatuursensors door het hele huis, tot in de vrieskist, zΓ³nder router devices (al wordt dat laatste afgeraden).
En ik heb nul zigbee issues gehad.

Hi Peter,

die link naar de developer tool is heel interessant.
Daar kan ik zien dat mijn Zigbee kanaal op 16 staat en dat is nagenoeg gelijk aan mijn wifi kanaal 6.
Ik wil ze nu zover mogelijk uit elkaar zetten maar helaas wordt het instellen van een ander ZigBee kanaal op de Homey bridge niet ondersteund. ( krijg dit als melding als ik een ander ZigBee kanaal kies).

Dan heb je 2 keuzes,
Wifi kanaal vastzetten op 11, of 1
of
Zigbee resetten, dan zou het een rustig kanaal op moeten zoeken.

Ik heb voor nu idd de wifi kanalen op kanaal 11 gezet. kijk het even aan wat dit doet !

1 Like

even nog een terugkoppeling om dit netjes af te sluiten.
De WIFi en zigbee kanalen zijn nu verder uit elkaar gezet en mijn wifi signaal is tevens in vermogen gereduceerd zodanig dat wifi nog altijd goed werkt maar niet meer zend dan echt nodig is. de afgelopen 14 dagen geen storing meer gehad. MAW ik denk dat dit een werkbare oplossing is.
Ik heb wel mijn vraagtekens of dit voor de gemiddelde gebruiker werkbaar is.
Ik heb namelijk verschillende hulpmiddelen zoals een wifi scanner en mijn ubiquity tool moeten gebruiken om waarden te meten en om het effect te zien van de gemaakte veranderingen.

1 Like