Homey bereik vergroten

Ik heb een Homey Early 2019. Op zolder heb ik een Plugwise Plug aangesloten om het energieverbruik te meten. Echter valt deze Plug buiten het bereik van de Homey. De Plug loopt via Zigbee. Via Homey app kan ik met alle andere apparaten samen het verbruik volgen.

Zou ik een tweede Homey pro of Homey Bridge kunnen toevoegen om het bereik uit te breiden? En dan koppelen? Kan ik dan in 1 app het totale energieverbruik van de apparaten op beide Homey volgen als 1 waarde?

Wellicht goed om het volgende artikel even door te lezen:

Je kunt het bereik van Zigbee nl vergroten door zgn routers tussen Homey en de Plugwise plug. Die geven dan de signalen door.
Routers zijn vrijwel alle 230V gevoede apparaten, zoals bijv lampen en smart plugs.
Welk merk je aan Homey toevoegt maakt niet uit, ze doen allemaal mee in het Zigbee netwerk als je ze maar rechtstreeks aan Homey toevoegt.

Overigens kan een Homey Bridge inderdaad ook als router fungeren, maar dat is wellicht wat overkill als je die Bridge alleen hiervoor gebruikt.

Wellicht heb je ergens halverwege nog een of enkele tussenstekkers nodig? Of lampen?.

2 Likes

Vandaag gepost op het Homey Youtube kanaal.

https://youtu.be/3aJyaL_yj_I?si=q1gtSO7JZLNOF5Tu

1 Like

Enkel niet in combinatie met de Pro 2016-2019 modellen, vermoed ik. Er is geen mogelijkheid om de bridge te koppelen.

Moved to :netherlands: Nederlands (Dutch) / Vragen & hulp

Klopt, goeie toevoeging. Die vlieger gaat dus niet op voor @Familie_Slootweg

Gelukkig werken 230V gevoede devices/routers als lampen en smart plugs in hun geval net zo goed… :wink:

1 Like

Bedankt voor de tips. Ik had onvoldoende kennis van de werking van Zigbee, maar dat is nu helder. Wat jullie al schreven: ieder Zigbee apparaat op 230v werkt in de mesh. Er zijn ook multimode gateways te koop zoals de Miboxer ZB-Box3. Daarmee kun je niet alleen Zigbee, maar ook BT en Wifi uitbreiden. Ik neem dat deze ook te koppelen is aan Homey. Iemand toevallig ervaring mee?

Hallo,

Dat is ietwat te optimistisch;
De ZB-Box3 is een zelfstandige zigbee controller, net als Homey’s zigbee controller. Deze creëren ieder hun eigen mesh netwerk en kunnen niet worden samengevoegd.

BT kan bij mijn weten niet met Homey’s BT gecombineerd worden. Vermoedelijk kun je enkel Tuya(afgeleide) BT apparaten koppelen.

Er zit geen wifi versterker in.

De meeste Zigbee apparaten die werken op 230v werken in de mesh als router, maar tegenwoordig heb je steeds vaker “no neutral” (“zonder nuldraad”) apparaten die je wel op 230v aansluit, maar die geen Zigbee router zijn.

1 Like

Dank, voldoende nieuwe informatie om verder te kunnen. Dank!