Hallo, ik heb een beetje uitzonderlijke situatie. Wij hebben 2 huizen en een kantoor op 1 terrein. Staat allemaal best ver uit elkaar.
De wifi is geheel dekkend dus nu wil ik in het 2e huis een homey bridge plaatsen en aansluiten via de wifi.
Kan ik dan in dat huis ook de zigbee/zwave gebruiken? En wordt alles dan alsnog aangestuurd via de homey pro?
Een Homey bridge kan geen zigbee/zwave verlengen over wifi…
Met LAN kabel zou je zoiets kunnen doen met een shelly zigbee device met een Eth aansluiting
Homey bridge is idd niet bruikbaar in deze.
Je hebt dan Zigbee via LAN apparatuur nodig, maar dat bouwt een apart zigbee netwerk op.
Dat kan met Homey compatible Hue, of Ikea hubs;
met het nadeel dat je een beperkte apparaarkeuze hebt.
Switchbot is ook een idee, maar zelfde beperking
(Geen idee of er Homey compatible z-wave via LAN hubs bestaan, Aeotec SmartThings hub misschien).
Of Shelly wifi apparaten, daarbij heb je verder niets extra’s nodig. Net als Tuya Wifi (whitelabel) apparaten, maar die raad ik niet aan. Vooral omdat het altijd maar weer afwachten/gokken is, of het apparaat in kwestie met Homey wil werken.
Volgens mij is er nog geen standaard om Zwave of Zigbee over Ethernet te versturen.
Met KlikAanKlikUit zou het wel moeten lukken, je kunt per device instellen dat het radiosignaal RFC433 via de bridge wordt uitgezonden. En de bridge stel je in voor ontvangst van RF433 signalen.
En anders een tweede Homey met HomeyLink
Mja, ik omschreef het wat onduidelijk.
Ik bedoelde ermee: je kunt via wifi een tweede, op zichzelf staand zigbee netwerk aan Homey toevoegen, met behulp van bijv. de genoemde hubs.
RFC klinkt als een mooie standaard maar het signaal is alleen 433Mhz en verre van gestandaardiseerd, alleen de Radio Frequentie (RF) ligt vast… Zie verder hier: 433 MHz technologie in smart home en domotica | Homey
Er wordt dus wel eens RF433 gebruikt, maar geen RFC433 want die is van ~44 jaar voor Homey
Ik heb mijn post aangepast