Bereik Z-wave & Zigbee met meerdere Homey Bridges

Goedeavond,

Ik wil meer bereik hebben voor Zigbee en Z-wave.
Momenteel heb ik een HomeyPro2023 (kelder) en 2 x Homey Bridge. (begane grond & zolder)

Ik merk dat Z-wave een groter bereik heeft gekregen sinds ik een Homey Bridge op zolder geplaatst heb. In developer mode zie ik ook 2 Bridges erin staan.

Maar bij Zigbee zie ik maar 1 Bridge staan, terwijl er 2 stuks als router tegelijkertijd kunnen werken? Op zolder heb ik ook geen bereik met Zigbee. Is dit normaal?

Verder heb ik behoorlijk veel Philips Hue (+/- 40 lampen / 20 accesoires), die werken toch ook met Zigbee, maar op een eigen kanaal? Ik zie namelijk in Developer “reset network” staan, maar ik durf het niet aan te klikken, omdat ik niet het volledige Philips Hue systeem wil ontregelen, want dat werkt prima.

Bridge nr. 2 zou ik dan nog eens verwijderen en weer toevoegen. Die zou ook zichtbaar moeten zijn in het overzicht.
Of mss is er een “repair” functie beschikbaar.

Als je op zolder geen bereik hebt dien je een paar met Homey gepairde zigbee routers tussen Homey en zolder te plaatsen.
Bijna ieder 230V gevoed zigbee apparaat werkt ook als zigbee router (daar heb je niet per sé een bridge voor nodig, die hetzelfde doet). Een bv Lidl lamp of tussenstekker van een tientje kan dit ook.

.

Als je ze met de Hue hub gepaird hebt, ja.

Waarom zou je dat dan willen doen? Da’s meer een paardenmiddel voor het geval zigbee helemaal niet meer werkt.

Het zorgt er o.a. voor dat al je zigbee apparaten van Homey worden verwijderd. Kun je weer vanaf 0 beginnen.

Hue bridge en Homey zigbee “mengen” dus niet.
Als je bv. tussen Homey en zolder een paar met Hue bridge verbonden lampen/tussenstekkers hebt hangen, helpen deze dus niet mee om het bereik van Homey zigbee naar zolder te vergroten.
Ze hebben ieder hun eigen netwerk.

Je homey zigbee en Philips Hue zigbee bouwen beide een apart zigbee netwerk op. Je kunt ook al je devices rechtstreeks aan homey koppelen ipv aan de Hue hun, dan heb je maar 1 zigbee netwerk (maar werkt je Hue app niet meer)

Zojuist is bij de oudste Bridge (begane grond) spontaan een blauwe led ring gaan branden, dus die heb ik uberhaupt opnieuw moeten toevoegen. Dus in weze zijn ze beide recent toegevoegd. Maar wellicht dat ik ze beide opnieuw doe.

Ok, ik had namelijk het idee om met 1 Pro & 2 bridges 4 verdiepingen in huis te voorzien. Maar dat is waarschijnlijk dat niet genoeg. Ook omdat Bridge via WIFI werkt, dacht ik overal een beter bereik te krijgen met Zigbee en Z-Wave omdat mijn WIFI dekking behoorlijk goed is.

Waarom lukt dit trouwens wel met Z-Wave? Is het protocol anders dat beter bereik heeft? Ik heb namelijk maar 1 Z-Wave apparaat op zolder, en die werkt nu met de extra bridge prima. Het is echt alleen het Zigbee wat niet werkt.

Dat had ik willen doen om eventueel de extra Bridge te herstellen en te vinden. Ben blij dat ik dat niet geklikt heb.

Ik krijg steeds meer het idee dat (oude) begane ground Bridge defect is. Ik heb er meer problemen mee gehad. (o.a.433Mhz)

Dank voor je reply

Ehh, ik dacht dat zigbee routing niet zichtbaar was op de pro 2023 en alleen werkte op de 2019 ??

Klopt. De tweede afbeelding in de eerste post betreft het Zigbee-overzicht. Daarin toont Homey geen route-info. De eerste afbeelding is - als ik het goed begrijp - het Z-Wave-overzicht. Afgaande op de afbeelding, geeft Homey daar wel route-info voor. Ik heb zelf geen Z-Wave-apparaten aangesloten op mijn Homey Pro 2023, dus kan dan niet nagaan. Voor Zigbee is die info in ieder geval niet beschikbaar op mijn Homey.

Je hebt gelijk, 'k zag het op de smart niet zo goed. Op de PC wel…

Graag gedaan.

Ah, jij gaat er vanuit dat de bridge zigbee-via-wifi doet. Helaas niet, het gedraagt zich als ordinaire router voor zigbee+zwave.

Het staat er wel erg onduidelijk omschreven vind ik.

“Signaal via wifi” geldt wél voor IR, Bluetooth en 433MHz (mits de apps daarvoor zijn aangepast).

.

Dat hangt van veel factoren af. 868MHz signaal heeft minder last van objecten, en heeft gewoonlijk een wat groter bereik dan zigbee (2,4GHz)
Generieke kun je stellen: hoe hoger de frequentie, hoe korter het bereik, en hoe meer last van obstakels.

Misschien wordt het bereik beter als je je zigbee en 2,4GHz wifi kanalen (zo) goed (mogelijk) afstelt, iets wat Athom tot nu toe nalaat om te vermelden.
Het 2,4GHz signaal van jouw wifi, maar ook van buren dichtbij, kan je zigbee verstoren.
Als het 2,4GHz wifi kanaal dan ook nog op “auto” staat, heb je een “willekeurig zigbee signaal verstoor” apparaat…

.

Dat kan natuurlijk. Je kunt ze eens van plek wisselen, bij wijze van test. Misschien moet je er 1, of allebei, even re-pairen dan.

Hmm, even voor de duidelijkheid voor mij. De situatie die ik mijn hoofd heb, zoals plaatje hieronder werkt dus niet. Alle Zigbee signalen worden alleen vanuit de Homey Pro verstuurd? (en onderling tussen Zigbee apparaten)

Exact.

Als je de bridge als satelliet aan de Pro 2023 toevoegt, functioneert het niet anders dan een willekeurige zigbee lamp/plug/schakekaar met router functie:

Basis tekening hier

Jouw tekening werkt echter wel op die manier, in het geval je IR, 433MHz of Bluetooth signalen via wifi door de bridge wil laten verwerken.

1 Like

Bedankt voor je uitleg. :+1:

Ik wilde ze juist voor Zigbee gebruiken en niet voor IR,433Mhz of Bluetooth. Dus zoals jezelf eerder aangaf heb ik extreem dure zigbee routers nu.

Jammer, maar helaas. Als ze maar iig de router functie goed uitvoeren. Daar heb ik nu nog twijfels over bij 1 apparaat, maar daar moet ik wat tijd insteken om te kijken wat het euvel is.

Graag gedaan.

Bridge is idd erg prijzig als je ze enkel als zigbee router gebruikt.

Toch nog een vraag,

Zou je normaal gesproken met 1 Bridge per verdieping genoeg spreiding moeten hebben voor zigbee/z-wave als je ze als satelliet inzet?

In mijn geval dan een vrijstaande woning.

Of is het moeilijk te zeggen en is het teveel afhankelijk van overige factoren.

In theorie wel.
In het begin had ik (via een Pro 2019) 12 Aqara sensors door het hele huis (70s huis, 1 verdieping, betonnen vloer), zonder een enkele router! Wel alles binnen een straal van 5 - 6m ongeveer, Homey staat vrij centraal, in een open kast.
Werkte foutloos.
Heb ook van 2 kanten wifi “vervuiling” vd buren.

Maar signaalverstoring door bv wifi signalen, of bepaalde betonwapening e.d., blijft van invloed.

1 Like