Beginner / overweeg aanschaf Homey Pro / maar hoeveel zigbee apparaten kan je nou aansluiten?

Ik overweeg een Homey Pro aan te schaffen. Ben mij al dagen aan het inlezen. Het is best een duur ding. Voordat ik teleurgesteld zou raken wil ik hier toch een vraag stellen waar ik het antwoord niet direct op kan vinden.

Op dit moment, zoals vele beginners, vooral het nodige zigbee spul in huis, onder andere van Ikea en Lidl.

Ondertussen heb ik gelezen hoe je een stabiel zigbee netwerk opbouwt. Dat is mij duidelijk. Maar dan nog zou de Homey Pro maximaal 40 zigbee apparaten kunnen aansturen?

40 lijkt mij best weinig (eengezinswoning / 3 verdiepingen / huishouden van 5 personen). Met een aantal lampen, wat sensoren, wat stopkontakten en wat schakalaars/afstandsbedieningen zit ik nu al bijna op 40 apparaten.

Kun je dan iets maken dat je meer Zigbee apparatuur kunt gebruiken? Ik lees iets over bijvoorbeeld de Tradfri Hub gebruiken voor het Ikea spul, een Xiaomi hub voor Xiaomi spul enz. Is dat zo, werkt dat goed, kun je zo grotere of verschillende zigbee netwerken bouwen en bedienen via de Homey Pro?

Athom zegt het zelf hier:
"Using Zigbee routers you can create a stable Zigbee network of around 30-40 devices with Homey. It is possible to add more Zigbee devices and keep extending your network.

However, we do not recommend creating these bigger Zigbee networks with Homey. Adding more devices will put more stress on the network and might therefore negatively impact communication, reliability and speed."

Dus met 40 apparaten zit je wel ongeveer aan de max met Homey volgens Athom. Sommige mensen lopen echter al bij 20 apparaten tegen grote problemen aan, terwijl anderen probleemloos 60/70 apparaten aan hun Homey koppelen.

Je kunt inderdaad wel allerlei extra hubs gaan inzetten (die ieder een eigen Zigbee netwerk maken, dus je kunt daar het Homey Zigbee mesh niet meer uitbreiden), maar die hebben niet altijd dezelfde functionaliteit als wanneer je de apparaten direct met Homey koppelt (zo heeft de Tradfri hub app geen mogelijkheid om sensoren of remotes aan Homey door te geven).

Daar staat tegenover dat de meeste externe hubs standaard Zigbee functionaliteiten als binding/grouping ondersteunen, wat Homey niet (goed) doet. En grouping heb je weer nodig om groepen van meerdere lampen tegelijkertijd aan te sturen, want bv meerdere individuele lampen tegelijkertijd aansturen via Homey is een beetje een drama.

Als alternatief kun je ook overwegen om een Raspberry Pi met deCONZ te gaan gebruiken voor Zigbee. Dat is wel (flink wat) extra moeite, maar deCONZ kan probleemloos grote Zigbee netwerken aan Ă©n ondersteunt alle bovengenoemde Zigbee functies.

1 Like

Ik kan slechts spreken vanuit eigen ervaring.

Ik kon tot 55 apparaten toevoegen aan Homey, vanaf 50 werd het erg moeilijk en vanaf 55 kreeg ik met geen mogelijkheid nog zigbee apparaten toegevoegd.

Om die reden heb ik dan ook een Raspberry Pi4 in de meterkast hangen met daarop aan gesloten een ConbeeII stick. Middels de app Deconz heb ik de zaak verbonden met Homey en dit werkt werkelijk fenomenaal. Inmiddels over de 70 apparaten toegevoegd en dat gaat als de brandweer :innocent:

Beiden bedankt voor de reactie.

De Homey Pro lijkt me een fantastisch ding, maar ik ben wel wat huiverig voor het Zigbee gebeuren. Een Pi met deCONZ is inderdaad een optie, maar ergens vind ik het een beetje onzin om naast een apparaat van bijna 400 euro nog een euro of 75 neer te leggen voor Pi en wat toebehoren om Zigbee beter te krijgen.

Maar goed, de Homey Pro is te leuk om niet aan te schaffen. Gelukkig is ie op dit moment erg slecht verkrijgbaar, dus ik wacht even tot ie weer voorradig is. Voor nu heb ik alvast de Homey Bridge besteld (die schijnt wel leverbaar te zijn en ik heb een invite). Ding is Beta, daar ben ik mij van bewust, maar is wellicht wel een leuk apparaat om alvast wat mee te gaan stoeien.

Ach als je dadelijk lekker verslaafd naar je gehele inrichting kijkt is die Homey ~5 % van het totale budget en die extra Pi met stick 1 % :wink: En daar heb je een leuke hobby voor!
(En veel Lampjes, schakelaars, Camera’s, automatische Rolluiken, Rook en koolmonoxide melders, etc. )

Bridge en Pro zijn wel compleet verschillende apparaten, en je kunt ook niet makkelijk (lees: geautomatiseerd) apparaten/flows overzetten van de Bridge naar de Pro als die laatste weer leverbaar is. Dus dan moet je weer opnieuw beginnen (plus je Bridge is min of meer nutteloos als je de Pro hebt).

Heb ook veel van IKEA. Heb nu rond de 30 apparaten via Zigbee gekoppeld. De bewegingssensors van IKEA heb ik direct aan Homey gekoppeld en de lampen in de gangen ook zodat die mee als router dienen voor het Zigbee netwerk van de Homey. Ook 1 lamp in de tuin die als router dient voor de schuur. Alle andere IKEA lampen (stuk of 20-25) heb ik nog gewoon via de Hub lopen van IKEA. Op deze manier nooit problemen mee gehad eigenlijk.

Dus je hebt maar een stuk of 5 apparaten direct met Zigbee aan Homey gekoppeld? Apparaten die aan andere Zigbee controllers (zoals de IKEA hub) hangen tellen niet mee in het totaal, het gaat puur om de hoeveelheid apparaten die Homey als Zigbee controller gebruiken.

Naast de IKEA Hub heb ik 30 zigbee connecties op de Homey, de andere apparaten niet specifiek benoemt in mijn post. Maar dit zijn diverse aqara sensors (meerdere deur-, bewegings-, water-, temperatuur- en lichtsensoren), aqara lampen en knoppen, aqara cube (leuk speelgoed), tuya zigbee waterafsluiter en stekkers.

Daarom heb ik de IKEA lampen in de gang van elke verdieping via Homey Zigbee lopen zodat het mesh netwerk voor de sensors goed is :slight_smile: .

Bedankt voor de reacties.

In eerste instantie word ik een beetje onrustig dat je “maar” 50 zigbee devices rechtstreeks op de Homey kunt aansluiten.

Deze thread lezende, en gebaseerd op andere reacties, zou je eigenlijk vooraf een soort “plan” voor je thuis automatisering moeten maken.

Met de (theoretische) kennis die ik nu heb, zou ik mij zo kunnen voorstellen dat ik een Hue Bridge op de Homey aansluit (overigens zou je daar ook maar een stuk of 50 zigbee apparaten op kunnen aansluiten). Die Hue bridge zou ik dan vooral gebruiken voor besturing van alle slimme lampen in het huishouden.

Xiaomi heeft een hele reeks leuke en betaalbare gadgets/sensoren enz. Dat spul zou ik rechtstreeks via de Homey laten aansturen.

Met deze combinatie kan ik al rond de 100 zigbee apparaten aansturen. Uiteraard houd ik rekening met de opbouw van goede zigbee mesh netwerkjes.

Dan zou ik een aantal muurschakelaars in huis “smart” willen maken. Het lijkt mij het handigst dat je daarvoor vooral naar Z-wave spul gaat kijken.

En dit alles zou Homey dan kunnen verbinden :slight_smile: . Klopt mijn redenatie een beetje?

Overigens heb ik ondertussen de Homey Bridge in huis. Ik kan er nog niet veel mee, de meeste apparatuur hier in huis wordt nog niet door die bridge ondersteund. Maar de software ziet er erg goed uit en het is leuk alvast een beetje te spelen met flows.

Zogauw de Homey Pro weer leverbaar is komt er hier ook 1 in huis…

Goed nadenken over je smart home is inderdaad noodzakelijk, maar vaak merk ik beperkingen op basis van stijl. (plafondlamp die je wil is natuurlijk niet slim en werkt met eigen leds,… ) Ikzelf ben overgestapt van slimme apparaten die elk individueel worden aangestuurd naar slimme sturing van domme apparaten. (schakelaars met modules ingebouwd, slimme stopcontacten, dimmers op din rail…),zo houd ik mijn netwerken vrij voor sensoren waarmee ik mijn flows aanstuur.

Het is alweer even geleden dat ik dit topic opende. Homey Pro was niet lang niet leverbaar. Nu weer wel.

Nog even over de Conbee II stick (icm. Pi). Ziet er leuk uit, ik ga zo’n stick in ieder geval bestellen. Maar hoe “koppel” je dat dan aan de Homey Pro? Ik vind daar niet direct een app of zoiets voor. En kun je daarna via de Homey / Conbee alle zigbee apparaten bedienen?

Een tijd geleden ben ik dit topic gestart omdat ik overwoog een Homey Pro aan te schaffen. Want ik heb een beetje dubbel gevoel bij Homey. Het ziet er aan de ene kant allemaal erg goed uit. Aan de andere kant lees ik toch ook wel veel berichten van mensen die problemen met de Homey hebben en ik heb die bridge besteld en dat was wel een grote teleurstelling.

Enfin, de afgelopen periode met wat andere systemen gespeeld maar gisteren toch maar een (refurbished) Homey Pro besteld. Qua prijs net leuk genoeg om de gok te nemen.

Die gok valt vooralsnog slecht uit. Ik krijg het ding onmogelijk verbonden met mijn wifi netwerk (ik heb zo’n Mesh systeem in huis). Wat ik ook probeer (5 Ghz uit enz enz enz) verbinden lukt niet. Ben nu al 2 1/2 uur aan het kutten met zoiets eenvoudigs als verbinding maken met mijn wifi netwerk, maar het lukt niet.

Erg slechte start met de Homey… Spijt!

Spijt… Wil je nu op weg geholpen worden, of gewoon ff klagen? Want dan moet je bij Athom zijn.
Dit forum is niet de klantenservice.

Maar goed, inhoudelijk:
Homey snapt niks van wifi6 en allerlei hedendaagse wifi technieken.

.

Dat heb je goed gezien! Mensen die geen problemen hebben melden dat namelijk niet. Dus even in verhouding plaatsen :wink:

.

Home assistant op de Rpi zetten en een zigbee controller installeren.
Zigbee apparaten koppelen
Home assistant app op Homey installeren
2 keuzes, de app store versie of de community versie

1 Like

En ook niet van wifi technieken die al bijna 10 jaar oud zijn.

:white_check_mark:

Ik lees de nodige berichten over Homey en problemen met wifi en vele mogelijke oplossingen maar die werken bij mij niet. Dus idd even klagen en wellicht heeft iemand nog een gouden tip.

Wat mij opvalt is dat Homey veel “believers” hebben die gaan kwaad woord over dat ding willen horen. Maar anno 2022 mag je toch wel verwachten van een apparaat (en een bedrijf) dat pretendeert een technisch hoogstandje te zijn dat het gewoon vanuit de doos werkt en dat je niet uren nodig hebt voor de meest basale setup (als het uberhaupt gaat werken)…

Nou goed mijn geĂŻrriteerde reactie leidde tot een opmerking dat Homey moeite heeft met Wifi6. Daarop een oude tablet uit de kast getrokken en daarmee is de setup moeiteloos geslaagd. Dus ondanks de irritatie bedankt voor de tip, je hebt met 100 stappen vooruit geholpen!

1 Like

Ik weet niet of ik een believer ben hoor, om die term even te pakken, ik vind Homey gewoon een geinig ding, met (heel) veel do’s en don’ts en need-to-knows (hè om het ff in lekker goed Nederlands te zeggen).

Ik zeg nog steeds hetzelfde:
Als je spijt hebt, Homey een bak ellende vindt, of ouderwets (ach ja het design is uit '14 / '15 ergens) of wat dan ook, daar kunnen de forumleden je niet bij helpen, dan moet je wat mij betreft bij Athom zijn :wave:

Als je ergens een oplossing / workaround voor zoekt, krijg je hier meestal wel een redelijk vlotte reactie.
Ik weet niet wat je verder gelezen hebt, maar Homey + Home Assistant is een behoorlijk leuk pakket.

1 Like

Heb de pro net binnen.
Advies gekregen om bij veel apparaten (30) en lampen (80), Philips hue bridges te gebruiken en deze te koppelen aan Homey…
Wie heeft hier ervaring mee en kan ik een paar basis vragen stellen?